Walcherse kust voortschoten. Voorloopig was de geheele club als een klit bijeen en juist dit maakte het geheel zoo impo neerend. Spoedig echter zou blijken, dat er ver schil in vaart was en werd de klit grooter en kwamen er voorloopers en achterblijvers. Na ongeveer een half uur werden alle vaartuigen door de vooruitspringende duinen van Vrou wepolder aan het oog der te Veere wachtenden onttrokken, want het keerpunt was verder op en wél boei no.3 zwart Roompot die men van de be neden windzijde, dus in den wind op, moest rond varen. Tegen elf uur gingen wij weer eens op onze hooge uitzichtpost kijken en mede dank zij een uitstekenden kijker van een mede bezoeker van dit plekje, konden wij juist te elf uur het eerste vaartuig om de duinen zien terugkomen, spoe dig door een paar andere gevolgd. Wij hebben onze post niet meer verlaten, maar met groote belangstelling en bewondering het mooie aan komen, nu met beginnenden vloed, gevolgd van de scheepjes met volle zeilen, waarin de Oos tenwind met kracht blies. Schuin liggend op het water kwamen de eerste reeds vlak bij, toen de laatste nog pas om den hoek der duinen waren genaderd wel reeds een bewijs, dat de gemaakte tijden nog al uit zouden toopen. Het was ongeveer 11 u. 40 min. toen de eerst- aankomende, de Arm. 49, onder luid gejuich van de weer in grooten getale in de omgeving aanwezigen, de startlijn passeerde. Geregeld kwamen nu de vaartuigen ter bestemder plaatse aan, doch het zou over twaalf worden eer dit aan de minst snel varende boot gelukte. Door een aanvaring met de Arm. 7, kwam de Arm. 6, aan boord waarvan zich o.a. de Fran- sche schilder de heer Laval bevond, die reeds enkele angstige oogenblikken had gehad, met vrij belangrijke schade binnen, doch zonder dat persoonlijke ongelukken te betreuren waren. Daar van ieder vaartuig moest worden opge maakt welke tijd was gemaakt, omdat daarbij rekening moest worden gehouden met het ver schil in vertrek, was een vrij ruime tijd genomen tusschen het einde van den wedstrijd en de prijs- uitdeeling, maar ook aan die rustperiode kwam een einde en tegen 2 uur verzamelden zich de deelnemers, hun vrouwelijkefamilieleden, waar van meerdere ook de tocht per schip hadden gevolgd en vele belangstellenden voor het al oude Stadhuis. Toen bleek hoe veel vreemde lingen Veere huisvest en dit nog beter als tijdens den wedstrijd, die men zeer verdeeld gade sloeg. Vanaf de pui van het fraaie Stadhuis, werden deze allen toegesproken door den burgemees ter, den heer M. Q. Buys Ballot, die zeide, dat hem eenige tijd geleden werd verzocht het voor zitterschap van de commissie op zich te nemen. Hij heeft gaarne aan dat verzoek voldaan. Spr. brengt dank aan allen, die naar Veere zijn gekomen om den schitterend geslaagden wed strijd te volgen. Er zijn twee takken van sport, paardrijden en zeilen, die nog meer dan andere durf en behendigheid in het sturen bij de deel nemers vereischen. De Nederlanders hebben steeds getoond die eigenschappen te bezitten en ook heden zijn die weer evengoed naar voren gekomen als bij onze voorouders van hon derden jaren geleden, die reeds met een zeilschip rond de geheele wereld voeren. Spr. wijst er dan op, dat er den laatsten tijd in Zeeland iemand vertoeft, die er prijs op stelt oude gebruiken in eere te helpen houden, hij toonde dit bij de ringrijderijen, maar nu ook door het mogelijk maken van dezen wedstrijd. Spr. zette een krachtig ondersteund, driewerf hoerah voor dezen ongenoemde in. De voorzitter wees er verder op, dat enkele deelnemers zich niet aan de voorgeschreven wedstrijdbepalingen hebben gehouden door boei 3, bekend als de Elias, niet goed te passeeren, dan wel bij terugkeer de startlijn te passeeren. Deze konden dan ondanks goede tijden niet voor de beste prijzen in aanmerking komen. Spr. ging nu over tot de mededeeling van de behaalde prijzen. De eerste prijs f 40,- werd behaald in 1 uur 37 m. 50 sec. door Arm. 49, schipper A. Meerman; de tweedef35, - in 1 u. 42 m. 7 sec. door Arm. 8, schipper J. Siereveld; de derde f 30,-in 1 u. 44 m. 14 sec. door Arm. 47, schipper C. Meerman; de vierde f 25,- in 1 u. 45 m. 28 sec. door Arm. 12, schipper E. Meerman; de vijfde f 20,- in 1 u. 45 m. 35 sec. door Arm. 50, schipper M. de Ridder; de zesde f 15,-in 1 u. 45 m. 49 sec. door Arm. 34, schipper A. Theune; de zevendef 10,-in 1 u. 49 m. 38 sec. door Arm. 54, schipper J. Siereveld; de achtste f9,-in 1 u. 51 m. 9 sec. door Arm. 24, schipper P. Jobse;de negende f 8,50 in 1 u. 52 m. 9 sec. door Arm. 44 schipper L. v.d. Ketterij; de tiendef8,-in 1 u. 52 m. 29 sec. door Arm. 46, schipper C. Caljouw; de elfdef7,50 in 1 u. 52 m. 40sec. door Arm. 26, schipper J. Marijs; de twaalfdef7,-in 1 u. 57 m. 16 sec. door Arm. 5, schipper J. de Nooijer; de dertiende f 6,50 in 2u.2 min. 56 sec. door VI. 39, schipper N. Minneboo. Deze was de laatste 21

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1992 | | pagina 29