verwerkt?
De musch heeft er in het geheel niets mee te
maken. Het doel, dat Mignet zich met het
ontwerpen van de Pou gesteld heeft, meen ik
met de Scheldemusch te zullen bereiken. De
Pou is een interessant experiment, maar Mignet
heeft andere inzichten dan wij.
Bij de eerste proefnemingen heeft de musch zeer
goed gevlogen. De kracht ervan was niet zoo
groot, als door de fabriek was opgegeven. We
hebben hem teruggestuurd en de fout schijnt al
te zijn gevonden. Jammer is alleen, dat dit alles
zoo lang ophoudt. De douane heeft de afwikke
ling ervan ook al niet bespoedigd. Als we straks
een motor terug krijgen, die de beloofde 34 pk
levert, gaan we dadelijk weer aan de gang.
De Scheldemusch is een tweedekker waarvan
de ondervleugel achterwaards geplaatst is. De
vleugelspanwijdte is zes meter en de lengte is
ongeveer even groot, het gewicht bedraagt 185
kg. In plaats van een trekschroef heeft het toe
stel een drukschroef en de staart is geheel open,
zoodat deze dus niet afgeschermd wordt door
luchtstroomingen over de romp, hetgeen der
halve ideale besturingsmogelijkheden geeft.
U grijpt dus hiermede terug naar het oorspron
kelijke type vliegtuig van 1902?
De Scheldemusch gaat de lucht in en maakt een
uitstekende vlucht
Laat ik u in verband daarmee dit zeggen: Er is op
dit gebied op de geheele wereld maar één stel
groote mannen geweest, dat waren de gebroe
ders Wright. Die hebben alles uitgevonden. Wij
hebben de luchtvaart verfijnd en verbeterd en
daarbij hebben we hun wegen dikwijls losgela
ten, doch we komen er allemaal op terug. Nu
hebben we ze weer op modern wetenschappe
lijke wijze toegepast.
Drie wielen.
Het onderstel is ook anders dan gebruikelijk,
merkten we op.
Ja, er zitten drie wielen onder, waarvan het
voorste met aparte pedalen bestuurbaar is,
zoodat men met het toestel op den grond kan
manoeuvreeren als met een automobiel. Het is
scharnierend en heeft aan de andere zijde een
steunpunt, dat van een olieveering voorzien is.
Op het veld heeft dit systeem reeds zeer goed
voldaan. Verder hebben we het patent van
Handley Page gekocht voor de "slots", een vei
ligheidsinrichting aan de vleugels, die reeds op
veel vliegtuigen toepassing heeft gevonden. Het
geraamte bestaat uit gelaschte stalen buizen, de
vleugels zijn van hout met triplex en linnen
overtrokken.
In alle opzichten is ernaar gestreefd het toestel
zoo goedkoop mogelijk te maken, zoodat velen,
voor wie de luchtvaart thans onbereikbaar is,
het kunnen bezitten. Dit eerste toestel is ge
maakt voor één persoon, doch de principes, die
erbij gebruikt zijn, zijn ook verwerkbaar in
grootere toestellen.
Heeft dit toestel nu nog wel iets te maken met
Uw Panderjager; het lijkt er op het eerste
gezicht zoo heel weinig op, vroegen we verder.
Alle ervaringen, die ik in al die jaren, dat ik
vliegtuigen maak en heb helpen maken, heb
opgedaan, zitten er in. Dus vanzelfsprekend
ook die van de Pandertoestellen, welke ik heb
gebouwd. Bij de Scheldemusch wordt alles eerst
in den grond bestudeerd, in de praktijk be
proefd en getoetst, en als we dan met de hand op
het hart kunnen verklaren, dat het goed is,
willen we het pas aan de markt brengen.
Bent u al in bespreking omtrent eventueelen
verkoop van dergelijke toestelletjes?
Met niemand, antwoordde de heer Slot.
Het toestel is van de maatschappij De Schelde
en er wordt niets meer gedaan, voordat het
geheel klaar is.
Wij hebben nog heel veel dingen op ons pro
gramma, die met dit toestel geprobeerd moeten
23