de schroothoop te gooien. Wat vaak over bleef, waren twee stenen hekpalen. De tweede oorzaak was de herverkaveling van Walcheren omstreeks 1950. Walche ren ging voor een groot deel op de schop. Er werd in totaal 300 kilometer aan nieuwe landbouwwegen aangelegd en 280 kilome ter aan nieuwe watergangen gegraven. Tijdens de herverkaveling werden ze door een dragline onder het maaiveld gewerkt. Vele jaren later werd een van palen bij het ploegen weer gevonden. Volgens de voor malige bewoner van 't Hof Ravestein is de paal nu in het bezit van een inwoner van Souburg. De mechanisatie, die omstreeks 1950 Hofhek met apart hekje voor de voetgangers bij een boerderij aan de Westhovensezveg in Aagte- kerke. (Foto Frans van den Driest) Voor nieuwe sloten kwam dat op 1.200 kilometer uit. Sommige boerderijen kregen daardoor een nieuwe toegang en het oude hofhek werd niet verplaatst of vervangen. Dat er toen niet altijd zorgvuldig met kleine monumenten als hekpalen werd omge gaan, bewijst het volgende verhaal, 't Hof Ravestein aan de Middelburgseweg in Grijpskerke had stoeppaien als hekposten. Ze dateerden uit de zeventiende eeuw. begon, heeft als derde oorzaak haar tol geëist. Hek en hekpalen werden wegge haald omdat tussen de hekpalen onvol doende ruimte was om de steeds bredere machines en wagens te laten passeren. Soms werden de palen op grotere afstand uit elkaar gezet. Het gevolg was dat het hek niet meer paste. Geen gezicht! De nog aanwezige oude hofhekken op Walcheren zijn op drie a vier handen te tel len en de meeste daarvan zijn in slechte staat. Bij sommige boerderijen komt naast het grote hofhek nog een apart hekje voor de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2003 | | pagina 30