Zie ginds
komt de
Meermin IV
8
9
Steun onder water
Waarom heeft het waterschap eigenlijk een peilboot
nodig? Iedere Zeeuw kent het belang van stevige
Hindernissen
Ben je blij met het nieuwe schip? “Uiteindelijk wel, maar
tijdens het project moesten een hoop obstakels worden
overwonnen!”, vertelt schipper Leon Schreur (52). “De
eerste gesprekken zijn van voor 2010. Toen uiteindelijk
de aanbesteding de markt opging, bleek het budget
onvoldoende en moest het eisenpakket worden bijgesteld.
Uiteindelijk moest bij de tweede aanbestedingspoging
het budget naar boven worden bijgesteld om tot
gunning te kunnen overgaan. Ook het werk op de
werf en de geplande doopdatum liepen door allerlei
omstandigheden vertraging op. Uiteindelijk is het wel
een prachtig schip geworden. Een fijne werkplek voor de
komende jaren, hoewel we nog wel eens heimwee zullen
voelen naar de oude Meermin III.”
Sjouwen met een zender
Hydrograaf Aren van Wezel (62) kwam in 1990 aan
boord van de Meermin III en heeft er mooie tijden
beleefd. “Ik heb nog meegemaakt dat we werkten met
een landploeg. Dan liepen er twee man met vlaggen
op de dijk, een aan de waterkant en een met een
auto voor het transport. Er moest gesjouwd worden
met een zender, een grote zware kast op je rug. Met
een spiegelantenne werd de juiste positie bepaald.
Al met al nogal een logistieke operatie! Het echolood
registreerde op thermisch papier, dan zat je de hele dag
met je snufferd boven de stank ervan. Later moesten
de gegevens van die papierstrook met de hand in de
computer worden geklopt. Je moest overigens wel zorgen
dat de mannen aan de kant er een beetje zin in bleven
houden dus werden ze regelmatig voorzien van koffie,
koeken, mosseltjes en soms zelfs een borreltje! Dat
laatste zou nu echt niet meer kunnen!”
Leon Schreur is schipper van de peilboot.
Onze peilboot Meermin III heeft
alle vooroevers van Zeeland gezien!
Bijna 40 jaar maar ze mag nu met
pensioen. De moderne opvolgster
noemen we niet verrassend
Meermin IV. Aan nautische
tradities moet je niet tornen.
PEILBOOT
Scheldestromen lente 2023
Scheldestromen lente 2023
Aandrijving:
Generatoren:
Motoren:
Schroeven:
Besturing:
15,15 m
4,90 m
1,21 m
Lengte:
Breedte:
Diepgang:
Topsnelheid: 9 knts (16,7 km/u)
Waterverplaatsing:
41 ton
hybride (diesel-
elektrisch),
voorbereid op
volledig elektrisch
John Deere
generatoren, 2 stuks
a 115 kW, variabel
toerental
twee 85 kW
permanent-
magneetmotoren
2 voortstuwing-
schroeven en 1
boegschroef
2 conventionele
roeren
tekst: Jaap van Liere foto's: Cynthia Cats