NOSTALGIE
Indien men belangstelling beeft graag alsnog reageren.
Dit zou in hoge mate op prijs gesteld worden.
DE COMMISSIE VELDNAMEN.
Voor mij ligt een 'Gids door Walcheren', uitgegeven door de Vereeniging tot de bevordering
van Vreemdelingenverkeer in Walcheren. Deze gidsen werden rond 1900 uitgegeven en
dienden om de vreemdeling, die Walcheren wilde bezoeken, te informeren over de meest uit
eenlopende zaken. Het bestuur van de Vereeniging wekt dan ook de reizigers op: 'Indien U
gedurende Uw verblijf in het eiland Walcheren gegronde redenen tot klagen gegeven wordt,
wilt U dan één onzer daarvan schriftelijk kennis geven?'
De aansporing is ondertekend door de voorzitter Jhr.Mr. E.A.O. de Casembroot en H.J.G.
Hartman als le secretaris.
Het exemplaar, dat ik hier heb, is van vóór 1906, want er wordt verwezen naar de in dat jaar
in expolitatie komende stoomtram Middelburg-Koudekerke-Domburg-zijtak Koudekerke-
Vlissingen. Het is een van het 9e, 10e en 11e duizendtal, in een rood bandje en, naast een
aantal foto's voorzien van tekeningen van de hand van C.J.W. Nuijsen en van de bekende
Veerse kunstschilder Jan Heijse, die ook het boerenmeisje met de klokmuts tussen bloemen
op de omslag maakte.
Met enige weemoed bladert men een dergelijk werkje door. Op hoogdravende wijze worden
de Walcherse meisjes in klederdracht beschreven: 'de helder witte muts omlijst het frissche,
blozende gelaat op bijzonder gelukkige wijze. Het donkerkleurig, laag uitgesneden jakje staat
ongewoon smaakvol, de korte mouwtjes doen de gevulde armen voordelig uitkomen
In dezelfde trant worden ook de steden en dorpen beschreven, en op het punt van de zo ge
vreesde 'Zeeuwsche Koorts' wordt men gerustgesteld, want: 'die behoort reeds lang tot het
rijk der legenden. Middelburg staat zelfs, wat het sterftecijfer betreft, als een der gezondste
plaatsen uit het gehele land genoteerd
Een foto toont ons, dat de 'sierlijke stoomboot van de Provincialen Stoombootdienst op de
Westerschelde' een raderboot is, evenals trouwens de schepen naar Engeland, 'via Vlissingen-
Queenboro', die, blijkens een advertentie, voorzien waren van afzonderlijke Dames- en
Rooksalons. Met weemoed vind je een foto van de in de laatste oorlog verwoeste 'Steenrotse'
in Middelburg, op de foto nog met de benedenverdieping in gebruik als café. Je ziet de mooie
gevels van de 'Bonte Olijmolen' en de 'drij Gistpotten' op de Pottenmarkt, een tekening van
'de Gouden Zonne', die in de Langedelft stond, maar ook 'de houten gevel in den tuin van het
Zeeuwsch Genootschap', waarover kort geleden nog zoveel deining ontstond.
We vinden een lijst van de 'Hotels' in de stad, compleet met prijzen: de Abdij: logies en ont
bijt 2,a 2,25, diner 1,50 a 1,75', en de 'omnibus aan den trein' kostte U 0,25
Grand Hotel J.C. Verseput rekende voor 'logies en ontbijt 1,75 en hooger, diner 1,50 en
hooger, pension met kamer 3,50 en hooger' en de omnibus reed 'op verzoek'.
We lezen dat in de St.Pieterstraat een 'Tehuis voor Vrouwen' was, waar logies en ontbijt le
klasse 1,50; 2e klasse 1,en 3e klasse 0,40 kostte; de kosten van een diner in de 3e
klassen resp. 1,0,75 en 0,35 waren, en dat de pensionprijzen met kamer 2,
1,50 en 0,60 waren.
Middelburg had een 'Bad- en Zweminrichting', voor dames en heren afzonderlijk geopend.
Een zwemles kostte 0,50, een herenzwembroek huurde men voor 5 cent per keer, een 'da-
meszwemkostuum' daarentegen kostte U een dubbeltje per keer
In het Badhuis aan de Nieuwe Haven kon men terecht voor 'een regenbad met handdoek en
zeep, le kl. 17 Zi cent, 2e kl. 6 cent; een 'kuipbad' kwam op 35 cent, en een stukje zeep op 5
cent.
8