blauw, donker blauw, met alleen een gelen rand ter aanduiding van duinen, of wat bedoeld wordt met een paarsch landschap met vuurroode boomen. Moeten die kleuren hier werken als een symbool? Dan mogen we, d.i. het publiek, wel een nader onderricht in die symbolentaal hebben. Of is het alleen om de kleuren te doen? Dan vragen wij ons weer af: waarom dan na tuurvoorwerpen geschilderd? Waarom dan niet louter kleuren naast elkaar geplaatst. Dat Mon driaan de natuur ook wel ziet als anderen, bewijzen zijn mooie zwart-wit teekeningen, o.a. een prachtig duin. Maar die teekeningen doen ons bij die andere schilderijen van hem des te De Kerk bij Domburg 1910- 1911. Haags Gemeente Museum sterker vragen: waarom?". In de N.R.C. wordt bij een bespreking van de tentoonstelling van 19II Mondriaan nauwelijks genoemd en hoewel in de vakpers de beoorde ling van Mondriaan zeker positiever is (o.a. door Albertine de Haas) kan dit gebrek aan waardering mede de oorzaak zijn geweest dat hij verder zijn eigen weg is gegaan en geen behoefte had aan verdere deelname aan de tentoonstellingen in Domburg. In 1914 bezoekt Piet Mondriaan zijn zieke vader in Arnhem. Door de oorlog kan hij niet terug naar Parijs. Hij woont dan een week bij vrienden en betrekt dan tijdelijk het huisje 32

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1992 | | pagina 34