Als ik kon leven als een droom dan werd ik nooit meer wakker ik was de lucht en was de boom en gij den zacht gewelfden akker met breed van de bedding zijnde stroom waarover ik hing, waarin ik stond maar zonder voeten op den grond. In Madrid bevindt zich in het Philipsgebouw een gebrandschilderd raam van hem, evenals in de St. Vituskerk in Hilversum, alsmede in de St. Catharina- kerk te Eindhoven en in de Klokkenberg: Kimpe was dus ook glazenier. Kimpe, een veelzijdig mens. Ed Wingen schrijft in De Telegraaf in 1970: 'Vorige week is in alle stilte Reimond Kimpe begraven. Het was al geruime tijd erg stil om hem heen. En zijn dood, op 84-jarige leeftijd, vermocht die stilte niet te doorbreken. Wie kende deze schilder nog? Wie wist eigenlijk nog dat hij bestond, teruggetrokken levend in Middelburg, te midden van zijn belangrijk oeuvre? Wat springen we in Nederland toch onhebbelijk met onze kunstenaars om. Wanneer je je geen oor afsnijdt, vind je maar weinig gehoor...' Van 1910-1917 woonde Kimpe in Lier (België) het dorp van Opsomer en Felix Timmermans en was één van zijn beste vrienden. Evenals dat van Hendrik Chabot werd Kimpe's atelier in 1940 door brand vernield. Sedertdien heeft Kimpe hard gewerkt en vele vroegere motieven uit het hoofd herhaald in een sterkere vorm en met een brandend koloriet. In een destijds uitgegeven boekje over Kimpe, schrijft prof. J.Florquin: 'Het wil me voorkomen dat Reimond Kimpe de vele manieren van schilderen en interpreteren kent, dat hij soms zelf een verwantschap vertoont met de een of andere opvatting, maar dat hij in de uitwerking steeds zö persoonlijk is, steeds zó zichzelf, dat hij inderdaad alleen een zuivere Kimpe is. Voor welk doek van Reimond Kimpe men ook staat, telkens kan men ervaren, dat men voor een eerlijke uiteenzetting staat van een begaafd kunstenaar, die zijn uitzonderlijk talent heeft gebruikt om de visie van zijn kunstenaarsziel via kleur, vlak en lijn een vorm te geven, die de sterkste uitdrukking is van zijn eigen krachtige persoonlijkheid'. Kimpe een Vlaamse - Zeeuw onder de Zeeuwen, die schilderijen maakte van Walcherse boeren, boerinnen en matrozen, zoals hij ze zag en deze figuren op de voorgrond trok in al hun facetten, gebruind door de zon, gehard door de arbeid aan de dijk, op het land of de zee, waar zij van leefden en elke dag met de natuur te maken hadden. In het Zeeuwse land voelde hij zich thuis. De directeur van het Zeeuws Museum zei bij de opening van een tentoonstel ling in Middelburg van werken van Kimpe, destijds: 'De betekenis van Kimpe is, dat hij de eenzame grootsheid van het Walcherse boerenland en de monu mentaliteit van zijn bevolking heeft doen verstaan'. Werken van Kimpe bevinden zich in het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen, in het Musée de la Place du Jeu de Paume in Parijs, Boymans - van Beuningen, Rotterdam, De Wieger in Deurne, Scheepvaartmuseum in Rotterdam, Zeeuws Museum, diverse openbare gebouwen in Middelburg en in 26

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1986 | | pagina 28