Walcheren in
woord en beeld
De Bellinkbrug in Middelburg
overgebleven gedeelte werd een betonnen
brug gelegd om de boulevard ook voor het
autoverkeer tot een ononderbroken geheel
te maken.
In de Tweede Wereldoorlog werd de toren,
net als de gehele boulevard, zeer zwaar
beschadigd. Na een moeizame en lange
voorbereiding kon in 1960 met de restau
ratie worden begonnen, die tot 1963 duur
de. Om de toren op het wegdek te krijgen,
moest ze als het ware uit een put gelicht
worden. Dit heeft men opgelost door de
gehele opbouw met bijna drie meter te ver
hogen. Tevens heeft men weer een toren
spits aangebracht, met bovenop een wind
wijzer, voorstellende een zeemeermin met
drietand.
In 1996 heeft het College van B&W van de
Vooral in oude steden zijn bruggen bijzon
dere objecten die ons veel meer kunnen
zeggen over plaatselijke verbindingen en
verkeerspatronen zowel op het land als op
het water. Tot voor kort was in onze
geschiedenis het vervoer over water
immers vaak belangrijker dan het vervoer
over land.
Naast dit aspect hebben bruggen ook een
cultuurhistorische waarde. Dit uit zich in de
constructie, de materiaalkeuze en de
vormgeving. Deze zaken geven ons inzicht
gemeente Vlissingen het voornemen goed
keuring te verlenen voor de bouw van een
4,50 meter hoge aanbouw aan de toren.
Onder meer de monumentale toegangs
poort zal voor een groot gedeelte aan het
zicht onttrokken worden en het voetgan
gersbruggetje aan de zeezijde zal nog
amper gebruikt kunnen worden.
Velen, onder wie schrijver dezes, vrezen
dat de historische waarde van het monu
ment op deze manier negatief zal worden
beïnvloed. Zij hopen dat het college zich
bewust wordt van de historische waarde
van de Gevangentoren en dat zij de bouw
van een aanbouw aan de Bomvrije alsnog
tegen zal houden.
W. Dekker
in het technisch kunnen en vooral ook in
de denkwijze in bepaalde perioden van
onze historie.
Bruggen zijn niet toevallig gebouwd en
aangelegd maar zij zijn altijd een gevolg
geweest van een noodzaak voor verster
king van de infrastructuur. Daardoor was
het mogelijk twee totaal verschillende
soorten vervoer elkaar te laten kruisen.
Duidelijk is dus dat zich vroeger bij en
rond bruggen een deel van het maat
schappelijke en economisch leven afspeel-