m
Duitschers, aangekomen, teneinde op het vlieg
terrein in dienst der firma Fokker marine-vlieg
tuigen te bouwen".
In april van datzelfde jaar telt de fabriek 160
arbeiders. Als de verslaggever Henri Hegenen in
april het bedrijf bezoekt constateert hij reeds dat
ook deze lokatie niet aan de verwachtingen vol
doet:
"Onder leiding van den in de fabriek woonach
tigen bedrijfsleider, werden we nu door de werk
plaatsen rondgeleid. Laten we direct zeggen, dat
de gebouwen ons voor dit bedrijf waar thans
gewerkt wordt met 160 arbeiders, te klein voor
kwamen. Het staat er alles te dicht opeen. Er is te
weinig ruimte. We veronderstellen dan ook, dat
de Nederlandsche Vliegtuigenfabriek haar keus
op deze gebouwen liet vallen bij gebrek aan
beter. Ook de ligging is alles behalve gunstig.
Voor het invliegen van landvliegtuigen kan de
fabriek zich alleen bedienen van het militair
vliegterrein te Souburg, dat gelegen is aan den
straatweg tusschen Vlissingen en Middelburg.
Dus niet direct naast de deur. Hangars zijn er
niet aanwezig, benzine en olie evenmin. Het
invliegproces der landtoestellen heeft dan ook
meestentijds plaats op het vliegkamp Schiphol,
vanwaar de vliegtuigen bij noodig blijken van
wijzigingen, gezonden worden naar de Amster-
damsche afdeeling van de fabriek. Maar ook
het transport van Veere naar Amsterdam kost
geld. Zoo komt het vervoer van twee F III
toestellen op meer dan 400 gulden te staan. Het
transport der vliegtuigen naar hun plaats van
bestemming heeft plaats per trein of scheeps
gelegenheid, maar niet ook direct langs den
luchtweg".
Dan zullen we nu samen met de heer Hegener
de fabriek bezoeken:
"Vangen we nu onze beschrijving aan van de
Veersche afdeeling. Het geheel bestaat uit drie
in steen opgetrokken en van 'n houten bekap
ping voorziene hoofdgebouwen, die elk met
hun grootste lengte aan het water zijn gelegen.
Het grootste van de gebouwen bevat de opslag
plaatsen, de metaalbewerking en houtzagerij,
benevens aan den kant van het water over de
geheele lengte diverse vertrekken, ingericht als
woning voor denfabrieksleider, kantoor, wasch-
lokalen enz. Het kleinere gebouw, hiernaast, is
voornamelijk ingericht als montagehal, doch
16