„Havengezicht"
A.J. van Dijck
Zij, deze rijken, zorgden ervoor dat de kunste
naars brood op de plank hadden, zij het niet
altijd rijkelijk belegd. Zij organiseerden tentoon
stellingen en andere aktiviteiten.
Op enkele vissers na legden de echte Veerenaren
zich toe op de middenstand, het ene winkeltje
naast het andere. De Graag, Luijk, Bliek,
Burger, Toussaint, zij bakten het brood van het
meel dat De Hamer of Markusse leverde. In de
gauwigheid tel ik zo dus al 5 bakkers en zo was
het ook met de slagers, de melkboeren, de krui
deniers en ga zo maar door. Uit het verslag van
de gemeenteraadsvergadering van 22 augustus
blijkt, dat er toen reeds 24 ventvergunningen
afgegeven zijn. En dan de café's, ook die waren
er in overvloed: op de Campveersche Toren zat
Jac. van Leur, Goeman dreef een café in de
Kapellestraat, Geldof het café De Eerste Aanleg
tegenover de Grote Kerk in de Oudestraat en
Caljauw en zijn echtgenote dreven café Veld
zicht. De meiden uit de stad, nog steeds op z'n
boers, poetsten en boenden en schrobden voor
de rijken en kunstenaars van Veere. En als deze
laatsten hun schulden niet konden betalen, is
het meerdere malen voorgekomen, dat ze in
natura betaalden.
Zo hangt er in menige Veerse huiskamer een
Koets, een Van Dijck, een Jan Heyse ofga zo
verder maar het lijstje af.
Zomer 1928. Van Dijck heeft zijn zoveelste
zomertentoonstelling, niet meer in de Camp
veersche Toren, zoals in zijn beginperiode,
maar in zijn eigen atelier op de Markt: The
Studio. En zoals elk jaar besteedde de Middel-
burgsche Courant er aandacht aan:
Veere, het romantisch, bekoorlijke:
welke Zeeuw kent 't niet, en ondergaat er niet
telkens weer de charme van? Van het stil-droo-
merige van dit schilders-dorado. Terecht: hier
blijft zich de kunstenaarsziel nog ongestoord,
onafgeleid uitleven.
We willen daar een wijle toeven in een artisten-
milieu: The Studio, op de Oude Markt, bij de
pastorie. In het atelier, de expositie, en den
kunsthandel van Alphons van Dijck. Want hier
voelen we, dra bij het binnenkomen, het karak-
teristiek-eigene: de uiting zelve in eigen werk, èn
de liefde voor Oostersche mystiek, vereend.
Vereend onder een zelfde dak, niet in eenzelfde
oeuvre. Van Dijck 's liefde voor Zeeland: Veere,
St. Anna ter Muiden: wij zien het boven in vele
schoone stukken; en leven ons in in dit zuiver
impressionisme; deze stemming-beelding. En,
ongekend door ons, maar daarom ook te gissen
in vele werken van een Italiaanse reis, eenige
23