16 [wA~SöTBiïir)CM Info: -www.vanAnaarBeter.nl Perceel Middelburg 1 n r, Aanleg N57 Walcheren Gereed eind 2010 i t i Combinatie Strukton-Rasenberg Informatienummer: 0800-8002 Verkeer en Vj|aterstaat rijkswaterstaat De aanleg van het nieuwe tracé van de N57 met het aquaduct Dampoort onder het Kanaal door Walcheren is de grootste verandering op Walcheren in de afgelopen tien jaar. In decem ber 2010 wordt de weg opengesteld voor het verkeer, (foto Leo Hollestelle) meente Veere anno 2025 - zal worden op genomen.2 Een terugblik Aan de inleiders is tevens gevraagd hoe zij, met de kennis van nu, aankijken tegen de verwachtingen van toen. Hun antwoor den worden in dit nummer van De Wete gepubliceerd. Bij wijze van voorwoord een enkele opmerking daarover. Misschien is de belangrijkste conclusie die je kunt trekken uit de vier bijdragen wel dat het allemaal erg is meegevallen. Vader schetste in 1998 het volgende schrikbeeld dat hij op Walcheren wilde voorkomen: dorpen die verscholen gaan achter fan tasieloze (witte) nieuwbouwwijken (ver schimmeling); Schouwse toestanden met een paar vierkante meter ruimte per recre ant; asfaltering van een groot deel van Walcheren om directe aansluiting te krij gen bij de grote toevoerwegen uit Rotter dam en het Ruhrgebied; een bijna verdwe nen agrarische productie met boeren die tot parkwachters zijn 'bevorderd', of boeren die in het kader van de intensieve veeteelt allemaal varkenshouder zijn geworden. Kortom, was Walcheren bezig de kip met de gouden eieren te slachten? De inleiders laten zien dat het beeld genu anceerd is gebleven. Colijn stelt vast dat onder meer door 'inbreiding' de effecten van woningnieuwbouw op de dorpssilhou etten zijn beperkt. En wellicht kan krimp ons hierin verder helpen. De aanleg van

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2010 | | pagina 18