DE SCHELDEMUS
Behalve Veere, waar van 1921 tot en met juli
1926 een dependance van de Fokkerfabriek
gevestigd was, heeft ook Vlissingen een eigen
vliegtuigenfabriek gehad. Deze fabriek maakte
deel uit van de Koninklijke Maatschappij De
Schelde. Omdat de scheepvaart gehalveerd was
en de scheepsbouw nagenoeg helemaal stil lag,
ging De Schelde zich in navolging van een aan
tal werven in Engeland, Frankrijk en Duitsland
op het eind van 1934 toeleggen op de vlieg-
tuigfabricage. Hiermee dacht men de toekomst
van het bedrijf in deze crisistijd zeker te stellen
en zou men het merendeel van het personeel in
dienst kunnen houden. De leiding van de
Zeeuwse vliegtuigenfabriek werd toevertrouwd
aan de heer T.E. Slot, die bekend geworden was
door zijn Pander Postjager. Slot, die wel inzag,
dat hij wel met iets heel bijzonders moest komen
om nog een plaats op de afzetmarkt te kunnen
veroveren, presenteerde na een lange tijd van
stilzwijgen, in het voorjaar van 1935 zijn plan
nen, die op 10 mei 1935 in de Middelburgsche
Courant werden gepubliceerd, nadat eerder
diezelfde week de Telegraaf er een artikel aan
had gewijd.
In het kort kwamen de plannen hierop neer:
In de eerste plaats zou men een verkleinde
Postjager bouwen, de S 12, een houten toestel
voorzien van één motor (Gipsy 130 pk), 4 per
sonen, 215 kmh kruissnelheid, 1000 km actie
radius. Het toestel was bestemd voor de heer De
Geus van den Heuvel te Amsterdam en kostte
8000.
Ten tweede zou men de omschakeling van een
gedeelte van het scheepsbouwpersoneel en de
vorming van jeugdige krachten, ten einde tot
een eigen vliegtuigbouw te komen, krachtig ter
hand nemen. In de derde plaats zou men
werken aan de oplossing van de vraag naar een
goedkoop en goed allemans vliegtuig, de zgn.
"Scheldemus", een metalen tweedekkertje, dat
compleet en vliegklaar geleverd zou moeten
kunnen worden voor 1500. Het moest een
éénpersoons vliegtuig worden, dat naar verkie
zing open of met conduite intérieure verkrijg
baar zou worden gesteld. Als motor zou dienen
een Saroleo- of Douglasmotor van de motor
fiets van 12 tot 20 pk, snelheid 120 km/h,
actieradius 350 km, kosten plm 5 per uur.
Aanvankelijk zou één vliegtuig van dit type
geheel gereed gemaakt en op de markt worden
gebracht. Dit zou als het ware een populaire
luchtfiets moeten gaan worden.
Tot slot bestonden er nog grote, niet nader
omschreven, plannen tot het bouwen van 2- en
4- motorige verkeersmachines, militaire machi
nes en watervliegtuigen.
De Middelburgsche Courant reageerde enthou
siast op de plannen van De Schelde:
"Een en ander geeft tot verheugend commen-
20