De "musschen" fladderden dus naar Engeland,
België en Frankrijk en in het laatste land was
men er, na de Ralley naar Parijs, zo enthousiast
over, dat de Aeroclub de France besloot voor
haar rekening alle proeven te doen nemen voor
de service technique om licentiebouw in Frank
rijk, in verband met de grote plannen, die men
daar te lande met de "aviation populaire" had,
mogelijk te maken. Ook naar Engeland werd de
licentie verkocht.
Het bleef de Scheldemus voor de wind gaan en
op 18 juni 1937 lezen we in de krant, dat de heer
Slot met zijn toestelletje na een geslaagde de
monstratie in Engeland op het vliegveld Soes-
terberg was gearriveerd.
Het doel van dit bezoek was om te zien in
hoeverre de nieuwe vindingen ook toepasbaar
zouden zijn in de gevechtsvliegtuigen. De aan
dacht van de militairen ging dan ook vooral uit
naar het driewielige landingsgestel, dat nieuw
was in de vliegtuigbouw.
Na de demonstraties van dhr. Slot hebben een
aantal instructeurs van Soesterberg met de
Scheldemus gevlogen. Ook zij concludeerden
dat het toestel bijzonder geschikt was voor de
sportvliegerij: het was uitgesloten dat de Schel
demus in een vrille geraakte, terwijl ook het
afglijden practisch niet mogelijk was.
Behalve het landingsgestel prezen de militairen
ook het ruime uitzicht dat het toestel bood.
Na een week ter beschikking van Soesterberg te
zijn geweest hebben de deskundigen van dit
vliegveld hun bevindingen in een officieel rap
port neergelegd.
Intussen had ook de K.L.M. besloten zijn pilo
ten ervaring op te laten doen in het vliegen en
vooral ook het opstijgen en landen met de
Scheldemus.
Inmiddels was De Schelde ook begonnen met
de fabricage van de Scheldemeeuw, een water
vliegtuigje, dat tot een der kleinste watervlieg
tuigjes ter wereld gerekend kan worden.
De proefvluchten van de Scheldemeeuw von
den plaats vanaf het vliegkamp in Veere. In veel
gevallen was het Slot zelf, die deze proefvluch
ten uitvoerde.
De heer Rademaker, de piloot der firma van Melle te Breskens, start voor een der proefvluchten
25