"Wij Reijmert Hildernis, Christiaan van Genee
en Jan Sijmons Keurschepenen van den Lands-
vierschaer geordonneert binnen de stad Veere
oirkonde (maken bekend) dat huijden (heden)
voor ons is gecompareert (verschenen) in sijn
propere persoone de Heer Barent Clooster, out
schepen en Raedt tot Veere welken Heer com
parant heeft gecedeert (verkocht) getranspor-
teert op en overgedragen Soo doet hij bij desen
in regten, vrijen, volkomen en absoluijten Eij-
gendomme, aan en ten behoeve van de Heer
Rentmeester Fransois Nebbens tot Veere wo
nende een geregte aghtste part in een lijnbane
stove, woninge en gevolge genaempt de Rijsen-
de Son met 3 gemeten 280 roeden lant en erve
daer annex gelegen buijten de Warwijksepoort
deser stede, Sandijk-buijten bij de Bosgeule
mitsgaders een agste part in alle desselfs gereet-
schappen, althans bij de genoemde lijnbane
gebruijkt werdende, soo goet als quat (kwaad)
en soals hij comparant tot heden heeft beseten
ende dit alles voor sekere somme van penningen
daaraf de comparant sigh bekende geheel verge-
nougt ende ten volle af betaalt te wesen den
eersten penning met den lesten1
In deze transportbrief gaat het over de verkoop
van 1/8 ste part van de lijnbaan en meestoof
genaamd: 'de Rijzende Zon'. Een part of portie
was een soort aandeel in een lijnbaan of een
ander bedrijf. Om het risico van zo'n onder
neming te verkleinen werden er ook al in het
verleden parten of aandelen uitgegeven. Het
gebeurde bijvoorbeeld ook met het uit-reden
van zeeschepen, de zogenaamde scheepsparten.
Voor één schip werden soms wel zestien parten
uitgegeven, die vaak in handen kwamen van
even zoveel eigenaren en die ook doorverkocht
konden worden. Vooral de zeevaart was in
vorige eeuwen een riskant bedrijf, doordat
menig koopvaarder schipbreuk leed of als
gevolg van oorlogshandelingen met man en
muis verging.
Waar de lijnbaan annex meestoof precies gele
gen heeft was moeilijk na te gaan, ook omdat de
situatie ter plaatse nogal veranderd is.
Maar volgens de kaart van Hattinga moet het
ongeveer geweest zijn waar thans de kreek
uitkomt bij de weg die van Veere naar Gapinge
loopt en bij de vest. Dicht bij de wallen dus.
De transportbrief vermeldt dat hij buiten de
Een lijnbaan in Rotterdam
25