De bodedienst was toen afgelopen. Wel werd hulp geboden in het overbrengen van inboedel en dieren uit het ondergelopen gebied naar het droge Dorpsplein. Kort daarna kreeg men de beschikking over één boot - een platbodem van het Britse leger, die door twee man gevaren kon worden. Alle concurrentieoverwegin- gen werden letterlijk overboord gezet en met collega-bode Cijvat werd een geza menlijke bodedienst naar Middelburg opgezet, waarbij om beurten geroeid werd. Het is duidelijk dat de vrachtcapaciteit van deze sloep niet opwoog tegen de huifwa gens. Later kwam er een betere boot, met zelfs een mast. Door daaraan twee aan elkaar geknoopte camouflagezeiltjes van de Wehrmacht te bevestigen kon er met gunstige wind zelfs gezeild worden! Uitkomst bracht later een buitenboordmo tor en dat was het sein voor zoon Bram Na de oorlog werd er gere den met een Dodge, een oude legertruck met het stuur aan de rechterzijde. (Coll. A. Luteijn) Een andere vrachtwagen na de oorlog was een Guy Vixen (1949). Het kenteken met de K voor Zeeland is duidelijk te zien. (Coll. A. Luteijn) om het paard Trui terug te halen uit Nieuw en Sint Joosland, waarheen alle paarden op last van de gemeente waren overge bracht. Inmiddels was de oorspronkelijke Middel-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2003 | | pagina 8