bij het knapperend haardvuur hebben opgehouden. Hij zat in heel veel commis sies. Je zou hem best tot dé vergaderboer van het negentiende-eeuwse Walcheren kunnen uitroepen. Later in de negentiende eeuw duikt de naam van Pieter Melis uit de papieren op. Hij woonde vanaf 1865 op de boerderij. aan te tonen dat de gereformeerden recht hadden op het kerkgebouw. En als een martelaar liet hij zich wat voedsel aanrei ken door het open raam van de consisto rie. Hoe kon Pieter Melis weten dat er in later tijden nog veel meer verhalen over marte laren te vinden zouden zijn op Driewegen? Van binnen vormt de schuur een geheel. De stijlen en gebinten zijn nog grotendeels origi neel. (Foto Leo Hollestelle) Deze Pieter had ook overal een vinger in de pap. Waren zijn vader en grootvader nog burgemeester van Serooskerke, zo was hij zelf raadslid en wethouder, hoofd ingeland, gezworene van de Polder Wal cheren en kerkvoogd. Vooral wat de kerk betreft, bleef het niet bij die ene vinger. Met heel zijn lichaam en ziel heeft hij zich tijdens de Doleantie (1886) ingezet voor de gereformeerden. Hij schijnt zich zelfs enige dagen in de consistorie van de (huidige hervormde) kerk te hebben opgesloten om Want toen in 1932 zijn dochter Paulina stierf, waardoor de naam Melis na zeventig jaar van de boerderij verdween, had de naam Van de Putte (al in 1924) zijn intrede gedaan. En de Van de Puttes brachten het Grote Martelarenboek mee, een prachtig zeventiende-eeuws boek dat nog steeds tot de inboedel van Driewegen behoort. Nu wonen Jan en Lien van de Putte op de boerderij. Waar eindig je het verhaal over een boer derij? Op een zonnige zaterdagmiddag in februari van het jaar 2003 staat de klein dochter van Jan en Lien van de Putte op het erf achter het huis. Ze is anderhalf jaar

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2003 | | pagina 24