De Spoorboot
van Middelburg
Een Middelburgse veerdienst in
de jaren 1864-1872
de Meerman de laatste hoogaars, voor de
pleziervaart.
Op 14 juni 1986 werd de scheepswerf van
Meerman gesloten. De twee nog aanwezi
ge hellingen en de zwartgeteerde loodsen,
de bouw- en de zaagloods, dateren waar
schijnlijk uit de negentiende eeuw. In 1872
kreeg Adriaan Meerman 35 vierkante
meter grond in erfpacht van de gemeente
Arnemuiden voor de vergroting van zijn
scheepstimmerwerkplaats. Misschien dat
er toen een of meer loodsen zijn gebouwd.
Veel van het interieur, zoals bouwmallen
en het gereedschap, is in vrijwel onge
schonden staat nog aanwezig.
In het attractiepark Miniatuur Walcheren te
Middelburg is een maquette te zien van de
scheepswerf van Meerman, vervaardigd
door de bekende Middelburgse modelbou
wer Han Reijnhout.
A.F. Franken
Overgenomen uit: A.F. Franken, Scheeps
werven in Zeelandeen onderzoek naar de
geschiedenis en relicten van Zeeuwse
scheepswerven (Goes 1996), pag. 16-19.
Bewerkt en geactualiseerd voor De Wete.
Meer over de scheepswerf en de schepen
die er zijn gebouwd is te lezen in Jules van
Beylen, De Hoogaars en de visserij van
Arnemuiden (Leeuwarden 1993). Hierin is
een overzicht opgenomen van door de
scheepswerf Meerman gebouwde schepen
in de periode 1863-1902.
De opening van de tunnel onder de Wes-
terschelde op 15 maart jongstleden was
weer een nieuwe mijlpaal in de geschiede
nis van het vervoer in Zeeland en ook, zij
het in mindere mate, voor de rest van
Nederland. Met de tunnel heeft Zeeuws-
Vlaanderen een snelle verbinding gekre
gen met overig Zeeland en uiteraard ook
met de andere provincies.
In onze waterrijke provincie was men vóór
1953 nog aangewezen op een groot aantal
overzetveren. Toen door de aanleg van
dammen en bruggen veel van die veren
verdwenen, bleven alleen die over de Wes-
terschelde, en gelukkig ook nog wat recre
atieveertjes elders, over. De veren over de
Westerschelde, behalve een fiets-voetveer
op het traject Vlissingen-Breskens, beho
ren dus ook alweer tot het verleden. In de
media, met name de Provinciale Zeeuwse
Courantis uitvoerig aandacht besteed aan
zowel de opening van de tunnel als aan de
opheffing van de veerdiensten. Ook ver
scheidene van de na 1953 opgeheven
veerdiensten kwamen daarbij rijkelijk aan
bod. Zo werd op waardige wijze afscheid