aantrekkelijk gemaakt en er werden vele hout
soorten besproken die in de meubelmakerij
werden gebruikt.
De school bezat een verzameling van houtsoorten,
zodat we die tijdens de les konden bekijken.
Eenmaal per week hadden we houtsnijden van
de heer Roth, als oefening met allerlei beitels en
gutsen.
Theoretische lessen zoals rekenen, meetkunde
en algebra, kregen we van de heren Kolster en
De Wijs. Van deze vakken en van materialen-en
constructieleer, kregen we geregeld huiswerk.
Rond- en redisschrift werd gegeven door de
heer Sloovers, 'eenvoudig boekhouden'door
de heer Tavenier. Handtekenen werd gegeven
door de heer J. v.d. Hulst, maar de leerling
meubelmakers kregen van hem ook boetseren,
werken met klei. Allerlei modellen moesten we
boetseren die zonodig konden worden gebruikt
als voorbeeld bij het houtsnijden.
Zo verstreek het eerste jaar, met in de zomer vier
weken vakantie. Tussentijds werden rapporten
uitgereikt zodat de ouders zich op de hoogte
konden stellen van de vorderingen. Er werd ook
een openbare les gehouden. Voor het einde van
het schooljaar moest een proefwerk gemaakt
worden. Voor onze klas was dat een droog-
rekje van vurehout. We begonnen daar als eerste
klassers allemaal tegelijk aan; de uren werden
op een bord geschreven, achter in de werk
plaats. Dan was bekend hoe lang ieder daaraan
gewerkt had. De beoordeling was belangrijk
voor het eindrapport.
Zo kwam de dag van de overgang en de rapport
uitreiking en voor degenen die van school
gingen het diploma.
Bij deze gelegenheid werd aan de leerling met de
hoogste cijfers een stuk gereedschap uitgereikt.
Dit vond plaats in het Schuttershof.
In de tweede klas kwamen enkele nieuwe zaken
aan de orde: het werken met fineer. We leerden
het belijmen met fineer. Een werkstuk was
bijvoorbeeld een dienblad, gelijmd en ingelegd
met fineer. Ook de andere werkstukken werden
moeilijker, b.v. een voetenbankje en bloemen
tafeltje van eikehout.
In 1931 bestond de school 50 jaar. Op 1 oktober
1881 werd de school geopend, gehuisvest in
twee huizen in de Gortstraat, met 7 leerlingen,
allen voor het vak timmeren.
Dit 50-jarige bestaan werd gevierd met een
feestavond in het Schuttershof. Deze avond
werd gevuld met bijdragen van de leerlingen:
toneel en muziek.
Het houtsnijden werd in de tweede klas iets
anders; we moesten nu kleine werkstukjes ma
ken, b.v. een lepelrekje of een kinderkapstok.
Veel aandacht werd besteed aan het maken van
laden en deuren, b.v. een nachtkastje of een
ladenkastje, maar dan wel de laden met zwaluw
staart in elkaar.
We zijn met de afdeling timmeren op schoolreis
geweest. We gingen naar het Vredespaleis in
Den Haag en naar de Picus Triplexfabriek in
Eindhoven, waar we zagen hoe fineer van een
boomstam geschild werd. We kregen veel reklame-
materiaal mee voor nader onderzoek.
Deze uitstapjes waren zeer leerzaam en ook
gezellig.
Het proefwerk in de tweede klaswas een achtkantig
tafeltje, een goede oefening voor verstekwerk.
Al deze werkstukken werden als prijs bestemd
voor de jaarlijkse verloting. Een lot kostte
1,00.
In deze klas werd ook een begin gemaakt met
houtdraaien. Eenmaal per week begonnen we
met eenvoudige oefeningen. In de derde klas
kwamen er enkele vakken bij, n.l. projectieleer
en kunstgeschiedenis van het meubel.
Deze vakken werden gegeven door de directeur,
de heer Doets.
We hebben toen ook een bezoek gebracht aan
het huis 'De Steenrotsen' op de Dwarskade in
Middelburg. Dit huis gold als het mooiste pand
vóór 1940. Er was daar een grote verzameling
antieke meubelen te zien.
Verbandleer en E.H.B.O. werd gegeven door
mevrouw Weijl. Het echtpaar Weijl had een
huisartsenpraktijk in Middelburg. Wanneer er
in de winter sneeuw lag, werd mevrouw Weijl
met een koetsje van stalhouder Wielemaker
naar de school gebracht.
In mijn laatste schooljaar, in 1933, deed iemand
aan de school een radio cadeau voor in het
schaftlokaal. In de meubelmakerij werd er een
kast omheen gemaakt en zo hadden we tussen
de middag muziek.
U vraagt zich misschien af wat wij tussen de
middag deden. Als het goed weer was, gingen
we meestal de stad in en donderdags naar de
23