Spoorwegverkeer
tijdens de Tweede
Wereldoorlog
"Rader müssen rollen für den Sieg'
gegeven werd, trok dan ook niet veel
belangstelling. Zeer toepasselijk had de
dirigent als laatste werk gekozen: 'La reine
des automobiles', een opwekkende mars
van Lehmann.
Vrijdagmorgen vertrokken de automobilis
ten weer richting Woensdrecht: 'Zij reden
van de Markt, waar zich een talrijke menig
te had verzameld, af, vriendelijk afscheid
nemende van de kennissen die zij zich in
den korten tijd van hun verblijf hadden ver
worven. Ook de kijkers gaven blijk van
hunne sympathie voor de vreemde bezoe
kers, die dit blijkbaar zeer op prijs stelden.'
Zo eindigde de automobielweek op Wal
cheren, waarbij de gasten als vorsten wer
den ontvangen. De inwoners hebben zich
kunnen vergapen aan die prachtige stalen
koetsen zonder paarden en de regenten,
zoals toentertijd gebruikelijk was, hadden
weer een paar onvergetelijke dagen.
J.H. Midavaine
Het spoorwegtraject van Vlissingen naar
de Sloedam is slechts twaalf kilometer
lang. Niettemin was het gedurende de
Tweede Wereldoorlog van grote betekenis.
Het vormde als het ware de navelstreng
waarmee Walcheren met de rest van
Nederland was verbonden. Ook voor het
Duitse garnizoen was de spoorlijn van
vitaal belang voor het vervoer van troepen,
voorraden en post.
Welke gevolgen had de Duitse bezetting
van mei 1940 voor de Nederlandsche
Spoorwegen? Het kwam in het kort op het
volgende neer. Onder Duits toezicht, maar
met behoud van zelfstandigheid, bleef de
NS het vervoer afwikkelen. De bezetter
kreeg wel een stevige vinger in de pap: te
Utrecht vestigden zich de Bahnbevoll-
machtigte der Deutschen Reichsbahn bei
den Niederlandischen Eisenbahnen (Bbv)
en de Wehrmachttransportkommandantur
(TK).
Onder de Bbv ressorteerden twee Reichs-
bahnüberwachungsamter (Rüa), een te
Amersfoort en een in Tilburg. Elk Rüa had
een aantal Mutterbahnhöfe onder zich,
onder Rüa Tilburg viel bijvoorbeeld Mutter-
bahnhof Roosendaal. Deze plaats voerde
op haar beurt het beheer over de Zeeuwse
lijn; Middelburg en Vlissingen waren Deut
sche Aussenstellen.
Waar kreeg de NS op Walcheren in die
jaren nu zoal mee te maken? Om te begin
nen met het troepenvervoer. Dat verliep
lang niet altijd gladjes. Ten behoeve van
het Wehrmachtpersoneel was in vrijwel