ligt is tot in de vijftiger jaren bewegend geweest. Waarschijnlijk is die zo lang bewegend gebleven om schepen door te kunnen laten varen naar de Seisdam. Die brachten balken naar de daar aanwezige houtzagerij. Ongeveer ter hoogte waar nu het politiebureau ligt. In het talud van de gracht is daar ter plaatse nog een restant te zien van een stenen helling. Het is dus waarschijnlijk dat in de periode na het dempen van het Molenwater de Seisbrug is veranderd in een vaste brug. In de eerste plaats was de noodzaak van een klapbrug niet meer aanwezig en ten tweede was de financiële situa tie van de gemeente Middelburg in de eerste helft van de negentiende eeuw dermate slecht, dat bij herstel van de brug een vaste verbinding zeker de goedkoopste oplossing was. Hoewel geen fraaie boogbrug, zoals die met name in Amsterdam te zien zijn, mag deze Middelburgse variant in ons stadsbeeld toch ook zeker gezien en bewonderd worden. F.A. Broeksma vervolg van pag. 17) Met betrekking tot de beide verkeersvliegtuigen, de laatste twee van het tiental dat de Nederland- sche Vliegtuigenfabriek voor de Duitsch-Rus- schische luchtlijn bouwde, willen we nog op merken, dat deze toestellen in opzet en afme tingen geheel gelijk zijn aan de F Ill's waarmede o.a. de K.L.M. werkt, doch daarmee alleen ver schillen in détails en motorkracht. Zoo hebben deze nieuwe F Ill's in plaats van 'n Siddely- Puma, 'n 375 paards Rolls Royce, met vierbla- dige schroef, die het toestel op zeespiegelniveau een uursnelheid geeft van 180 K.M. De cabine biedt zitplaats voor 6 personen, die gezeten zijn drie aan drie, over elkaar. Door omklappen van de voorste zitbank, kan het toestel worden veranderd in avion-lit; deze slaapgelegenheid is echter slechts bestemd voor drie. Achter de pas sagierscabine is een zeer groot bagageruim, met een aparte deur in den zijwand. Een nieuwig heid is ook dat de stuurkabels voor hoogte en koersroer, grootendeels buiten den romp liggen en wel tegen den onderkant. Leeg weegt de F III Rolls Royce 1480 K..G. Het draagvermogen is 1076 Ko., en de inhoud van het benzine-reser voir 550 liter. Via twee teekenkamertjes, waarin een zwaar opgepord vulkacheltje een tropische hitte in 't kwadraat verspreidde en waarin diverse "lijn trekkers" aan den arbeid waren, werd weer de koude buitenlucht bereikt. Dan ging het weer een deur door. Zoo'n fabrieksbezoek is eigenlijk een litanie van deuren klappen en over hoog drempels stappen. De ruimte waarin we ons nu bevonden bleek de garage. Er stonden althans twee auto's. Maar er bevond zich meer dan dat. Aan een zijde, hoog opgestapeld hout. Daar, onder een zeil, 'n Rolls Royce "Eagle". Geheel achterin 'n vliegtuig in wording. Welk een vreemdsoortig gewrocht was dat. Eerst kwam een Rolls, een heusche Rolls, dan wat ruwe latten en verroeste ijzeren stangen, waar tusschen een kantoorkruk, en 'n meter daarachter de steenen muur. Het was 't voorlopig model van een nieuw type verkeers vliegtuig. Te vernemen dat er al weer aan den bouw van een nieuw type handelsmachine wordt gewerkt, heeft ons niet verwonderd. Het is steeds een karakteristiek verschijnsel bij den constructeur Fokker geweest, dat als het eene toestel net af is, of nog op stapel staat, al weer aan den bouw van een nieuw type wordt gedacht. Dat was zoo in de dagen van krijg, toen Fokker naar we mee- nen, 'n kleine veertig typen uitbracht, en dat is nog zoo, in deze tijden. Langs de groote slip-way, waar een electrische lier staat opgesteld voor het te water laten en op 't droge trekken van hydro's, werd nu de hangar bereikt. Was het niet even alsof we ons verplaatst zagen in het hol van een prae-historisch vlieg- beest, toen we daar vlak achter de deur hoog op z'n immense klompen staande, den vleugel van het Fokker zeevliegtuig gewaar werden. Wat 'n gevaarte. Maar ook welk een vreemde samenstelling. Is een vliegtuig in het algemeen een romp met 'n onderstel, 't zij wielen of drij vers, waaraan dan een vleugel tegen boven-, onder- of zijkant wordt gezet, bij deze F.W. vormen het enorme draagvlak, alsmede de beide groote houten drijvers de hoofdzaak, en wordt de geheel metalen romp er door middel van zes bouten gewoon bovenop geschroefd. Gelijk we hierboven reeds zeiden, wordt de 20

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1992 | | pagina 22