drie zeevaartkundige opgaven die we altijd bij de heer Fastenau moesten inleveren, meestal van mij over. Op het examen viel hij dus door de mand! Naar zee Als stuurmansleerling een stageplaats zoeken, zoals dat tegenwoordig heet, kost- En verder... Waar al die zeven, als stuurmansleerling geslaagden, van het jaar 1972 terecht zijn gekomen, weet ik nog precies. Hoeveel er echter nog daadwerkelijk op zee zitten, is mij onbekend. Wel weet ik dat er één overleed op 27-jari- ge leeftijd en één Antilliaan thans als loods te niet veel moeite. De rederijen zaten om mankracht te springen. Waar je maar wilde, overal kon je terecht. Vier van ons kozen, net als ik, voor de K.N.S.M. (Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij). Lang voordat je examen deed, werd je al door vele maatschappijen benaderd. Ik herinner me dat we een dag op bezoek zijn geweest bij Shell Tankers te Rotterdam en de tanker Acila bezochten, in de Botlek. Ook Esso bood ons een voor lichtingsavond, met een uitgebreide rijst tafel in het beste Vlissingse hotel, hotel Britannia, aan. Klas 3 BS III met op de achtergrond het gebouiv van de Zeevaartschool, voorjaar 1972. De auteur staat uiterst links. De foto is gemaakt door leraar J.W. Schutte. werkzaam is op Curagao. Ikzelf heb al mijn rangen gehaald en vaar nog steeds. Dit is alles wat ik nog van de voormalige studenten van klasse 3 BS III weet. Hope lijk ontmoet ik op de grote najaarsreünie nog een aantal 'maten van vroeger' om 'bij te kunnen praten'. A.R. Koppejan

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2003 | | pagina 19