Zoals reeds opgemerkt, is de reactie van de heer P.M. Bruinooge ook waard
om vermeld te worden. Het behelst een nadere uitwerking van de betekenis van
de Evangelistensymbolen. De heer Bruinooge zegt daarover:
De symbolen op de grafsteen zijn z.g. Evangelistensymbolen. Die symbolen
zijn ontleend aan een visioen van de oud-testamentische profeet Ezechiël (Ez.
1:10). Ook in het nieuw-testamentische boek de Openbaring van Johannes
(Op. 4:7) worden de vier 'gezichten' genoemd. In oude handschriften, maar
ook op grafstenen, werden de vier evangelisten vaak symbolisch weergegeven.
Rechtsboven (of linksonder) op deze grafsteen is het symbool van de evangelist
Markus (een gevleugelde leeuw) te herkennen. Linksboven (of rechtsonder) is
het symbool van de evangelist Lucas (een gevleugelde os) weergegeven.
Waarschijnlijk hebben de symbolen van Matteüs (een mens met vleugels) en
Johannes (een gevleugelde arend) de andere hoeken van de grafsteen gesierd.
Een verdere verklaring voor het feit dat Matteüs voorgesteld wordt als een
gevleugelde mensenfiguur kan liggen in de menselijke kant waarmee Matteüs
z'n evangelie begint; het geslachtsregister van Jezus. Het evangelie van Marcus
begint met te vertellen over Johannes de Doper. Marcus zegt van hem: 'de
stem van iemand die roept in de woestijn'. De 'stem' die men in die tijd vaak in
de woestijn hoorde, was het brullen van een leeuw. Het evangelie van Lucas
begint met het offer van Zacharias in de tempel van Jeruzalem. De os was een
offerdier. Van de vier 'gezichten' uit het visioen blijft de adelaar over: het
symbool van de evangelist Johannes, dit naar aanleiding van de z.g. logosleer.
P.M. Bruinooge
Symbool voor de evangelist Matteüs Het symbool van de evangelist Johannes
9