De Domburgse omnibus "Felle autobusstrijd op het eiland Walcheren" In De Wete van oktober 2006 stond een verhaal van J.C. van Schagen over Lou- werse van 't Groentje. In dit verhaal stond: "Later, toen Domburg een omnibus uitpro beerde - wat mislukte..." Jaap de Pagter uit IJsselstein stuurde de redactie een krantenartikel waarin staat hoe het kwam dat de Domburgse busdienst opgedoekt werd. Zijn vader, Gilles de Pagter, was een van de twee directeuren van De Nieuwe Onderneming, de busmaatschappij die in 1929 het loodje legde. De Nieuwe Onderneming G. de Pagter uit Domburg en A.J. Sturm uit Serooskerke begonnen in maart 1923 een busdienst onder de naam De Nieuwe Onderneming. Met twee Ford-busjes onderhielden ze de lijn Middelburg-Dom burg. Vóór maart 1923 werd deze dienst geëxploiteerd door de N.V. Autobusdienst Walcheren, die een groot aantal andere buslijnen op Walcheren had. Sturm en De Pagter hadden tot 1923 bij 'Walcheren' gewerkt. Deze busmaatschappij draaide slecht en stond op het punt failliet te gaan. Sturm en De Pagter staken de koppen bij elkaar en begonnen hun eigen busbedrijf. Kort nadat ze met De Nieuwe Onderne ming waren gestart, ging 'Walcheren' op de fles. De twee kersverse ondernemers pakten de zaken goed aan. Ze verlaagden de tarieven en kochten nieuwe bussen. Het aantal vervoerde passagiers groeide en in de jaren daarna gingen de zaken steeds beter. Stoomtram Walcheren In 1926 kwam er een wijziging op de wet Openbare middelen van vervoer betreffen de het alleenrecht op speciale weggedeel ten. Deze wet hield in dat slechts één maatschappij een concessie kreeg om een busdienst te onderhouden op een bepaal de lijn. De N.V. Stoomtram Walcheren Chauffeurs in 1928. Links G. Snoep uit Mid delburg, overleden in de meidagen van 1940; in het midden Gilles de Pagter; rechts Jan Tanker, die later bij de Stoomtram ging werken, (coll. Jaap de Pagter) greep haar kans. Dit bedrijf vervoerde pas sagiers met stoomtrams van Middelburg naar Domburg. De spoorweg ging langs Koudekerke en Westkapelle, een langer traject dan de busdienst van Sturm en De Pagter. De Stoomtram wilde over de korte re route via Serooskerke een nieuwe auto busdienst gaan exploiteren. Dat was een geduchte tegenvaller voor Sturm en De Pagter. Hun bussen reden al een paar jaar op deze route en ze hadden erop gere kend dat ze de prioriteitsrechten op dit tra ject zouden krijgen. Gedeputeerde Staten verleende in maart 1927 beide maatschap-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2007 | | pagina 5