eenige zekerheid te zeggen wanneer de eerste
schoener weer terug zal zijn. Dat hangt allemaal
te veel van den wind af. Het kan zelfs zijn dat er
heelemaal geen wind is, want dat komt voor in
dezen tijd van het jaar. In dat geval zal de
wedstrijd twee weken later gehouden worden.
Maar met een eenigszins fatsoenlijke bries
wordt het schot gegeven om tien uur precies.
Voor dien tijd zijn de schepen naar den mond
van het Middelburgsche kanaal gesleept, waar
zij blijven liggen tot het sein van vertrek wordt
gegeven.
De startlijn loopt van het Veersche hoofd naar
de landingsplaats van de veerboot op Kamper
land. De prijsuitdeeling zal plaats hebben van
de stoep van het Stadhuis, om twee uur of zoo
kort mogelijk daarna.
Er zal eenige tijd noodig zijn om uit te rekenen
hoe lang elk schip er precies over gedaan heeft
en welke het eerste is
Intussen gaat het leven in Veere zijn normale
gangetje. Op zijn verzoek heeft A.J. Contant
eervol ontslag gekregen als brandmeester en in
zijn plaats is P. de Voogd benoemd, terwijl S.
Kodde en J. Sturm te Zanddijk als brandmees
ters werden benoemd. De één-armige gids van
de Grote Kerk, Cees Geldof, die op 7 april 1921
deze aanstelling gekregen had, vertelt nu weer al
7 jaar hoe Napoleon deze „dom" tot hospitaal
en kazerne omgebouwd had. De oude Van
Beveren, „Barre Teeuw" zoals ze hem hier
noemen, heeft het druk met de tonnen, die hij
zojuist opgehaald heeft en die hij in de nieuw
gebouwde tonnenloods op de Kade zal schoon
maken. De slagers Brouwer en Commelin
slachten in het begin dit jaar gebouwde gemeen
telijke slachthuis aan de Wagenaarstraat, het
eerste gemeentelijke slachthuis dat hier op
Walcheren gereed kwam. Terwijl de zeilwed
strijd nog in volle gang is, schrijft de verslag
gever van de Middelburgsche Courant het vol
gende verslag dat nog diezelfde dag in de krant
zou komen, zij het met enige storende zetfouten:
Hedenochtend heerschte te Veere bij den
Kampveerschen toren een ongewone drukte
vanwege den zeilwedstrijd waaraan 22 visschers-
vaartuigen deelnamen, 21 met het merk ARM,
en één met het merk VLI.
Precies te 10 uur klonk van het dak den Kamp
veerschen toren een ongewone als teeken van
vertrek, en onmiddellijk zette de vloot zich in
beweging. De vaartuigen lagen bij het vertrek
echter niet alle op één lijn. Van ieder vaartuig
werd het passeeren van een boei genoteerd als
oogenblik van vertrek. Bij de aankomst zal dat
voor ieder vaartuig in rekening worden gebracht.
Het was een fraai schouwspel, al die vaartuigen
te zien weg-zeilen, gevolgd door enige motor
booten, sommige voor controle, andere voor
het vervoer van belangstellenden. Met eb en
met O. wind voeren de deelnemers het Veersche
Gat af, in de richting van Vrouwepolder.
De verwachting is dat de terugvaart zal kunnen
plaats hebben bij het opkomen van den vloed.
Zooals men weet, zal hedenmiddag, dus na het
ter perse gaan van dit Zaterdagnummer, de
prijsuitdeeling plaats hebben. Maandag hopen
wij er nadere mededeeling van te doen
In de maandagkrant lezen we uiteindelijk het
uitvoerige verslag:
"Een grauwachtige lucht, 'n vrijfrissche ooste
lijke wind, zie hier de weersgesteldheid van
Zaterdagmorgen toen wij ons opmaakten om te
Veere de zeilwedstrijd te gaan bijwonen, die
aldaar op initiatief van enkele heeren door eene
commissie onder voorzitterschap van den bur
gemeester, was georganiseerd. Wij waren over
tuigd, dat de wedstrijd door zou gaan en dit
bleek ons juist gezien, toen wij bij den Camp-
veerschen Toren de bus verlieten en spoedig op
den steiger onder dien toren stonden en werden
getroffen door het aardige schouwspel van de
22 deelnemende vaartuigen, die nog achter de
startlijn, hopende van den steiger naar de aan
legplaats bij Kamperland, aan het door elkaar
varen waren. Maar ook de bootjes, zeil- en
vooral motorbootjes, die nog bij den steiger
lagen, was de aanblik opwekkend. Daar waren
op vereenigd controleurs, schilders, fotogra-
phen, filmopnemers en belangstellenden, die
het er opzetten de deelnemers aan den wedstrijd
te volgen op hun tocht.
Aan de startlijn zou worden opgeteekend het
vertrek van ieder vaartuig, omdat het onmoge
lijk was alle te gelijk die lijn te laten passeeren.
Wij waren voor het vertrek van deze typische
vloot op het dak van den genoemden toren
geklommen en hebben daar, na dat het start
schot precies te 10 uur was afgegaan, genoten
van het bijzonder schilderachtig gezicht toen de
22 vaartuigen en de escorteerende motorbooten
reeds direct met een flinken gang langs de
26