Tijdens deze vergadering, waarbij de voor zitter niet aanwezig was, werd het voorstel na levendige discussie aangenomen en werd de voorkeur aan Nijmegen gegeven. De kogel was door de kerk. Het reisje werd gemaakt. Maar een reisclub was er nog steeds niet. In een volgende vergadering lichtte Nieuw- dorp zijn idee toe. Hij stelde voor een reis club op te richten, bestaande uit twee groepen: een treinclub en een rijtuigclub. Kosten waren respectievelijk 10 en 15 cent per week. Met de contributie konden de kosten gedekt worden. Zijn voorstel werd aangenomen en Nieuwdorp kreeg de lei ding van de reisclub en het beheer over de financiën. Ook leden uit Koudekerke kon den zich aansluiten en men besloot op 21 juli samen met de afdeling Dordrecht een reis naar Brussel te maken. Het jaar daarop brachten vijftig leden een bezoek aan dominee Van Willenswaard die een beroep in Rhenen had aangenomen. In 1927 maakte de treingroep een reis naar Apeldoorn, de rijtuigliefhebbers hiel den een tocht over Walcheren. Er was trouwens keuze genoeg want ook het hoofdbestuur organiseerde reizen, onder andere naar Marken. In latere jaren maakte de afdeling reizen naar Amsterdam, Antwerpen, Maastricht, Valkenburg en de wereldtentoonstelling in Brussel. Steun/samenwerking geestverwanten De afdeling kreeg geregeld verzoeken om steun aan bepaalde christelijke instanties en manifestaties. Tijdens het kerstfeest van 1920 werd gecollecteerd voor de Evangeli sche weeshuizen in Wenen, in 1922 voor christelijke collega's in Duitsland. Ook wer den de leden benaderd om donateur te worden van de Bond tegen het Vloeken. In de jaren dertig collecteerde men regelma tig voor de werklozen. Begin 1923 werd de afdeling om medewer king gevraagd aan een op Walcheren te houden Landdag. Unaniem besloot men dit verzoek te steunen en 25 cent per lid bij te dragen. Twee maanden later deelde de se- Directie en personeel van de Walcherse stoom tram, 1910. (Beeldcollectie Gemeentearchief VIissingen, nr. DA426) cretaris mee dat de Landdag in Valkenisse werd gehouden. Liefhebbers konden zich opgeven. Hij stelde voor met de auto te gaan; de stoomtram was op die dag te vol. Helaas werd de Landdag door de leden slecht bezocht. In 1927 besloten de leden een dubbeltje per persoon bij te dragen aan de Landdag op Hemelvaartsdag te Middelburg. Toch was er ook wel eens kritiek. Bij een discussie over de Landdag 1930 vond men dat wel meer pro deo gedaan kon worden: 70 gulden honorarium voor de dominees vond men veel te veel. Ook de Vereniging Kinderzorg werd be dacht; daarvoor collecteerde men in de jaarvergadering van 1924. Eind jaren twintig werd door het CNV een radioavond gehouden in de gereformeerde kerk te Oost-Souburg. De voorzitter hoopte dat vele leden daarvan zouden profiteren. Omdat niet iedereen een radio had, kon-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2010 | | pagina 23