belangstelling voor dit onderwerp, gelegen heid tot het stellen van vragen, waarvan door het zeer geïnteresseerde publiek ruimschoots gebruik gemaakt werd. KM Koninklijke Maatschappij De Schelde Op 24 november 2004 hield oud-directeur van De Schelde, de heer J.W. Weug, een inleiding over de geschiedenis van de Koninklijke Maatschappij De Schelde. Bijna iedereen op Walcheren kent "De Schelde", ledereen heeft wel een familielid, een buurman, een kennis die er werkt of er gewerkt heeft. Wie herinnert zich niet de soms oorverdovende geluiden in de Wal- straat, achter die grote ronde muur? Velen hebben een opleiding gevolgd aan de Scheldeschool en daar een vak geleerd. Elke dag, stipt op tijd, vervoerde de Schel- debus de personeelsleden van en naar huis. Wie herinnert zich niet de felle strijd tussen directie en vakbonden, en de regel matig terugkerende dreigende berichten over inkrimping of zelfs sluiting van "de fabriek"? In zijn lezing refereerde de heer Weug aan de sociaal-maatschappelijke voorzieningen die werden getroffen, zoals de was- en kleedlokalen, de al genoemde scholings mogelijkheden, de woningbouw, de pen sioenvereniging, een ziekenkas, de ver- bandkamer enzovoorts. Vlissingen en De Schelde zijn onlosmakelijk met elkaar ver bonden. In de jaren 1580 tot 1585 werd in Vlissin gen een van de eerste werven van de Admiraliteit van Zeeland opgericht. Elk van de admiraliteiten van de Republiek der Ver enigde Nederlanden had één of meerdere Admiraliteitswerven waar naast oorlogs schepen ook koopvaardij- en kaapvaart schepen werden gebouwd. In 1815 veran derde de naam in Rijkswerf. Door het ont staan van particuliere scheepswerven en door problemen in de landsbegroting besloot de regering de rijkswerven op te heffen. Er is er nu nog slechts één over, namelijk de Rijkswerf in Den Helder. Door de sluiting van de Vlissingse werf in 1868 deed armoede zijn intrede in de stad en daalde het inwonertal tot ongeveer vierdui zend mensen. In oktober 1873 publiceerde de Vlissing- sche Courant dat "...de bekende firma Smit aan de Kinderdijk een contract met het bestuur over de domeinen heeft geslo ten, om de voormalige werf van de scheepsbouw alhier in exploitatie te bren gen tot den aanbouw van zeil- en stoom schepen." Waarschijnlijk speelden de vol gende zaken daarbij een rol. Er was een aansluiting op het spoorwegnet verkregen, de Buitenhaven en de Binnenhavens waren gegraven en het Kanaal door Wal cheren was voltooid. Op 18 september 1873 waren deze werken geopend door koning Willem III. Bij deze gelegenheid had de Commissaris van de Koning in Zeeland, mr. R.W. van Lynden, de koning gewezen op het feit dat de jonge scheepsbouw meester Arie Smit uit Kinderdijk interesse had getoond voor de voormalige marine werf in Vlissingen. Ook had hij ir. Tideman, marine-ingenieur en grondlegger van de wetenschappelijk gefundeerde scheeps bouw, als mogelijk adviseur genoemd. Arie Smit had zich gespecialiseerd in de bouw van ijzeren schepen. Hij zag mogelijkhe den om deze te bouwen in Vlissingen op het terrein van de voormalige Rijkswerf. Vier dagen na het bezoek van de koning aan Vlissingen werd Tideman op het paleis

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2005 | | pagina 40