Dat "De Schelde" dit klaarblijkelijk heeft in gezien; dat zij schijnt te verstaan, wat er nodig zal zijn; dat zij van de aanwezigheid van ge schoold, doch werkloos personeel, van prachtig geoutilleerde doch stilliggende werkplaatsen; van de nabijheid van een uitstekend vliegveld, van breede waterstroomen, gebruik maakt, en de zaak wil aanvatten - het is in hooge mate verheugend. Bij welslagen van deze plannen heeft Nederland de kans, er een eigen nationale vliegtuigindu strie bij te krijgen. En dat betekent verminde ring van werkloosheid voor onze provincie. Het ware dwaasheid te trachten, een feitelijk monopolie voor vliegtuigbouw te scheppen; laten Fokker en Koolhoven maar ontwerpen en bouwen, doch men late De Schelde haar kans, zich door ten minste even goed, snel en degelijk werk, naast dezen een eerlijke plaats onder de zon te veroveren". In de maanden hierna is er druk gewerkt in de afdeling vliegtuigbouw. Allereerst werd de kleine postjager, de éénmotorige S 12 met de registra- tieletters PH-KGH gebouwd en afgeleverd. Daarna begon men met de bouw van het proto type van de Scheldemus dat in november van datzelfde jaar 1935 zover klaar was, dat men er een proefvlucht mee kon maken. Erg succesvol was deze vlucht niet, want de motor van Belgische makelij, bleek bij lange na niet de kracht te leveren welke hij pretendeerde. Het publiek reageerde zeer verschillend op het uiterlijk van de Scheldemus, die "in overeen stemming met den naam immers in het geve derde rijk der vliegerij is de musch ook zoo'n beetje de brutale grapjasietwat aan den grappigen kant". De een beschrijft het als "een zijspanwagen van een motorfiets, waar men vier vleugeltjes aan en een staart achter gebouwd heeft", de ander bestrijdt dit echter weer en zegt "weineen, het is een vliegend badkuipje van stalen buis en met triplex bekleed". "In elk geval", schrijft de Middelburgsche Cou rant van 28 november 1935, "Vliegend zijspan of vliegende badkuip, gevlogen heeft het voor werp, en dat is vooralsnog de allervoornaamste grondeigenschap van elke aanstaande vliegma chine. Na deze eerste kennismaking van het publiek met de Scheldemus vond de krant het moment daar om eens met de heer Slot te gaan praten. Het uitvoerige verslag treffen we aan op 6 december 1935 onder de kop "De Schelde- musch. Het is nog maar een begin. Experi ment met toepassing van allerlei combinaties en nieuwe opvattingen": "De Nederlandsche vliegtuig-constructeur T.E. Slot heeft ons een interview toegestaan over zijn "Scheldemusch", zijn nieuwste product, gebouwd bij de Kon. Mij. "De Schelde". De Scheldemusch wijkt van de typen der laatste jaren opvallend af. Het bedoelt een toestel te zijn, aldus vertelde ons de heer Slot, waarmede op een zeer veilige en veel goedkooper dan met andere vliegtuigen gevlogen kan worden. Het zal het beoefenen der vliegsport belangrijk goedkooper maken en het veel meer voor ieder een geschikt doen zijn. Men kan het vergelijken met b.v. een kano of een fiets, waarmee men kleine tochtjes maakt, doch die ook wel voor grootere reizen geschikt zijn. Voor het laatste doel is de musch ook niet in de eerste plaats bestemd; het is voor menschen, die de lucht vaart om der wille van haarzelf beoefenen. Dat is dus het sociale doel van de Schelde musch. In de tweede plaats is het experiment van allerlei nieuwe luchtvaartopvattingen. Daarbij heeft men echter steeds de veiligheid, de mogelijkheid tot massaproductie en den prijs als beoordeelingsfactor in het oog gehouden. Deze experimenten kunnen voor de toekomst van de militaire en de burgerluchtvaart van groot belang zijn. De opvatting van den op bouw met de combinatie van verschillende vondsten is anders dan men tot heden toe gewend was. Alleen in Amerika zijn enkele van deze combinaties toegepast, doch men heeft ze daar nog niet zoo sterk doorgevoerd als hier. De daar verkregen resultaten zijn evenwel bij zonder bemoedigend. Bouwt U dus daarop voort, vroegen we. Neen, dat doen we niet, was het antwoord, want we weten er eigenlijk niets van. Er zijn eenige resultaten bekend en foto's zijn gepubliceerd, maar we weten niet, hoe ze die resultaten bereikt hebben. Er is daar verder nog niets over open baar gemaakt, moet u denken. We hebben hier geheel onze eigen opvattingen, hetgeen de eerste proeven op het vliegveld Vlissingen hebben bewezen. Het type van de musch is geschikt om in de vliegtuigbouw in het algemeen nieuwe mogelijkheden te scheppen. Musch en Pou. Heeft u het beginsel van de Pou du Ciel hierin 22

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1993 | | pagina 24