ppp i aa:an o J - h de dijk van het Kanaal door Walcheren anders is dan die aan de andere kant. Ik heb altijd gedacht dat die 'vervorming' wel gebeurd moet zijn bij het graven van het Kanaal. Maar hoe, dat was (en is) de vraag. De schuur heeft namelijk 'aan de landzijde' een gewone kant met een schuin dak, terwijl voor wat betreft de kant van de schuur, gelegen aan de dijk het net is alsof iemand er met een mes een stuk heeft afgesneden. De zeer ingrijpende verbouwing van de schuur begon naar mijn gevoelen waarschijnlijk tegelijk met de onteigening van de bij de boerderij gelegen grond welke onteigening nodig was om het Kanaal door Walcheren te kunnen graven. Die onteigening begon met de aankondiging van de definitieve aanleg 'ten ale- gemeenen nutte' van de Staatsspoorweg van Goes via Middelburg naar Vlissingen en van het Kanaal van Vlissingen naar Middelburg. Het Kanaal van Middelburg naar Veere was al in 1817 gegraven, maar moest aangepast worden aan de eisen van de 'nieuwe' tijd. Het zogeheten havenkanaal moest met de komst van de staatsspoorweg op dezelfde manier gegraven worden als het gedeelte tussen Middelburg en Vlissingen in verband met de toen geldende eisen voor de scheepvaart en de hoge economische waarde die men aan het Kanaal door Walcheren hechtte. Dit staat vermeldt in een schrijven van Burgemeester Paspoort van Grijps- kerke (de burgervader van Middelburg!) aan Koning Willem III in een soort bestek over het Kanaal. Hierin wijst de burgemeester op zowel het commerci- 27

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1986 | | pagina 29