"ZIMMER FREI' Een uit de hand gelopen grap
en de kunstenaarsfamilie Góth.
Nummer negen is getiteld "Goud en velijn.
Middelburgse boekbanden van de 17de tot de
19de eeuw". Vaak werden die banden met goud
gestempeld en waren ze van velijn perka
ment). Een uitgeversband zoals wij die heden
ten dage kennen bestond vroeger overigens niet.
Boeken werden gewoonlijk ongebonden ge
kocht, de eigenaar liet er zelf een band om
zetten. Jan Storm van Leeuwen, verbonden aan
de Koninklijke Bibliotheek te 's-Gravenhage en
kenner van de materie bij uitstek, geeft onder de
titel "De achttiende eeuw: hoogtij van fraai
Middelburgs bindwerk" een overzicht van de
Middelburgse binders, hun kenmerken en hun
opdrachtgevers. Hij besluit zijn bijdrage aldus:
de luxe boekband uit de hoofdstad van
Zeeland in de achttiende eeuw heeft recht op
een eigen plaats in de geschiedenis van de
Nederlandse boekband uit die tijd, direkt na of
naast die van Den Haag en Amsterdam" (p. 48).
Arnold Wiggers, werkzaam bij de Zeeuwse
Bibliotheek, gaat nader in op de zogenaamde
Satisfactie-binderij en de boekbinder en -verko
per Jan Dane. Marijn de Valk, restaurator bij
het Rijksarchief in Zeeland, besluit het 92 blad
zijden tellende boekje met een artikel over de
vervaardiging en facturering van gebruiksboek
banden. Voor liefhebbers van f oude) boeken en
boekbanden lijkt "Goud en velijn" mij aanbe
volen lektuur.
Over boeken gesproken: velen wensen de resul
taten van eigen onderzoek in boekvorm uit te
geven. Vandaar dat talloze boekjes en boeken
over historische onderwerpen in druk verschij
nen. In het geval van genealogisch onderzoek
betreft het vaak "eigen beheer uitgaven".
Zo ontvingen wij een eigen uitgave van me
vrouw Jeanne Coppoolse-Baars uit Schore,
getiteld "Krijn Coppoolse van "Rhijnsburg".
Zijn afstamming en zijn familie gedurende
250 jaren'.
Centraal in dit eenvoudig uitgegeven werkje
(A4 formaat, pagina's eenzijdig bedrukt, over
het algemeen duidelijke illustraties in zwart/
wit) staat de bekende boer Krijn Coppoolse
(1832-1900) uit Oostkapelle.
Een fraaie foto van Coppoolse met "tun'oed" is
op p. 21 afgebeeld. Door het ontbreken van de
gebruikelijke nummering per generatie en een
index op familienamen is het geheel helaas wat
onoverzichtelijk.
Het boek lijkt mij in eerste instantie vooral
interessant voor verwanten van Krijn Coppoolse.
Goud en velijn. Middelburgse boekbanden van de 17de
tot de 19de eeuw. Middelburg, Stichting Zeeuwse Kater
nen, 1992 25,—), ISBN 90-74517-02-1.
- Jeanne Coppoolse-Baars, Krijn Coppoolse van "Rhijns
burg". Zijn afstamming en zijn familie gedurende 250
jaren, /.p., z.u., 1992 (niet in de handel, uitgegeven in
eigen beheer, bij de schrijfster te bestellen voor 30,
exclusief verzendkosten, geen ISBN-nummer).
Peter Sijnke
Op de nacht voor de opening van de braderie in
kader van het straatfestival van 1985 werd op de
zijkant van de bunker op de punt van de
Nollepier met grote letters de tekst "ZIMMER
FREI" geschilderd.
Deze tekst werd aangebracht door Livio Scaïni.
Hij was in 1975 naar Nederland gekomen.
Daarvoor werkte hij in Parijs als persfotograaf
bij het Franse persbureau AGIP (Agence Gene
rale d'information et de presse/ Agence Photo-
graphique de Presse). In 1982 ging hij in
Vlissingen wonen.
Livio Scaïni werd in 1933 geboren in Noord-
Italië. Hij heeft wisselend in Frankrijk en Italië
gewerkt; onder andere als persfotograaf en
vertegenwoordiger. Hij rolde in de fotografie
doordat zijn schoonvader een fotozaak had.
Livio Scaïni had al lang het idee, om een anti-
Duitse grap uit te halen. Zijn vader in Italië was
tijdens de oorlog lastiggevallen. Hij moest ver
plicht werken door Duitsers bij een spoorlijn en
op een dag kwam hij 's avonds thuis met een
opgezet hoofd. De Duitsers hadden hem om
onbekende reden geslagen. Zijn vader weigerde
wraak te nemen. Livio nam op dat moment
zichzelf voor om ooit op een of andere manier
wraak te nemen. Hoe het precies begonnen is
weet hij zelf niet meer. Hij liep al lang met dit
idee in zijn hoofd en op een dag heeft hij aan de
beheerder van café "Van Uus" gevraagd wat die
15