NAPOLEON EN DE VESTIGINGGANGEN VAN VLISSINGEN vanzelf in goede conditie blijven. Daardoor is de inzet van vele instanties en particulieren noodzakelijk. Van groot belang daarbij is dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van de werkelijke functie van de bergen in het verleden, en daarmee het belang van hun behoud inzien. Het is dan ook zeer verheugend dat in mei van dit jaar een handzaam boekwerkje is verschenen, getiteld 'Vliedbergen. Tekens van tijd in het Zeeuwse landschap', geschreven door Kees Bos met foto's van Bas Oele. In dit boek wordt een zeer helder en goed leesbaar beeld geschetst van de betekenis van de vliedbergen in verleden én heden, ook wordt ingegaan op hun plaats in het landschap (uitgave Stichting Natuur- en Recreatie-informatie Postbus 170, 4330 AD Middelburg, prijs 9,50 bij de boekhandel). Bij de aanbieding van het boekje aan de gedeputeerde voor culturele zaken, mr. J.P. Boersma, is door hem nog eens bevestigd dat het behoud van de nog aanwezige vliedbergen voor de provincie Zeeland van groot belang is. Het ligt in de bedoeling een werkgroep in te stellen met vertegenwoordigers van verantwoordelijke instanties om de mogelijkheden tot behoud beter te benutten en op elkaar af te stemmen. Bij de aanstaande ruilverkaveling op Walcheren kan dit op korte termijn tot een structurele verbetering van de positie van de vliedbergen leiden. R.M. van Heeringen provinciaal archeoloog van Zeeland. Ruim 170 jaar na de aanleg van de gangen onder de Boulevard te Vlissingen, gebouwd door Napoleon, waren ze weer in het nieuws. Ze werden herontdekt tijdens werkzaamheden aan de zeewering van Vlissingen (ruim 7 jaar geleden in 1980). Historische situatie. Dat Vlissingen een gewilde plaats was voor vestingen vanwege zijn strategische ligging (beheersing van de zeeweg naar de Belgische havenplaats Antwerpen) is door de eeuwen heen bewezen. De laatste keer nog tijdens de Tweede Wereld oorlog, toen Vlissingen door de Duitsers tot een bijna onneembare vesting werd gemaakt. Dat laatste was Napoleon ook van plan met Vlissingen. Hij wilde n.l. van Antwerpen een grote marinehaven maken en van Vlissingen een vesting om zodoende de zekerheid te hebben dat de doorvaart naar Antwerpen open zou blijven. Na de inlijving van Vlissingen bij het Franse Rijk kon men met het aanleggen van de vestingwerken beginnen. In 1809 gooiden de Engelsen roet in het eten van Napoleon. Vlissingen werd door de Engelse vloot gebombardeerd met grote gevolgen voor de stad, o.a. het verlies van het Stadhuis op de Grote Markt. Dat stadhuis stond op de plaats waar nu de Frans Naereboutschool staat. Als gevolg van deze nederlaag bouwden de mannen van Napoleon, na het vertrek van de Engelsen (december 1809) nog fanatieker dan voorheen aan de vestinggangen. 24

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1986 | | pagina 26