120 128 133 132 131 130 Rouaansekaai G128 t/m G134, ca. 1900. (coll. S.J. Hendrikse) op doorreis via Vlissingen naar Duitsland een dag op Walcheren overbleef. Omdat hij een van de weinigen - zo niet de enige - op Walcheren was die over een auto be schikte, maakte hij met hen een rondrit over Walcheren. In Domburg of omgeving staakte het voertuig zijn dienst en moesten er uren worden gewacht alvorens er een techneut ter beschikking was die de auto weer op gang kon brengen. Verschrikkelijk, zo omschreef hij die pech. "Een auto in Middelburg krijgen was hele maal niet eenvoudig. Een dergelijk voertuig kon niet over de Kreekrakdam omdat aan de spoorwegmaatschappij het recht was verleend deze met een rij forse palen met een nauwe doorgang af te sluiten. Die af sluiting schijnt bedongen te zijn om een al te makkelijke concurrentie met de spoor weg te voorkomen. De auto van de heer De Bruyne werd dan ook van elders naar Middelburg vervoerd per beurtschip." P. Houmes uit Sassenheim reageert op de vermelding in het verhaal van Pieter de Bruyne van ene Thomas (pagina's 6 en 7). Hij moest bij het lezen van deze naam meteen denken aan het koppel dat in Mid delburg bekend stond als 'Thomas en vrouw Ontjepies'. Zij leefden ook eind ne gentiende, begin twintigste eeuw. De heer Houmes heeft over hen geschreven in De

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2010 | | pagina 58