de heer H. Meijers, veldwerker voor de Veldnamencommissie. Hij had een bij zonder groot aandeel in het totstand komen van het vierde veldnamenboek 'De Veldnamen van Serooskerke, Veere, Vrouwenpolder'. mevrouw C.I. van Nieuwenhuijzen, erelid van onze Kring. Zij was tot kort voor haar Maritieme Zeeuwse verleden Op 14 maart j.l. vertelde Doeke Roos over het rijke maritieme Zeeuwse verleden. Door zijn grote kennis op dit gebied was het voor een min of meer onwetend gehoor soms moeilijk er een lijn in te ontdekken. Er is veel handel gedreven: Vanaf de 13e eeuw ontwikkelden zich hier havensteden door de visserij, haringvangst en de zouthandel en - winning. Ooit was de rijksweg Nieuwland- Arnemuiden 'De Walcherse rede' met de Arne als toegang tot de haven van Middelburg. Iedere havenstad had er zijn 'hoofd'. De bekende wandtapijten uit het Zeeuws Mu seum geven een gedetailleerd beeld van de in gebruik zijnde schepen. Een rijke bron van inkomsten vormde de kaap vaart (17e, 18e eeuw). Legaal in oorlogstijd door de kaperbrieven, piraterij in vredestijd, eufemistisch 'vrije nering' genoemd. Vlissingers waren daardoor bij de Spanjaarden geen onbe kenden. In de Spaanse Successieoorlog voeren maar liefst 300 Zeeuwse kaperschepen uit met vaak klinkende namen als 'Het rad van avon tuur', 'Oranje in het hart', 'De getergde kaas boer', 'Moeder en maagd'. Kapers en stadsbe sturen voeren wel bij deze nering. Tussen 1690 en 1698 werd voor zo'n 4,5 miljoen aan buit geveild. La Rochelle en Cadiz waren voor Zeeuwse kapers bekende veilsteden. Met de kaapvaart belandden de Zeeuwen in de slavenhandel. De Nederlandse slavenhandel (5% van het totaal) was voor 75% in Zeeuwse verscheiden nog aktief werkzaam in de Redactiecommissie van De Wete, in de Publicatiecommissie en in de Commissie Veldnamen. We gedenken hen met dankbaarheid. De secretaris, J. den Hollander handen. Toen echter een kaperschip 130 neger slaven te Vlissingen op de markt bracht, kon digden de kerken hun invrijheidstelling af. Op voorwaarde dat ze christelijk opgevoed zouden worden. Wat van hen geworden is, meldt de maritieme historie niet. Ook het Zeeuwse aandeel in de V.O.C. is niet te verwaarlozen. 335 Schepen werden in Middel burg gebouwd: werkgelegenheid voor 750 man. Ons gewest heeft taltijke zeehelden voortge bracht. En volgens de heer Roos zijn de Ban- kerts en Evertsen voor de Zeeuwse admiraliteit belangrijker geweest dan die ene M.A. de Ruy- ter. Het beroemde admiraalschip 'De Walche ren' nam deel aan de Engelse oorlogen. Corn. Evertsen de Oude stierf aan boord hiervan ter wijl het tijdens de tocht naar Chatham onder Banckert voer. Dit schip raakte op een vreemde manier aan lager wal: Op 29 november 1690 liep het de rede van Vlissingen binnen onder bevel van Corn. Evertsen de Jonge. Terwijl de beman ning wuifde naar het toegestroomde publiek op de wal, liep het schip vast op het Roeiershoofd en verging. 5 Jaar later werd het wrak met buskruit geruimd. Nu nog treft men ter plaatse wrakstukken aan. Tot verdriet van de spreker is nooit een stand beeld verrezen voor beide admiraalsgeslachten. Misschien iets voor de Heemkundige Kring Walcheren? Verslag van de Jaarvergadering gehouden op 25 april 1990 in Hotel Walcheren te Koudekerke 1. Opening De voorzitter kan ongeveer 60 personen wel kom heten voor de behandeling van een reeks huishoudelijke zaken, gevolgd door een lezing met dia's over Vlissingen waarvan de spreker, 4

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1990 | | pagina 6