ontboden. De koning verzocht hem ervoor zorg te dragen dat "de Nederlandsche nij verheid spoedig eene fabriek van scheeps bouw te Vlissingen zou vestigen op de voormalige Rijkswerf". Uiteindelijk werd op 1 oktober 1875 "eene maatschappij de Schelde scheepsbouw en werktuigen fabriek" opgericht. Men kan van de jaren dertig van de vorige eeuw, toen de bouw van het politievaartuig Jan van Brakel van de Koninklijke Marine werd aanbesteed. Het bedrijf startte met achttien man die uit Kinderdijk en Ridderkerk naar Vlissingen waren overgekomen. In 1876 werd de werktuigenfabriek geopend, maar al in stellen dat drie markante mannen, koning Willem III, Arie Smit en Bruno Joannes Tideman, ervoor hebben gezorgd dat De Schelde werd gesticht. De werf kreeg het predikaat Koninklijk omdat koning Willem III wilde deelnemen in het aandelenkapi taal van de maatschappij. Daarnaast zou de KMS een voorkeurspositie innemen als schepen voor Zijne Majesteits vloot in Nederland of in de koloniën gebouwd moesten worden. Van deze positie werd eenmaal gebruik gemaakt, in de crisistijd Scheepswerf De Schelde, ca. 1915. Zeeuws Archief, Zeemus Genootschap, Zelandia Illu- strata P-04803) 1881 werd deze door brand verwoest, evenals de modelmakerij en de kantoren van het technisch personeel. Doordat de gebouwen verzekerd waren, kon onmiddel lijk worden begonnen met de bouw van een nieuwe machinefabriek, die in tegen stelling tot de oude fabriek werd gebouwd "van ijzer en steen met glas", ingericht

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2005 | | pagina 41