eenige zekerheid te zeggen wanneer de eerste schoener weer terug zal zijn. Dat hangt allemaal te veel van den wind af. Het kan zelfs zijn dat er heelemaal geen wind is, want dat komt voor in dezen tijd van het jaar. In dat geval zal de wedstrijd twee weken later gehouden worden. Maar met een eenigszins fatsoenlijke bries wordt het schot gegeven om tien uur precies. Voor dien tijd zijn de schepen naar den mond van het Middelburgsche kanaal gesleept, waar zij blijven liggen tot het sein van vertrek wordt gegeven. De startlijn loopt van het Veersche hoofd naar de landingsplaats van de veerboot op Kamper land. De prijsuitdeeling zal plaats hebben van de stoep van het Stadhuis, om twee uur of zoo kort mogelijk daarna. Er zal eenige tijd noodig zijn om uit te rekenen hoe lang elk schip er precies over gedaan heeft en welke het eerste is Intussen gaat het leven in Veere zijn normale gangetje. Op zijn verzoek heeft A.J. Contant eervol ontslag gekregen als brandmeester en in zijn plaats is P. de Voogd benoemd, terwijl S. Kodde en J. Sturm te Zanddijk als brandmees ters werden benoemd. De één-armige gids van de Grote Kerk, Cees Geldof, die op 7 april 1921 deze aanstelling gekregen had, vertelt nu weer al 7 jaar hoe Napoleon deze „dom" tot hospitaal en kazerne omgebouwd had. De oude Van Beveren, „Barre Teeuw" zoals ze hem hier noemen, heeft het druk met de tonnen, die hij zojuist opgehaald heeft en die hij in de nieuw gebouwde tonnenloods op de Kade zal schoon maken. De slagers Brouwer en Commelin slachten in het begin dit jaar gebouwde gemeen telijke slachthuis aan de Wagenaarstraat, het eerste gemeentelijke slachthuis dat hier op Walcheren gereed kwam. Terwijl de zeilwed strijd nog in volle gang is, schrijft de verslag gever van de Middelburgsche Courant het vol gende verslag dat nog diezelfde dag in de krant zou komen, zij het met enige storende zetfouten: Hedenochtend heerschte te Veere bij den Kampveerschen toren een ongewone drukte vanwege den zeilwedstrijd waaraan 22 visschers- vaartuigen deelnamen, 21 met het merk ARM, en één met het merk VLI. Precies te 10 uur klonk van het dak den Kamp veerschen toren een ongewone als teeken van vertrek, en onmiddellijk zette de vloot zich in beweging. De vaartuigen lagen bij het vertrek echter niet alle op één lijn. Van ieder vaartuig werd het passeeren van een boei genoteerd als oogenblik van vertrek. Bij de aankomst zal dat voor ieder vaartuig in rekening worden gebracht. Het was een fraai schouwspel, al die vaartuigen te zien weg-zeilen, gevolgd door enige motor booten, sommige voor controle, andere voor het vervoer van belangstellenden. Met eb en met O. wind voeren de deelnemers het Veersche Gat af, in de richting van Vrouwepolder. De verwachting is dat de terugvaart zal kunnen plaats hebben bij het opkomen van den vloed. Zooals men weet, zal hedenmiddag, dus na het ter perse gaan van dit Zaterdagnummer, de prijsuitdeeling plaats hebben. Maandag hopen wij er nadere mededeeling van te doen In de maandagkrant lezen we uiteindelijk het uitvoerige verslag: "Een grauwachtige lucht, 'n vrijfrissche ooste lijke wind, zie hier de weersgesteldheid van Zaterdagmorgen toen wij ons opmaakten om te Veere de zeilwedstrijd te gaan bijwonen, die aldaar op initiatief van enkele heeren door eene commissie onder voorzitterschap van den bur gemeester, was georganiseerd. Wij waren over tuigd, dat de wedstrijd door zou gaan en dit bleek ons juist gezien, toen wij bij den Camp- veerschen Toren de bus verlieten en spoedig op den steiger onder dien toren stonden en werden getroffen door het aardige schouwspel van de 22 deelnemende vaartuigen, die nog achter de startlijn, hopende van den steiger naar de aan legplaats bij Kamperland, aan het door elkaar varen waren. Maar ook de bootjes, zeil- en vooral motorbootjes, die nog bij den steiger lagen, was de aanblik opwekkend. Daar waren op vereenigd controleurs, schilders, fotogra- phen, filmopnemers en belangstellenden, die het er opzetten de deelnemers aan den wedstrijd te volgen op hun tocht. Aan de startlijn zou worden opgeteekend het vertrek van ieder vaartuig, omdat het onmoge lijk was alle te gelijk die lijn te laten passeeren. Wij waren voor het vertrek van deze typische vloot op het dak van den genoemden toren geklommen en hebben daar, na dat het start schot precies te 10 uur was afgegaan, genoten van het bijzonder schilderachtig gezicht toen de 22 vaartuigen en de escorteerende motorbooten reeds direct met een flinken gang langs de 26

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1992 | | pagina 28