genoeg benadrukken. De oprichting van
het museum heeft in de heie gemeen
schap van Westkapelle nogal wat losge
maakt. Ouderen én jongeren, mannen én
vrouwen, kerkelijken én buitenkerkelijken
voelen zich betrokken.
Om aan materiaal voor de tentoonstelling
in het museum te komen, werden inter
views gehouden met oudere Westkappe-
laars. Het was opmerkelijk hoeveel verha
len er loskwamen. De jaren van de Tweede
Wereldoorlog, en dan in het bijzonder de
dramatische gebeurtenissen in het najaar
van 1944, zaten nog in het hoofd van de
generatie Westkappelaars die deze perio
de persoonlijk had meegemaakt. Het bleek
dat ze er nu pas, na zoveel jaren, over
konden praten. Al deze persoonlijke
geschiedenissen zijn terug te vinden in de
presentatie van de thema's in het museum.
Het zijn de verhalen en de beelden van de
Westkappelaars zelf. Zestig jaar na de dra
matische gebeurtenissen van het bombar
dement en de inundatie blijkt dat het
museum een 'helende' werking heeft bij
het verwerken van de oorlogstrauma's.
Ook stelden veel mensen materiaal ter
beschikking voor het museum. Een duide
lijk voorbeeld hiervan zijn de foto's en films
van mevrouw N. Flipse-Roelse. Zij heeft op
professionele wijze vanaf de oorlog in en
rond het dorp duizenden foto's gemaakt.
Het museum is ingericht door Ingrid
Leeftink uit Vlissingen, die beroepshalve
vaker met dit bijltje hakt.
Draagvlak
Het brede draagvlak in Westkapelle voor
het museum en de activiteiten blijkt uit de
grote groep van 140 vrijwilligers die hierbij
zijn betrokken. Van Beekhuizen: "Er is
zoveel talent aanwezig. Dat moet je benut
ten. Dan wordt er veel werk verzet."
Als Jan van Beekhuizen terugkijkt op de
afgelopen jaren, dan stelt hij vast dat de
oprichting van de Stichting Polderhuis en
het verwezenlijken van het museum op het
juiste moment hebben plaatsgevonden,
want aan drie wensen van de inwoners
werd hiermee tegemoetgekomen: een toe
ristische impuls in het dorp, de behoefte
aan het koesteren van de eigen culturele
identiteit en het verwerken van het verle
den. Het feit dat Westkapelle vanaf 1997
geen zelfstandige gemeente meer is heeft
de behoefte aan het uitdragen van de
eigen identiteit alleen maar versterkt.
Stimulans
Van Beekhuizen hoopt dat het museum en
de activiteiten van de Stichting Polderhuis
Westkapelle ook voor de andere kernen op
Walcheren een stimulans zullen zijn om
iets van hun eigen identiteit terug te vin
den. Ook andere dorpen op Walcheren
hebben volgens Van Beekhuizen de poten
tie om meer met hun verleden en hun cul
turele identiteit te doen. Westkapelle en
Arnemuiden - dat ook een eigen museum
heeft en waar een historische vereniging
actief is - zijn daar succesvolle voorbeel
den van.
Leo Hollestelle