enige bezigheid. Toch was het prettig werken; een hobby eigenlijk. Een hobby dan, die je vooral samen deelde met de andere db-leden en de overige bestuursleden; een "ploeg" die z'n mening niet onder stoelen of banken stak, maar waar het soms noodzakelijke noten kraken altijd in uitstekende vorm verliep. Maar ja, nu gaat het werk voor de hobby. Noodzakelijk was het dus een Algemene Vergadering te houden. Deze werd de leden op stencil aangekondigd en gehouden op 19 september in de Brasserie te Middelburg, voorafgaand aan de lezing van Mr. M. A. Terwoert. Door de twintig aanwezige leden werd met overgrote meerderheid de door het be stuur gestelde kandidaat, J.I.Kools, gekozen. Naar ik hoop en verwacht een goede keuze. W. P. van der Heijden. Ondergetekende, secretaris alhier, verzoekt door deze beleefd om de gunst, hopende door eene prompte en nette bediening zich Uw ver trouwen waardig te maken. Met achting, uw dw. dienaar, JAC. I. KOOLS Pz. Middelburg, 20 september 1974. LEZING VAN MRM. A. TERWOERT OVER DE GESCHIEDENIS DER PRENTBRIEF KAART. "Ongeveer 75 jaar geleden was er een grote evolutie in onze samenleving. Daarin heeft de prentbriefkaart een grote rol gespeeld en het werd tot een ware rage". Dit zei ons bestuurslid mr. M. A. Terwoert ter inleiding van zijn lezing over de ge schiedenis van de prentbriefkaart die hij donderdagavond 19 september 1974 in "De Brasserie" te Middelburg hield voor ongeveer 50 belangstellenden. Mr. Terwoert stelde de vraag hoe men eigenlijk komt aan de naam 'prentbriefkaart' en aan de (Duitse) naam 'ansichtkaart', met welke woorden hij altijd wat moeite zei te hebben. Waarom niet 'prentkaart'? Hij vertelde dat er een verklaarbare evolutie is geweest in de ontwikkeling van de kaart en met name in de indeling en vorm. Vroeger was het postvervoer ongeorganiseerd en gaf men de (schaarse) brieven mee met bekenden die per wagen of boot reisden. Later kwam daar ook de postil jon bij. Zoals bij meer dingen heeft Napoleon hier orde op zaken gesteld. Men voer de toen een tarief in naar gewicht en afmeting en dat had invloed op de wijze van ver zending want zo ontstond de vouwbrief die een vast formaat kreeg door de wijze van vouwen van het beschreven papier. Ruim honderd jaar geleden werd er in Duitsland al een voorstel gedaan tot het scheppen van de mogelijkheid van het verzenden van kaarten voor eenvoudige mede delingen, maar de posterijen wilden daar niet aan. Inmiddels waren de stoomtrei nen ingeschakeld bij het internationale vervoer van de post. In 1869 in Oostenrijk publiceerde een particulier in een krant een uitgewerkt voor stel tot het invoeren van een correspondentiekaart dat wel succes had. 3

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1974 | | pagina 5