meisje, Leny uit Ovezande, kwam pas een jaar later. Het zeevaartonderwijs werd steeds moder ner: meer elektronica, computers, simula- toren, enzovoorts. Het werd aan de zee vaartscholen zelf overgelaten of men een nieuw opleidingsschip wilde of een simula torcentrum. Men koos voor het laatste en dit werd, zeer centraal in Nederland gebouwd nabij de zeevaartschool Willem Barentsz op Terschelling. We waren nog niet zo lang op school toen we al werden ingedeeld voor een veertien daagse instructiereis op het opleidings schip Prinses Margriet. Het schip was toen nog betrekkelijk nieuw en is in juli 1992 uit de vaart genomen. We stapten 10 novem ber 1969 te Amsterdam aan boord. Vanwe ge het slechte weer werd het vertrek uitge steld. Dat begon dus al goed. Toen we 's avonds eindelijk op zee zaten, werd koers gezet naar de Engelse kust om een 'opper' te zoeken. Maar lang voor die tijd was iedereen al zeeziek! Aan boord werden we in groepen inge deeld, we werkten aan dek, in de kombuis, deden corveewerk en liepen zeewacht. Het schip had een instructielokaal en een instructiebrug, waar de scheepsofficieren probeerden ons iets bij te brengen. We waren nog maar net op school en het sprak ons allemaal nog niet zo aan. Hoe veel (theoretische) kennis hadden we nog maar vergaard? Bovendien was het veer tien dagen lang stormachtig weer en waren velen voor het eerst op zee, en dus zeeziek. We zakten af naar het Kanaal, spelevaar den wat aan de zuidkust van Engeland en brachten het weekend in Dieppe door. De week daarop gingen we weer naar zee en, omdat het nog steeds hard waaide, begon het feest opnieuw. Wat mij betreft hadden die reisjes beter een jaar later kunnen plaatsvinden (met liefst ook nog wat beter weer). Tragisch ongeval Kort daarop vond er een tragisch ongeval plaats: twee scholieren op de fiets werden door een bus aangereden. Eén overleed ter plekke, de ander heeft nog maanden lang in coma gelegen maar het ook niet gehaald. Degene die direct overleed, Willem, zat in mijn klas. Met de hele klas zijn we op de begrafenis te Breda geweest. De kist werd gedragen door de jongens die bij Willem in huis op het inter naat zaten. Na de overgang naar het tweede jaar begon de opleiding pas goed. De aanko mende werktuigkundigen gingen naar de BM-opleiding, de telegrafisten naar hun opleiding en ik koos voor de BS-opleiding en kwam dus in 2 BS III terecht. Er werd prima lesgegeven, vooral door de heren Fastenau en Schutte, beiden inmiddels overleden. De heer Fastenau gaf onder andere zeevaartkunde, sterrenkunde en zeevaartkundig cijferen en kon prachtig op het bord schrijven en tekenen. De heer Schutte was er voor de praktische vakken zoals scheepsbouw, beladen, tuig en uit rusting. Sport (e)en straf Wat had ik altijd een hekel aan sport - en nog! Alleen sloeproeien deed ik graag en ik zat dan ook in een roeiploeg. Veel groot schalige wedstrijden waren er nog niet, jaarlijks vond een wedstrijd plaats tegen de Marine. Ik verzuimde dan ook nogal eens van sport. In het klassenboek werd bijgehouden wie er niet aanwezig waren of

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2003 | | pagina 17