kaart gebracht. De Westerschelde is een belangrijk natuurgebied; daarom is een milieuzorgplan opgesteld met richtlijnen voor de werkzaamheden. Als het wrak geheel of gedeeltelijk in de bodem ligt, moet het eerst worden vrijgebaggerd. Lig gen wrak of wrakresten eenmaal vrij, dan wordt met groot materieel het wrak naar boven gehaald. De wrakken of resten wor den vervolgens geplaatst in een bak of op een ponton. Aan de wal worden zij verder verwerkt en afgevoerd volgens de milieu voorschriften. De Meetinformatiedienst gaat na of er nog stukken op de bodem van de rivier zijn achtergebleven. Een aan tal wrakken is afkomstig uit de Tweede Wereldoorlog en het kan dus voorkomen dat oude munitie zoals mijnen, granaten of bommen tevoorschijn komen. In dat geval worden experts van de Koninklijke Marine ingeschakeld. Als men bezig is met het opruimen van een wrak, moeten uiteraard de nodige maatregelen voor de veiligheid op het water worden genomen. Dit om te voorko men dat de scheepvaart op de rivier een gevaar oplevert voor de bergers of zelf in gevaar komt en bijvoorbeeld een aanvaring veroorzaakt. Zonodig wordt de scheep vaartregulering aangepast. Riviermeesters en de Schelde-radarketen geven voortdu rend en tijdig informatie en begeleiding. Ook zijn er maatregelen nodig om de vei ligheid op het land te waarborgen. Als er in of bij een wrak explosieven of andere gevaarlijke stoffen zijn aangetroffen, wor den er onmiddellijk veiligheidsmaatregelen voor omwonenden en recreanten op de stranden getroffen. De Commissaris van de Koningin in de provincie Zeeland heeft daartoe een Permanente Begeleidings groep Veiligheid ingesteld; dit met instem ming van de betrokken burgemeester en dijkgraven. Ondanks het vrij technische onderwerp van deze lezing wist de heer Van der Vlies zijn gehoor zeer te boeien met allerlei anekdotes en wetenswaardigheden. Hij vertelde dat er in het deel van de Wester schelde waar de baggerwerkzaamheden plaatsvinden, geen wrakken zijn te vinden uit de tijd van de Verenigde Oostindische Compagnie. In de wrakken die worden geruimd, wor den soms wel persoonlijke bezittingen van bemanningsleden gevonden. Het Stedelijk Museum in Vlissingen heeft hieraan een expositie gewijd. Een enkele keer worden nog stoffelijke resten gevonden. Eventuele nabestaanden worden hierover ingelicht en waar nodig begeleid. De heer Van der Vlies kon ook zeer onder houdend vertellen over de strekking en gevolgen van de Wrakkenwet uit 1934. Als een schip is gezonken of gestrand dan tre den de belanghebbenden (de eigenaar/ reder van het schip, de assuradeuren en de beheerder van het vaarwater) meestal direct met elkaar in contact. Een aantal zaken zal moeten worden geregeld: is het lonend het schip te bergen en zo ja door wie, de verzekeringskwestie enzovoorts. Komt men er niet uit, dan wordt het een zaak voor juristen. Een belangrijke rol speelt ook de beheer der van het vaarwater. In Nederland is dit Rijkswaterstaat. Zij heeft de mogelijkheid een schip onder de Wrakkenwet te plaat sen als het gevaar oplevert voor de scheepvaart of voor de omgeving en het milieu. De Wrakkenwet regelt onder andere dat niemand het schip mag betreden zonder

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2001 | | pagina 40