hangar grootendeels ingenomen door den vleu- gelbouw. Zoo lagen hier dicht achter den F. W. vleugel twee draagvlakken van de laatste der tien F. Ill's voor de Moskou-lijn. Met een lak- kwast kregen ze de finishing touch. Hierachter weer bevonden zich in bouw twee vleugels van de nieuwe F. W.'s. Geweldig zooveel hout als er nog in zoo'n hoofdligger gaat. Maar dit moet ook. Immers heeft de F.W. vleugel, die geheel vrijdragend is, 20 meter vlucht. Wanneer we dan verder hooren dat de grootste vleugeldikte 90 centimeter bedraagt, en er drie hoofdliggers zijn, dan is het niet te verwonderen, dat het gewicht van het geheele draagvlak eventjes op 1100 K.G. komt. Zegge elfhonderd K.G.". Ondanks de kritiek op de lokatie heeft het nog tot 1930 geduurd voordat Fokker de Veerse vestiging sloot en terug naar Amsterdam ver huisde. Tijdens deze Veerse periode is er slechts één ernstig ongeluk gebeurd, waarbij een werk nemer om het leven kwam. De in Veere woon achtige kunstschilder A.J. van Dijck heeft mij 21

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1992 | | pagina 23