UWi
De Wijngaardstraat te Middelburg, een over
wegend onbekende straat, maar alleszins de
moeite waard om wat langer bij stil te staan.
Zoals de tekening laat zien is deze aan één zijde
bebouwd. Er is een gevelrij ontstaan met een
variatie aan gebouwen zoals woningen, restau
rant, winkel en pakhuis.
Aan de andere zijde wordt het straatje begrensd
door een muurtje en een klein gedeelte bebou
wing: de zijkant van het voormalige Bodenhuis
en het Simpelhuis-komplex.
Vanuit dit straatje heeft men een prachtig uit
zicht op de achterzijde van het Stadhuis en de
Lange Jan.
De naam van de straat is al eeuwen oud, maar
als hij niet officieel geregistreerd zou staan, zou
anno 1993 de naam snel vergeten worden.
Diverse Middelburgers, jong en oud, die te teke
ning zagen, moesten tamelijk lang nadenken
waar dit straatje was. En steevast kreeg ik de
reaktie "bij het Bodenplein". En dit terwijl het
Bodenplein historisch gezien erg jong is en ove
rigens ook al niet meer als zodanig in gebruik.
Het is een plein waar tegen betaling kan worden
geparkeerd.
Het Bodenplein is pas aangelegd tijdens de
wederopbouw van Middelburg na het bombar
dement en de daaropvolgende brand in mei
1940. De architecten die deze wederopbouw
vorm gaven projekteerden een uitvalsweg van
het centrum naar het noorden van Walcheren.
Deze verbinding moest uitkomen achter het te
restaureren Stadhuis en via de Bachtenstene
nog verder tot aan de Abdij.
De grote onbebouwde ruimte langs deze nieuwe
verbinding werd bestemd voor Bodenplein of
busstation. Zoals bekend werd het busstation
later gesitueerd op het eveneens nieuw aange
legde Plein 1940 omdat van hieruit een snelle
verbinding met Vlissingen tot stand kon worden
gebracht.
Een en ander impliceert dat de omgeving er
vóór 1940 heel wat anders uitgezien moet
hebben dan nu het geval is. Dat is slechts gedeel
telijk de waarheid. Immers; er is veel veranderd,
maar er is ook veel gebleven en de Wijngaard
straat was een achteraf-straatje en dat is het in
feite nog steeds.
Volgens dr. W.S. Unger in "Monumenten van
18