DE SCHELDEMUS Behalve Veere, waar van 1921 tot en met juli 1926 een dependance van de Fokkerfabriek gevestigd was, heeft ook Vlissingen een eigen vliegtuigenfabriek gehad. Deze fabriek maakte deel uit van de Koninklijke Maatschappij De Schelde. Omdat de scheepvaart gehalveerd was en de scheepsbouw nagenoeg helemaal stil lag, ging De Schelde zich in navolging van een aan tal werven in Engeland, Frankrijk en Duitsland op het eind van 1934 toeleggen op de vlieg- tuigfabricage. Hiermee dacht men de toekomst van het bedrijf in deze crisistijd zeker te stellen en zou men het merendeel van het personeel in dienst kunnen houden. De leiding van de Zeeuwse vliegtuigenfabriek werd toevertrouwd aan de heer T.E. Slot, die bekend geworden was door zijn Pander Postjager. Slot, die wel inzag, dat hij wel met iets heel bijzonders moest komen om nog een plaats op de afzetmarkt te kunnen veroveren, presenteerde na een lange tijd van stilzwijgen, in het voorjaar van 1935 zijn plan nen, die op 10 mei 1935 in de Middelburgsche Courant werden gepubliceerd, nadat eerder diezelfde week de Telegraaf er een artikel aan had gewijd. In het kort kwamen de plannen hierop neer: In de eerste plaats zou men een verkleinde Postjager bouwen, de S 12, een houten toestel voorzien van één motor (Gipsy 130 pk), 4 per sonen, 215 kmh kruissnelheid, 1000 km actie radius. Het toestel was bestemd voor de heer De Geus van den Heuvel te Amsterdam en kostte 8000. Ten tweede zou men de omschakeling van een gedeelte van het scheepsbouwpersoneel en de vorming van jeugdige krachten, ten einde tot een eigen vliegtuigbouw te komen, krachtig ter hand nemen. In de derde plaats zou men werken aan de oplossing van de vraag naar een goedkoop en goed allemans vliegtuig, de zgn. "Scheldemus", een metalen tweedekkertje, dat compleet en vliegklaar geleverd zou moeten kunnen worden voor 1500. Het moest een éénpersoons vliegtuig worden, dat naar verkie zing open of met conduite intérieure verkrijg baar zou worden gesteld. Als motor zou dienen een Saroleo- of Douglasmotor van de motor fiets van 12 tot 20 pk, snelheid 120 km/h, actieradius 350 km, kosten plm 5 per uur. Aanvankelijk zou één vliegtuig van dit type geheel gereed gemaakt en op de markt worden gebracht. Dit zou als het ware een populaire luchtfiets moeten gaan worden. Tot slot bestonden er nog grote, niet nader omschreven, plannen tot het bouwen van 2- en 4- motorige verkeersmachines, militaire machi nes en watervliegtuigen. De Middelburgsche Courant reageerde enthou siast op de plannen van De Schelde: "Een en ander geeft tot verheugend commen- 20

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1993 | | pagina 22