de heer H. Meijers, veldwerker voor de
Veldnamencommissie. Hij had een bij
zonder groot aandeel in het totstand
komen van het vierde veldnamenboek
'De Veldnamen van Serooskerke, Veere,
Vrouwenpolder'.
mevrouw C.I. van Nieuwenhuijzen, erelid
van onze Kring. Zij was tot kort voor haar
Maritieme Zeeuwse verleden
Op 14 maart j.l. vertelde Doeke Roos over het
rijke maritieme Zeeuwse verleden. Door zijn
grote kennis op dit gebied was het voor een min
of meer onwetend gehoor soms moeilijk er een
lijn in te ontdekken.
Er is veel handel gedreven: Vanaf de 13e eeuw
ontwikkelden zich hier havensteden door de
visserij, haringvangst en de zouthandel en -
winning. Ooit was de rijksweg Nieuwland-
Arnemuiden 'De Walcherse rede' met de Arne
als toegang tot de haven van Middelburg.
Iedere havenstad had er zijn 'hoofd'.
De bekende wandtapijten uit het Zeeuws Mu
seum geven een gedetailleerd beeld van de in
gebruik zijnde schepen.
Een rijke bron van inkomsten vormde de kaap
vaart (17e, 18e eeuw). Legaal in oorlogstijd
door de kaperbrieven, piraterij in vredestijd,
eufemistisch 'vrije nering' genoemd. Vlissingers
waren daardoor bij de Spanjaarden geen onbe
kenden. In de Spaanse Successieoorlog voeren
maar liefst 300 Zeeuwse kaperschepen uit met
vaak klinkende namen als 'Het rad van avon
tuur', 'Oranje in het hart', 'De getergde kaas
boer', 'Moeder en maagd'. Kapers en stadsbe
sturen voeren wel bij deze nering. Tussen 1690
en 1698 werd voor zo'n 4,5 miljoen aan buit
geveild. La Rochelle en Cadiz waren voor
Zeeuwse kapers bekende veilsteden.
Met de kaapvaart belandden de Zeeuwen in de
slavenhandel. De Nederlandse slavenhandel (5%
van het totaal) was voor 75% in Zeeuwse
verscheiden nog aktief werkzaam in de
Redactiecommissie van De Wete, in de
Publicatiecommissie en in de Commissie
Veldnamen.
We gedenken hen met dankbaarheid.
De secretaris, J. den Hollander
handen. Toen echter een kaperschip 130 neger
slaven te Vlissingen op de markt bracht, kon
digden de kerken hun invrijheidstelling af. Op
voorwaarde dat ze christelijk opgevoed zouden
worden. Wat van hen geworden is, meldt de
maritieme historie niet.
Ook het Zeeuwse aandeel in de V.O.C. is niet te
verwaarlozen. 335 Schepen werden in Middel
burg gebouwd: werkgelegenheid voor 750 man.
Ons gewest heeft taltijke zeehelden voortge
bracht. En volgens de heer Roos zijn de Ban-
kerts en Evertsen voor de Zeeuwse admiraliteit
belangrijker geweest dan die ene M.A. de Ruy-
ter. Het beroemde admiraalschip 'De Walche
ren' nam deel aan de Engelse oorlogen. Corn.
Evertsen de Oude stierf aan boord hiervan ter
wijl het tijdens de tocht naar Chatham onder
Banckert voer. Dit schip raakte op een vreemde
manier aan lager wal: Op 29 november 1690 liep
het de rede van Vlissingen binnen onder bevel
van Corn. Evertsen de Jonge. Terwijl de beman
ning wuifde naar het toegestroomde publiek op
de wal, liep het schip vast op het Roeiershoofd
en verging. 5 Jaar later werd het wrak met
buskruit geruimd. Nu nog treft men ter plaatse
wrakstukken aan.
Tot verdriet van de spreker is nooit een stand
beeld verrezen voor beide admiraalsgeslachten.
Misschien iets voor de Heemkundige Kring
Walcheren?
Verslag van de Jaarvergadering
gehouden op 25 april 1990 in Hotel Walcheren
te Koudekerke
1. Opening
De voorzitter kan ongeveer 60 personen wel
kom heten voor de behandeling van een reeks
huishoudelijke zaken, gevolgd door een lezing
met dia's over Vlissingen waarvan de spreker,
4