Dat "De Schelde" dit klaarblijkelijk heeft in
gezien; dat zij schijnt te verstaan, wat er nodig
zal zijn; dat zij van de aanwezigheid van ge
schoold, doch werkloos personeel, van prachtig
geoutilleerde doch stilliggende werkplaatsen;
van de nabijheid van een uitstekend vliegveld,
van breede waterstroomen, gebruik maakt, en
de zaak wil aanvatten - het is in hooge mate
verheugend.
Bij welslagen van deze plannen heeft Nederland
de kans, er een eigen nationale vliegtuigindu
strie bij te krijgen. En dat betekent verminde
ring van werkloosheid voor onze provincie.
Het ware dwaasheid te trachten, een feitelijk
monopolie voor vliegtuigbouw te scheppen;
laten Fokker en Koolhoven maar ontwerpen en
bouwen, doch men late De Schelde haar kans,
zich door ten minste even goed, snel en degelijk
werk, naast dezen een eerlijke plaats onder de
zon te veroveren".
In de maanden hierna is er druk gewerkt in de
afdeling vliegtuigbouw. Allereerst werd de kleine
postjager, de éénmotorige S 12 met de registra-
tieletters PH-KGH gebouwd en afgeleverd.
Daarna begon men met de bouw van het proto
type van de Scheldemus dat in november van
datzelfde jaar 1935 zover klaar was, dat men er
een proefvlucht mee kon maken.
Erg succesvol was deze vlucht niet, want de
motor van Belgische makelij, bleek bij lange na
niet de kracht te leveren welke hij pretendeerde.
Het publiek reageerde zeer verschillend op het
uiterlijk van de Scheldemus, die "in overeen
stemming met den naam immers in het geve
derde rijk der vliegerij is de musch ook zoo'n
beetje de brutale grapjasietwat aan den
grappigen kant".
De een beschrijft het als "een zijspanwagen van
een motorfiets, waar men vier vleugeltjes aan en
een staart achter gebouwd heeft", de ander
bestrijdt dit echter weer en zegt "weineen, het is
een vliegend badkuipje van stalen buis en met
triplex bekleed".
"In elk geval", schrijft de Middelburgsche Cou
rant van 28 november 1935, "Vliegend zijspan
of vliegende badkuip, gevlogen heeft het voor
werp, en dat is vooralsnog de allervoornaamste
grondeigenschap van elke aanstaande vliegma
chine. Na deze eerste kennismaking van het
publiek met de Scheldemus vond de krant het
moment daar om eens met de heer Slot te gaan
praten.
Het uitvoerige verslag treffen we aan op 6
december 1935 onder de kop "De Schelde-
musch. Het is nog maar een begin. Experi
ment met toepassing van allerlei combinaties en
nieuwe opvattingen":
"De Nederlandsche vliegtuig-constructeur T.E.
Slot heeft ons een interview toegestaan over zijn
"Scheldemusch", zijn nieuwste product, gebouwd
bij de Kon. Mij. "De Schelde".
De Scheldemusch wijkt van de typen der laatste
jaren opvallend af. Het bedoelt een toestel te
zijn, aldus vertelde ons de heer Slot, waarmede
op een zeer veilige en veel goedkooper dan met
andere vliegtuigen gevlogen kan worden. Het
zal het beoefenen der vliegsport belangrijk
goedkooper maken en het veel meer voor ieder
een geschikt doen zijn. Men kan het vergelijken
met b.v. een kano of een fiets, waarmee men
kleine tochtjes maakt, doch die ook wel voor
grootere reizen geschikt zijn. Voor het laatste
doel is de musch ook niet in de eerste plaats
bestemd; het is voor menschen, die de lucht
vaart om der wille van haarzelf beoefenen.
Dat is dus het sociale doel van de Schelde
musch. In de tweede plaats is het experiment
van allerlei nieuwe luchtvaartopvattingen.
Daarbij heeft men echter steeds de veiligheid, de
mogelijkheid tot massaproductie en den prijs
als beoordeelingsfactor in het oog gehouden.
Deze experimenten kunnen voor de toekomst
van de militaire en de burgerluchtvaart van
groot belang zijn. De opvatting van den op
bouw met de combinatie van verschillende
vondsten is anders dan men tot heden toe
gewend was. Alleen in Amerika zijn enkele van
deze combinaties toegepast, doch men heeft ze
daar nog niet zoo sterk doorgevoerd als hier.
De daar verkregen resultaten zijn evenwel bij
zonder bemoedigend.
Bouwt U dus daarop voort, vroegen we.
Neen, dat doen we niet, was het antwoord, want
we weten er eigenlijk niets van. Er zijn eenige
resultaten bekend en foto's zijn gepubliceerd,
maar we weten niet, hoe ze die resultaten bereikt
hebben. Er is daar verder nog niets over open
baar gemaakt, moet u denken. We hebben hier
geheel onze eigen opvattingen, hetgeen de eerste
proeven op het vliegveld Vlissingen hebben
bewezen. Het type van de musch is geschikt om
in de vliegtuigbouw in het algemeen nieuwe
mogelijkheden te scheppen.
Musch en Pou.
Heeft u het beginsel van de Pou du Ciel hierin
22