verwerkt? De musch heeft er in het geheel niets mee te maken. Het doel, dat Mignet zich met het ontwerpen van de Pou gesteld heeft, meen ik met de Scheldemusch te zullen bereiken. De Pou is een interessant experiment, maar Mignet heeft andere inzichten dan wij. Bij de eerste proefnemingen heeft de musch zeer goed gevlogen. De kracht ervan was niet zoo groot, als door de fabriek was opgegeven. We hebben hem teruggestuurd en de fout schijnt al te zijn gevonden. Jammer is alleen, dat dit alles zoo lang ophoudt. De douane heeft de afwikke ling ervan ook al niet bespoedigd. Als we straks een motor terug krijgen, die de beloofde 34 pk levert, gaan we dadelijk weer aan de gang. De Scheldemusch is een tweedekker waarvan de ondervleugel achterwaards geplaatst is. De vleugelspanwijdte is zes meter en de lengte is ongeveer even groot, het gewicht bedraagt 185 kg. In plaats van een trekschroef heeft het toe stel een drukschroef en de staart is geheel open, zoodat deze dus niet afgeschermd wordt door luchtstroomingen over de romp, hetgeen der halve ideale besturingsmogelijkheden geeft. U grijpt dus hiermede terug naar het oorspron kelijke type vliegtuig van 1902? De Scheldemusch gaat de lucht in en maakt een uitstekende vlucht Laat ik u in verband daarmee dit zeggen: Er is op dit gebied op de geheele wereld maar één stel groote mannen geweest, dat waren de gebroe ders Wright. Die hebben alles uitgevonden. Wij hebben de luchtvaart verfijnd en verbeterd en daarbij hebben we hun wegen dikwijls losgela ten, doch we komen er allemaal op terug. Nu hebben we ze weer op modern wetenschappe lijke wijze toegepast. Drie wielen. Het onderstel is ook anders dan gebruikelijk, merkten we op. Ja, er zitten drie wielen onder, waarvan het voorste met aparte pedalen bestuurbaar is, zoodat men met het toestel op den grond kan manoeuvreeren als met een automobiel. Het is scharnierend en heeft aan de andere zijde een steunpunt, dat van een olieveering voorzien is. Op het veld heeft dit systeem reeds zeer goed voldaan. Verder hebben we het patent van Handley Page gekocht voor de "slots", een vei ligheidsinrichting aan de vleugels, die reeds op veel vliegtuigen toepassing heeft gevonden. Het geraamte bestaat uit gelaschte stalen buizen, de vleugels zijn van hout met triplex en linnen overtrokken. In alle opzichten is ernaar gestreefd het toestel zoo goedkoop mogelijk te maken, zoodat velen, voor wie de luchtvaart thans onbereikbaar is, het kunnen bezitten. Dit eerste toestel is ge maakt voor één persoon, doch de principes, die erbij gebruikt zijn, zijn ook verwerkbaar in grootere toestellen. Heeft dit toestel nu nog wel iets te maken met Uw Panderjager; het lijkt er op het eerste gezicht zoo heel weinig op, vroegen we verder. Alle ervaringen, die ik in al die jaren, dat ik vliegtuigen maak en heb helpen maken, heb opgedaan, zitten er in. Dus vanzelfsprekend ook die van de Pandertoestellen, welke ik heb gebouwd. Bij de Scheldemusch wordt alles eerst in den grond bestudeerd, in de praktijk be proefd en getoetst, en als we dan met de hand op het hart kunnen verklaren, dat het goed is, willen we het pas aan de markt brengen. Bent u al in bespreking omtrent eventueelen verkoop van dergelijke toestelletjes? Met niemand, antwoordde de heer Slot. Het toestel is van de maatschappij De Schelde en er wordt niets meer gedaan, voordat het geheel klaar is. Wij hebben nog heel veel dingen op ons pro gramma, die met dit toestel geprobeerd moeten 23

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1993 | | pagina 25