"Wij Reijmert Hildernis, Christiaan van Genee en Jan Sijmons Keurschepenen van den Lands- vierschaer geordonneert binnen de stad Veere oirkonde (maken bekend) dat huijden (heden) voor ons is gecompareert (verschenen) in sijn propere persoone de Heer Barent Clooster, out schepen en Raedt tot Veere welken Heer com parant heeft gecedeert (verkocht) getranspor- teert op en overgedragen Soo doet hij bij desen in regten, vrijen, volkomen en absoluijten Eij- gendomme, aan en ten behoeve van de Heer Rentmeester Fransois Nebbens tot Veere wo nende een geregte aghtste part in een lijnbane stove, woninge en gevolge genaempt de Rijsen- de Son met 3 gemeten 280 roeden lant en erve daer annex gelegen buijten de Warwijksepoort deser stede, Sandijk-buijten bij de Bosgeule mitsgaders een agste part in alle desselfs gereet- schappen, althans bij de genoemde lijnbane gebruijkt werdende, soo goet als quat (kwaad) en soals hij comparant tot heden heeft beseten ende dit alles voor sekere somme van penningen daaraf de comparant sigh bekende geheel verge- nougt ende ten volle af betaalt te wesen den eersten penning met den lesten1 In deze transportbrief gaat het over de verkoop van 1/8 ste part van de lijnbaan en meestoof genaamd: 'de Rijzende Zon'. Een part of portie was een soort aandeel in een lijnbaan of een ander bedrijf. Om het risico van zo'n onder neming te verkleinen werden er ook al in het verleden parten of aandelen uitgegeven. Het gebeurde bijvoorbeeld ook met het uit-reden van zeeschepen, de zogenaamde scheepsparten. Voor één schip werden soms wel zestien parten uitgegeven, die vaak in handen kwamen van even zoveel eigenaren en die ook doorverkocht konden worden. Vooral de zeevaart was in vorige eeuwen een riskant bedrijf, doordat menig koopvaarder schipbreuk leed of als gevolg van oorlogshandelingen met man en muis verging. Waar de lijnbaan annex meestoof precies gele gen heeft was moeilijk na te gaan, ook omdat de situatie ter plaatse nogal veranderd is. Maar volgens de kaart van Hattinga moet het ongeveer geweest zijn waar thans de kreek uitkomt bij de weg die van Veere naar Gapinge loopt en bij de vest. Dicht bij de wallen dus. De transportbrief vermeldt dat hij buiten de Een lijnbaan in Rotterdam 25

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1993 | | pagina 27