m Duitschers, aangekomen, teneinde op het vlieg terrein in dienst der firma Fokker marine-vlieg tuigen te bouwen". In april van datzelfde jaar telt de fabriek 160 arbeiders. Als de verslaggever Henri Hegenen in april het bedrijf bezoekt constateert hij reeds dat ook deze lokatie niet aan de verwachtingen vol doet: "Onder leiding van den in de fabriek woonach tigen bedrijfsleider, werden we nu door de werk plaatsen rondgeleid. Laten we direct zeggen, dat de gebouwen ons voor dit bedrijf waar thans gewerkt wordt met 160 arbeiders, te klein voor kwamen. Het staat er alles te dicht opeen. Er is te weinig ruimte. We veronderstellen dan ook, dat de Nederlandsche Vliegtuigenfabriek haar keus op deze gebouwen liet vallen bij gebrek aan beter. Ook de ligging is alles behalve gunstig. Voor het invliegen van landvliegtuigen kan de fabriek zich alleen bedienen van het militair vliegterrein te Souburg, dat gelegen is aan den straatweg tusschen Vlissingen en Middelburg. Dus niet direct naast de deur. Hangars zijn er niet aanwezig, benzine en olie evenmin. Het invliegproces der landtoestellen heeft dan ook meestentijds plaats op het vliegkamp Schiphol, vanwaar de vliegtuigen bij noodig blijken van wijzigingen, gezonden worden naar de Amster- damsche afdeeling van de fabriek. Maar ook het transport van Veere naar Amsterdam kost geld. Zoo komt het vervoer van twee F III toestellen op meer dan 400 gulden te staan. Het transport der vliegtuigen naar hun plaats van bestemming heeft plaats per trein of scheeps gelegenheid, maar niet ook direct langs den luchtweg". Dan zullen we nu samen met de heer Hegener de fabriek bezoeken: "Vangen we nu onze beschrijving aan van de Veersche afdeeling. Het geheel bestaat uit drie in steen opgetrokken en van 'n houten bekap ping voorziene hoofdgebouwen, die elk met hun grootste lengte aan het water zijn gelegen. Het grootste van de gebouwen bevat de opslag plaatsen, de metaalbewerking en houtzagerij, benevens aan den kant van het water over de geheele lengte diverse vertrekken, ingericht als woning voor denfabrieksleider, kantoor, wasch- lokalen enz. Het kleinere gebouw, hiernaast, is voornamelijk ingericht als montagehal, doch 16

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1992 | | pagina 18