Walcherse kust voortschoten.
Voorloopig was de geheele club als een klit
bijeen en juist dit maakte het geheel zoo impo
neerend. Spoedig echter zou blijken, dat er ver
schil in vaart was en werd de klit grooter en
kwamen er voorloopers en achterblijvers. Na
ongeveer een half uur werden alle vaartuigen
door de vooruitspringende duinen van Vrou
wepolder aan het oog der te Veere wachtenden
onttrokken, want het keerpunt was verder op en
wél boei no.3 zwart Roompot die men van de be
neden windzijde, dus in den wind op, moest rond
varen. Tegen elf uur gingen wij weer eens op onze
hooge uitzichtpost kijken en mede dank zij een
uitstekenden kijker van een mede bezoeker van
dit plekje, konden wij juist te elf uur het eerste
vaartuig om de duinen zien terugkomen, spoe
dig door een paar andere gevolgd. Wij hebben
onze post niet meer verlaten, maar met groote
belangstelling en bewondering het mooie aan
komen, nu met beginnenden vloed, gevolgd van
de scheepjes met volle zeilen, waarin de Oos
tenwind met kracht blies. Schuin liggend op het
water kwamen de eerste reeds vlak bij, toen de
laatste nog pas om den hoek der duinen waren
genaderd wel reeds een bewijs, dat de gemaakte
tijden nog al uit zouden toopen.
Het was ongeveer 11 u. 40 min. toen de eerst-
aankomende, de Arm. 49, onder luid gejuich
van de weer in grooten getale in de omgeving
aanwezigen, de startlijn passeerde. Geregeld
kwamen nu de vaartuigen ter bestemder plaatse
aan, doch het zou over twaalf worden eer dit
aan de minst snel varende boot gelukte.
Door een aanvaring met de Arm. 7, kwam de
Arm. 6, aan boord waarvan zich o.a. de Fran-
sche schilder de heer Laval bevond, die reeds
enkele angstige oogenblikken had gehad, met
vrij belangrijke schade binnen, doch zonder dat
persoonlijke ongelukken te betreuren waren.
Daar van ieder vaartuig moest worden opge
maakt welke tijd was gemaakt, omdat daarbij
rekening moest worden gehouden met het ver
schil in vertrek, was een vrij ruime tijd genomen
tusschen het einde van den wedstrijd en de prijs-
uitdeeling, maar ook aan die rustperiode kwam
een einde en tegen 2 uur verzamelden zich de
deelnemers, hun vrouwelijkefamilieleden, waar
van meerdere ook de tocht per schip hadden
gevolgd en vele belangstellenden voor het al
oude Stadhuis. Toen bleek hoe veel vreemde
lingen Veere huisvest en dit nog beter als tijdens
den wedstrijd, die men zeer verdeeld gade sloeg.
Vanaf de pui van het fraaie Stadhuis, werden
deze allen toegesproken door den burgemees
ter, den heer M. Q. Buys Ballot, die zeide, dat
hem eenige tijd geleden werd verzocht het voor
zitterschap van de commissie op zich te nemen.
Hij heeft gaarne aan dat verzoek voldaan.
Spr. brengt dank aan allen, die naar Veere zijn
gekomen om den schitterend geslaagden wed
strijd te volgen. Er zijn twee takken van sport,
paardrijden en zeilen, die nog meer dan andere
durf en behendigheid in het sturen bij de deel
nemers vereischen. De Nederlanders hebben
steeds getoond die eigenschappen te bezitten en
ook heden zijn die weer evengoed naar voren
gekomen als bij onze voorouders van hon
derden jaren geleden, die reeds met een zeilschip
rond de geheele wereld voeren.
Spr. wijst er dan op, dat er den laatsten tijd in
Zeeland iemand vertoeft, die er prijs op stelt
oude gebruiken in eere te helpen houden, hij
toonde dit bij de ringrijderijen, maar nu ook
door het mogelijk maken van dezen wedstrijd.
Spr. zette een krachtig ondersteund, driewerf
hoerah voor dezen ongenoemde in.
De voorzitter wees er verder op, dat enkele
deelnemers zich niet aan de voorgeschreven
wedstrijdbepalingen hebben gehouden door boei
3, bekend als de Elias, niet goed te passeeren,
dan wel bij terugkeer de startlijn te passeeren.
Deze konden dan ondanks goede tijden niet
voor de beste prijzen in aanmerking komen.
Spr. ging nu over tot de mededeeling van de
behaalde prijzen. De eerste prijs f 40,- werd
behaald in 1 uur 37 m. 50 sec. door Arm. 49,
schipper A. Meerman; de tweedef35, - in 1 u. 42
m. 7 sec. door Arm. 8, schipper J. Siereveld; de
derde f 30,-in 1 u. 44 m. 14 sec. door Arm. 47,
schipper C. Meerman; de vierde f 25,- in 1 u. 45
m. 28 sec. door Arm. 12, schipper E. Meerman;
de vijfde f 20,- in 1 u. 45 m. 35 sec. door Arm.
50, schipper M. de Ridder; de zesde f 15,-in 1 u.
45 m. 49 sec. door Arm. 34, schipper A. Theune;
de zevendef 10,-in 1 u. 49 m. 38 sec. door Arm.
54, schipper J. Siereveld; de achtste f9,-in 1 u.
51 m. 9 sec. door Arm. 24, schipper P. Jobse;de
negende f 8,50 in 1 u. 52 m. 9 sec. door Arm. 44
schipper L. v.d. Ketterij; de tiendef8,-in 1 u. 52
m. 29 sec. door Arm. 46, schipper C. Caljouw;
de elfdef7,50 in 1 u. 52 m. 40sec. door Arm. 26,
schipper J. Marijs; de twaalfdef7,-in 1 u. 57 m.
16 sec. door Arm. 5, schipper J. de Nooijer; de
dertiende f 6,50 in 2u.2 min. 56 sec. door VI. 39,
schipper N. Minneboo. Deze was de laatste
21