ligt is tot in de vijftiger jaren bewegend geweest.
Waarschijnlijk is die zo lang bewegend gebleven
om schepen door te kunnen laten varen naar de
Seisdam. Die brachten balken naar de daar
aanwezige houtzagerij. Ongeveer ter hoogte
waar nu het politiebureau ligt.
In het talud van de gracht is daar ter plaatse nog
een restant te zien van een stenen helling.
Het is dus waarschijnlijk dat in de periode na
het dempen van het Molenwater de Seisbrug is
veranderd in een vaste brug. In de eerste plaats
was de noodzaak van een klapbrug niet meer
aanwezig en ten tweede was de financiële situa
tie van de gemeente Middelburg in de eerste
helft van de negentiende eeuw dermate slecht,
dat bij herstel van de brug een vaste verbinding
zeker de goedkoopste oplossing was.
Hoewel geen fraaie boogbrug, zoals die met
name in Amsterdam te zien zijn, mag deze
Middelburgse variant in ons stadsbeeld toch
ook zeker gezien en bewonderd worden.
F.A. Broeksma
vervolg van pag. 17)
Met betrekking tot de beide verkeersvliegtuigen,
de laatste twee van het tiental dat de Nederland-
sche Vliegtuigenfabriek voor de Duitsch-Rus-
schische luchtlijn bouwde, willen we nog op
merken, dat deze toestellen in opzet en afme
tingen geheel gelijk zijn aan de F Ill's waarmede
o.a. de K.L.M. werkt, doch daarmee alleen ver
schillen in détails en motorkracht. Zoo hebben
deze nieuwe F Ill's in plaats van 'n Siddely-
Puma, 'n 375 paards Rolls Royce, met vierbla-
dige schroef, die het toestel op zeespiegelniveau
een uursnelheid geeft van 180 K.M. De cabine
biedt zitplaats voor 6 personen, die gezeten zijn
drie aan drie, over elkaar. Door omklappen van
de voorste zitbank, kan het toestel worden
veranderd in avion-lit; deze slaapgelegenheid is
echter slechts bestemd voor drie. Achter de pas
sagierscabine is een zeer groot bagageruim, met
een aparte deur in den zijwand. Een nieuwig
heid is ook dat de stuurkabels voor hoogte en
koersroer, grootendeels buiten den romp liggen
en wel tegen den onderkant. Leeg weegt de F III
Rolls Royce 1480 K..G. Het draagvermogen is
1076 Ko., en de inhoud van het benzine-reser
voir 550 liter.
Via twee teekenkamertjes, waarin een zwaar
opgepord vulkacheltje een tropische hitte in 't
kwadraat verspreidde en waarin diverse "lijn
trekkers" aan den arbeid waren, werd weer de
koude buitenlucht bereikt. Dan ging het weer
een deur door.
Zoo'n fabrieksbezoek is eigenlijk een litanie van
deuren klappen en over hoog drempels stappen.
De ruimte waarin we ons nu bevonden bleek de
garage. Er stonden althans twee auto's. Maar er
bevond zich meer dan dat. Aan een zijde, hoog
opgestapeld hout. Daar, onder een zeil, 'n Rolls
Royce "Eagle". Geheel achterin 'n vliegtuig in
wording. Welk een vreemdsoortig gewrocht
was dat. Eerst kwam een Rolls, een heusche
Rolls, dan wat ruwe latten en verroeste ijzeren
stangen, waar tusschen een kantoorkruk, en 'n
meter daarachter de steenen muur. Het was 't
voorlopig model van een nieuw type verkeers
vliegtuig.
Te vernemen dat er al weer aan den bouw van
een nieuw type handelsmachine wordt gewerkt,
heeft ons niet verwonderd. Het is steeds een
karakteristiek verschijnsel bij den constructeur
Fokker geweest, dat als het eene toestel net af is,
of nog op stapel staat, al weer aan den bouw van
een nieuw type wordt gedacht. Dat was zoo in
de dagen van krijg, toen Fokker naar we mee-
nen, 'n kleine veertig typen uitbracht, en dat is
nog zoo, in deze tijden.
Langs de groote slip-way, waar een electrische
lier staat opgesteld voor het te water laten en op
't droge trekken van hydro's, werd nu de hangar
bereikt. Was het niet even alsof we ons verplaatst
zagen in het hol van een prae-historisch vlieg-
beest, toen we daar vlak achter de deur hoog op
z'n immense klompen staande, den vleugel van
het Fokker zeevliegtuig gewaar werden.
Wat 'n gevaarte. Maar ook welk een vreemde
samenstelling. Is een vliegtuig in het algemeen
een romp met 'n onderstel, 't zij wielen of drij
vers, waaraan dan een vleugel tegen boven-,
onder- of zijkant wordt gezet, bij deze F.W.
vormen het enorme draagvlak, alsmede de
beide groote houten drijvers de hoofdzaak, en
wordt de geheel metalen romp er door middel
van zes bouten gewoon bovenop geschroefd.
Gelijk we hierboven reeds zeiden, wordt de
20