DE HISTORIE VAN DE WIJK WAARIN IK WOON
Zoekend naar een begin voor mijn relaas over
de nog korte historie van de straat en de wijk
waarin ik woon, te weten de Westerschelde-
straat in de Stromenwijk te Middelburg, scho
ten mij de woorden te binnen waarmee het eer
ste bijbelboek Genesis begint: 'De aarde nu was
woest en ledig en de Geest Gods zweefde op de
wateren'.
Toen ik namelijk 42 jaar geleden als 23-jarige,
kort na de oorlog in 1945 in Middelburg kwam
wonen, stond Walcheren tengevolge van de
bombardementen van de geallieerden op de
zeewering, nog grotendeels onder water.
En zo was de 'tuin van Zeeland' en het gebied
waar ik nu al 28 jaar woon, dus nog woest en
ledig.
Toen in 1945 het eiland droog begon te vallen,
was dit overdekt met een dikke laag modder
waaruit de dode, vaak met een laag mosselen en
pokken bedekte bomen als de weerzinwek
kende armen van een octopus omhoog rezen.
Van de Stromenwijk was toen nog geen sprake.
Dit gebied, ten zuidwesten van de stad, bestond
voornamelijk uit laaggelegen weilanden die in
de winter vaak onder water stonden. De komst
van het gemaal 'De Boreel' heeft daarin veel
verbetering gebracht.
Langs de Nieuwe Vlissingseweg, die de wijk ten
oosten begrenst, lag een stuk weiland, dat 'De
Ijsbaan' heette. Er lagen wat aarden walletjes
omheen om het water vast te houden, zodat
men er in de winter op kon schaatsen.
De Nieuwe Vlissingseweg is het oudste bebouw
de gedeelte van de Stromenwijk. Op één der
huizen komt het jaartal 1887 voor.
Langs deze weg werd rond 1880 een trambaan
naar Vlissingen aangelegd. Aanvankelijk was
dat een stoomtram, doch deze is in 1910 ver
vangen door een electrische tram.
Die trambaan bevond zich ten westen van de
toen brede, langs de Nieuwe Vlissingeweg gele
gen, watergang.
In 1905 begon de Stoomtram Walcheren te
rijden, die de verbinding tussen Middelburg en
Domburg onderhield. De rails voor deze stoom
tram liepen onderlangs de dijk van het Kanaal
door Walcheren en lagen tot aan de reeds
genoemde ijsbaan, oostelijke van de vermelde
watergang.
Ter hoogte van de ijsbaan bevond zich een ijze
ren spoorbrug waarover de tram naar de over
zijde van de watergang reed. Voordat de tram
de brug opreed, moest er eerst een conducteur
de brug overlopen om te kijken of de tram
Middelburg-Vlissingen er niet aankwam. Daar
na vervolgde de tram zijn weg via de Groeneweg
naar Koudekerke.
Door de weilanden waarin later de Stromen
wijk zou verrijzen, liep de Lageweg, thans de
Oosterscheldestraat, in de volksmond ook wel
genoemd het Davidswegje, naar de eigenaar
van café 'Lommerrijk', thans 'De Pub', die langs
de Nieuwe Vlissingseweg staat.
De Lageweg liep van de Nieuwe Vlissingseweg
naar de Koudekerkseweg en kwam uit bij het
buiten 'Toornvliedt'.
Vóór het graven van het Kanaal door Walche
ren liep de Lageweg echter vanaf de Nieuwe
Vlissingseweg in oostelijke richting door. Hij
bestaat thans ten oosten van het kanaal nog en
heet daar de Oostelijke Lageweg.
In het meergenoemde weilandgebied stonden
enkele boerderijtjes. Zo stonden er voor de oor
log en ook nog wel kort daarna langs de Lage
weg de boerderijen van Jan Jansen, later Van de
Ghuchte, van Adriaan Vader en de tuinderij
van De Box, terwijl langs de Nieuwe Vlis
singseweg het nog bestaande, herbouwde hofje
van Polderman stond.
Door de weilanden liep ook nog het zoge
naamde Oliewegje, waaraan de boerderij van
Aarnoud Bostelaar stond en dat waarschijnlijk
zo genoemd werd naar de peterolieboer Piet de
Kam, die daar ook woonde.
Nog lang voordat men met de ontwikkeling van
de Stromenwijk begon, liet de Stichting Cou-
burg, kort na de le wereldoorlog, aan de Lage
weg 16 woningen bouwen. Deze staan er nu nog
en zijn kort geleden gerenoveerd.
Het eerste bouwwerk dat na de oorlog tussen
1949 en 1950 in de Stromenwijk verrees, was het
complex van de Coöp. Veilingvereniging Wal
cheren, inmiddels overgenomen door de firma
Loontjens.
In 1956 vond de eigenlijke ontsluiting van de
nieuwe woonwijk plaats. Het was in dat jaar,
dat voor rekening van de Woningbouwvere
niging Middelburg de eerste paal in de grond
werd geslagen.
27