Tijdens deze vergadering, waarbij de voor
zitter niet aanwezig was, werd het voorstel
na levendige discussie aangenomen en
werd de voorkeur aan Nijmegen gegeven.
De kogel was door de kerk. Het reisje werd
gemaakt. Maar een reisclub was er nog
steeds niet.
In een volgende vergadering lichtte Nieuw-
dorp zijn idee toe. Hij stelde voor een reis
club op te richten, bestaande uit twee
groepen: een treinclub en een rijtuigclub.
Kosten waren respectievelijk 10 en 15 cent
per week. Met de contributie konden de
kosten gedekt worden. Zijn voorstel werd
aangenomen en Nieuwdorp kreeg de lei
ding van de reisclub en het beheer over de
financiën. Ook leden uit Koudekerke kon
den zich aansluiten en men besloot op 21
juli samen met de afdeling Dordrecht een
reis naar Brussel te maken.
Het jaar daarop brachten vijftig leden een
bezoek aan dominee Van Willenswaard die
een beroep in Rhenen had aangenomen.
In 1927 maakte de treingroep een reis
naar Apeldoorn, de rijtuigliefhebbers hiel
den een tocht over Walcheren. Er was
trouwens keuze genoeg want ook het
hoofdbestuur organiseerde reizen, onder
andere naar Marken.
In latere jaren maakte de afdeling reizen
naar Amsterdam, Antwerpen, Maastricht,
Valkenburg en de wereldtentoonstelling in
Brussel.
Steun/samenwerking geestverwanten
De afdeling kreeg geregeld verzoeken om
steun aan bepaalde christelijke instanties
en manifestaties. Tijdens het kerstfeest van
1920 werd gecollecteerd voor de Evangeli
sche weeshuizen in Wenen, in 1922 voor
christelijke collega's in Duitsland. Ook wer
den de leden benaderd om donateur te
worden van de Bond tegen het Vloeken. In
de jaren dertig collecteerde men regelma
tig voor de werklozen.
Begin 1923 werd de afdeling om medewer
king gevraagd aan een op Walcheren te
houden Landdag. Unaniem besloot men dit
verzoek te steunen en 25 cent per lid bij te
dragen. Twee maanden later deelde de se-
Directie en personeel van de Walcherse stoom
tram, 1910. (Beeldcollectie Gemeentearchief
VIissingen, nr. DA426)
cretaris mee dat de Landdag in Valkenisse
werd gehouden. Liefhebbers konden zich
opgeven. Hij stelde voor met de auto te
gaan; de stoomtram was op die dag te vol.
Helaas werd de Landdag door de leden
slecht bezocht.
In 1927 besloten de leden een dubbeltje
per persoon bij te dragen aan de Landdag
op Hemelvaartsdag te Middelburg.
Toch was er ook wel eens kritiek. Bij een
discussie over de Landdag 1930 vond men
dat wel meer pro deo gedaan kon worden:
70 gulden honorarium voor de dominees
vond men veel te veel.
Ook de Vereniging Kinderzorg werd be
dacht; daarvoor collecteerde men in de
jaarvergadering van 1924.
Eind jaren twintig werd door het CNV een
radioavond gehouden in de gereformeerde
kerk te Oost-Souburg. De voorzitter hoopte
dat vele leden daarvan zouden profiteren.
Omdat niet iedereen een radio had, kon-