de Kapel, eventueel tentoonstellingen, alhoewel de hierboven genoemde ontvangstruimte in de eerste plaats voor exposities wordt beschikbaar gesteld. Bovendien kan de schuur van de boerderij naast de ontvangstruimte ook als expositieruimte gebezigd worden. In de ontvangstruimte is slaapgelegenheid zodat de exposanten ter plekke kunnen logeren. De Stichting organiseert zelf ook allerlei evenementen. Allereerst de tentoon stellingen die in de zomer gehouden worden. Daarnaast concerten en lezingen in de Kapel, voor iedereen toegankelijk, maar in het bizonder voor de leden van de Vereniging van Vrienden van de Kapel van St. Maarten. Er is eens een plan geweest - ik denk in het begin van de 70-tiger jaren - om rondom de Kapel, buiten de dubbele singel, een 20-tal woningen neer te zetten. Die woningen zouden een woon- en slaapruimte bevatten, maar ook een atelier. Ze zouden aan beeldende kunstenaars (schilders, beeldhouwers etc) worden verhuurd voor een zeer laag bedrag. Echter onder de restrictie dat iedereen op Walcheren die in die ateliers serieus iets wilde doen, daartoe door de betreffende kunstenaars de gelegenheid zou worden gegeven en zo nodig hulp zou worden verleend. Het idee sloeg bij het toenmalige Ministerie van C.R.M. zo goed aan, dat een subsidie tot 100% van de stichtings- en bouw kosten werd toegezegd, alsmede een subsidie tot 100% in de nadelige exploita tiekosten gedurende een groot aantal jaren. Ir. Klarenbeek, architekt van Middelburgse afkomst, maakte van het te bouwen dorpje een maquette, waarmede het toenmalige dagelijkse bestuur naar het Gemeentebestuur van Mariekerke stapte, teneinde een wijziging van het ter plaatse geldende bestemmingsplan te bepleiten. Wat was n.l. het geval. Voor het terrein rondom de Kapel van Hoogelande gold en geldt waarschijn lijk nog een bestemmingsplan, waarbij bepaald is (ik zeg het in eigen woorden) dat het gebied grenzende aan het terrein rond de Kapel agrarisch gebied is, waarop/waarin dus geen niet-agrarische bebouwing, zoals de stichting wilde, mocht plaats vinden. Dat zou nog niet bezwaarlijk geweest zijn, wanneer het grasveld achter de Kapel, dat immers het oude schip van de verwoeste kerk is, niet een officiële begraafplaats zou zijn geweest (dat is het nu nog). Nu geldt er een wet van 18-zoveel, waarin staat dat er binnen een afstand van 50 meter van een graf niet gebouwd mag worden. Om het plan te kunnen ver wezenlijken moest een meter of 15 in het agrarisch gebied gebouwd worden, omdat anders de huisjes te dicht bij het graf van de ouders van de huidige ambachtsheer zouden komen te staan. Het Gemeentebestuur voelde niets voor wijziging van het betreffende bestem mingsplan, terwijl/ofschoon alle andere instanties hun medewerking al hadden toegezegd. Ik vind het nog altijd jammer dat een voor Nederland zo uniek plan niet uitgevoerd is kunnen worden. Martelaren in Hoogelande In ons rustige Hoogelande is in de loop der eeuwen blijkbaar nog al het één en ander gebeurd. De zee zorgde voor onveiligheid. Voor rovers bleef het gebied niet bespaard. Oorlogshandelingen in 1572 - 1575 zorgden ervoor dat kerk en dorp nagenoeg verdwenen. Hoogelande kende ook martelaren om des geloofs wille. De eerste martelaren op Walcheren waren Dirk Arentz te Middelburg en Adriaan Louwerse te Grijpskerke. Beide werden in 1530 te Middelburg op gehangen. De laatste martelaren waren Mattheeus Maurisz, 43 jaar parochiaan 13

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1986 | | pagina 15