„Havengezicht" A.J. van Dijck Zij, deze rijken, zorgden ervoor dat de kunste naars brood op de plank hadden, zij het niet altijd rijkelijk belegd. Zij organiseerden tentoon stellingen en andere aktiviteiten. Op enkele vissers na legden de echte Veerenaren zich toe op de middenstand, het ene winkeltje naast het andere. De Graag, Luijk, Bliek, Burger, Toussaint, zij bakten het brood van het meel dat De Hamer of Markusse leverde. In de gauwigheid tel ik zo dus al 5 bakkers en zo was het ook met de slagers, de melkboeren, de krui deniers en ga zo maar door. Uit het verslag van de gemeenteraadsvergadering van 22 augustus blijkt, dat er toen reeds 24 ventvergunningen afgegeven zijn. En dan de café's, ook die waren er in overvloed: op de Campveersche Toren zat Jac. van Leur, Goeman dreef een café in de Kapellestraat, Geldof het café De Eerste Aanleg tegenover de Grote Kerk in de Oudestraat en Caljauw en zijn echtgenote dreven café Veld zicht. De meiden uit de stad, nog steeds op z'n boers, poetsten en boenden en schrobden voor de rijken en kunstenaars van Veere. En als deze laatsten hun schulden niet konden betalen, is het meerdere malen voorgekomen, dat ze in natura betaalden. Zo hangt er in menige Veerse huiskamer een Koets, een Van Dijck, een Jan Heyse ofga zo verder maar het lijstje af. Zomer 1928. Van Dijck heeft zijn zoveelste zomertentoonstelling, niet meer in de Camp veersche Toren, zoals in zijn beginperiode, maar in zijn eigen atelier op de Markt: The Studio. En zoals elk jaar besteedde de Middel- burgsche Courant er aandacht aan: Veere, het romantisch, bekoorlijke: welke Zeeuw kent 't niet, en ondergaat er niet telkens weer de charme van? Van het stil-droo- merige van dit schilders-dorado. Terecht: hier blijft zich de kunstenaarsziel nog ongestoord, onafgeleid uitleven. We willen daar een wijle toeven in een artisten- milieu: The Studio, op de Oude Markt, bij de pastorie. In het atelier, de expositie, en den kunsthandel van Alphons van Dijck. Want hier voelen we, dra bij het binnenkomen, het karak- teristiek-eigene: de uiting zelve in eigen werk, èn de liefde voor Oostersche mystiek, vereend. Vereend onder een zelfde dak, niet in eenzelfde oeuvre. Van Dijck 's liefde voor Zeeland: Veere, St. Anna ter Muiden: wij zien het boven in vele schoone stukken; en leven ons in in dit zuiver impressionisme; deze stemming-beelding. En, ongekend door ons, maar daarom ook te gissen in vele werken van een Italiaanse reis, eenige 23

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1992 | | pagina 25