toe: 'verder vermelden de annalen van de
20th FG dat Watson krijgsgevangen werd
gemaakt en naar Stalag Luft I "Barth" (dat
is ten noordoosten van Rostock, aan de
Oostzeekust) werd overgebracht. Hij over
leefde de oorlog en keerde naar de Ver
enigde Staten terug.'
Zekerheid
De naspeuringen wezen na enige tijd (in
maart 1987) met vrij grote mate van waar
schijnlijkheid uit dat Watson de vlieger op
de foto's was. Maar volledige zekerheid
was er nog niet. Over het neerstorten van
Bench die dag bestond geen twijfel, maar
het ontbreken van enige zekerheid omtrent
Boele zorgde nog voor de nodige onduide
lijkheid.
Inmiddels reageerde ook Hans Tuynman
uit Middelburg (van de Documentatiegroep
Walcheren). Hij liet weten: 'In het archief
van de gemeente Nieuw- en Sint Joosland
(nu Middelburg) is niets terug te vinden
omtrent de noodlanding van de Lightning
op 25 mei 1944. Gesprekken met de plaat
selijke bewoners komen neer op het vol
gende, Het vliegtuig is, volgens ooggetui
gen, in de voormiddag omstreeks 11 uur
terechtgekomen op het land van ene Hou
terman, vlak achter de boomgaard aldaar,
gelegen aan de Boomdijk. Vlakbij woonde
een zekere Braat, die meteen naar het
toestel is gelopen en een praatje heeft
gemaakt met de enige inzittende, die
ongedeerd uit het vliegtuig was gestapt.
Braat bood de piloot aan hem te laten
onderduiken, maar deze weigerde dat
beslist. Hij wilde niemand in gevaar bren
gen en verbrandde toen enkele papieren
die hij in een zak op zijn dij had zitten. Kort
daarna arriveerde een Duitse patrouille die
de piloot gevangen nam en afvoerde.'
Mijn moeder, die ik dat verslag liet lezen
en die zich tot dusver over deze zaak niets
concreet had kunnen herinneren, bevestig
de dit verhaal. 'I'm a free man,' zou Wat
son hebben gezegd, daarmee aangevend
dat hij vrijgezel was.
Naspeuringen door René Hoebeke uit
Arnemuiden, eind 1995 in het archief van
de voormalige gemeente Nieuw- en Sint
Joosland, brachten overigens wél een mel
ding van de gemeentelijke commandant
van de Luchtbeschermingsdienst, C. van
Nimwegen, aan het licht. In zijn Berichtge
ving oorlogshandelingen van 26 mei 1944,
gericht aan 'den Directeur-Generaal van
Politie, Hoofdafdeling Luchtbescherming te
Nijmegen', laat hij weten: 'In aansluiting op
telefonische mededeling van gister deel ik
U mede, dat op Donderdag 25 mei 1944
9.45 uur één brandend vijandelijk vliegtuig,
n.l. 1 éénpersoonsjager "Lightning", in de
Oud-Sint Jooslandpolder, in de onmiddel
lijke nabijheid van het bedrijf van den heer
C.C. Brakman, Boomdijk 3, alhier, is neer
gekomen. De inzittende piloot is aan de
Duitsche autoriteiten overgeleverd, terwijl
het terrein door Duitsche militairen is afge
zet om onbevoegden op behoorlijken
afstand te houden. De betrokken Duitsche
instanties zijn van een en ander in kennis
gesteld. Ongelukken hebben niet plaats
gehad, terwijl geen benzine van reserve-
ringsvoorraad is gebruikt.'
Een kennis in de Verenigde Staten was
inmiddels ook aan het werk gegaan. Eind
april 1987 kregen we van hem het volgen
de bericht: 'Via verschillende contacten,
onder andere nbc-tv en Washington, heb
ik veel ontdekt over Harry J. Watson,
behalve zijn huidige adres. Contact gehad
met de usaf Historical Society, de
geschiedschrijver van zijn unit, de Director