Niet steil maar flauw in de steigers Het wordt steeds extremer elektronica slechter werken of sneller stuk gaan. Op de afdeling maken ze de printplaten voor bijvoorbeeld de noodknoppen in vuilniswagens, de airco in pluimvee- en varkensstallen, straatverlichting maar ook voor maritieme zenders in luxe jachten. Voor sommige printplaten zijn 612 componenten nodig. De verlichting in de Coentunnel bij Amsterdam komt van Dethon. Zelfs wereldwijd leveren ze producten. De cijferborden voor tankstations in Mexico en de complete verlichting op het Taksimplein in Istanbul komt hier vandaan. Zoethoudertjes Voor het volgende werk kunnen we op de zoete geur afgaan. Op deze afdeling verpakken ze snoep. Dozen vol! Een heleboel snoepzakjes zijn al ingepakt, op een ander pallet ligt een volgende opdracht snoepgoed te wachten van Italiano en Werther's Echte. Wist u dat de bekerhouders van Starbucks ook van Dethon komen? In een volgende werkruimte zijn ze bezig met het installeren van legplanken met roze verlichtingsbalken op stalen karren. Deze karren met verlichting worden speciaal gemaakt voor plantenkwekers. Door deze verlichting groeien planten beter en sneller. Op de weegschaal Bij de montageverpakkingen staan kartonnen dozen in allerlei soorten en maten. Een van de opdrachtgevers wil vakverdelingen in de dozen. Hiervoor zijn speciale kartonnen vakverdelingen gemaakt die de medewerkers in Dethon zoekt werk voor mensen en geen mensen voor een functie. de dozen plaatsen. In het laatste magazijn staan dozen vol met shampooflessen. Aan Dethon is gevraagd of het gewicht van de flessen wel klopt en dat wordt hier gecontroleerd. Zeeuwse opdrachten welkom De opdrachtgevers komen regelmatig bij Dethon langs om te kijken hoe het staat met hun producten. Het zijn voornamelijk landelijke opdrachtgevers maar Dethon werkt ook samen met Zeeuwse bedrijven en gemeenten en hopen dat dit nog meer wordt. Op die manier kan samen met het bedrijfsleven werkgelegenheid worden gecreëerd. Werkgelegenheid die anders wellicht naar het buitenland zou verdwijnen. 18 g Vroeger werd ons land gekenmerkt door smalle slootjes met een steil talud. Tegenwoordig kiezen we voor brede sloten met vlakke oevers. "Dat heeft onder andere te maken met het veranderende klimaat", zegt Jos Noorthoek, kantonnier Waterbeheer. üt De sloten bij Sint-Maartensdijk zijn belangrijk voor de toevoer van zoetwater in de zomer en voor de afvoer van water in de winter. "Daardoor krijgen de oevers veel meer te verduren", legt Jos uit. "Daarom is deze sloot 1,5 meter breder gemaakt. Zo maak je het talud flauwer, zijn de oevers steviger en is er meer waterberging mogelijk." Aan de landzijde van de sloot zijn Enkamatten aangelegd om erosie te voorkomen. Dit wordt gedaan met een kraan met gps zodat de matten precies op juiste hoogte komen te liggen. Eerst wordt er gras ingezaaid, dat door de matten heen groeit. "Nu is het alleen nog wachten op regen", verzucht Jos. Ook zijn er 7 dammen vernieuwd omdat de duikers van 600 millimeter vervangen zijn door duikers van 800 millimeter. "Deze grotere duikers zorgen voor een betere af- en toevoer van het water. Dit is nodig omdat we steeds meer met extremer weer te maken krijgen", legt Jos uit. Langs de sloot is een onderhoudsstrook van 4 meter aangelegd zodat er makkelijker gemaaid kan worden, wat weer bijdraagt aan een betere doorstroming. Naast deze locatie zijn er op diverse plekken op Tholen sloten verbreed. Deze kunnen weer 25 jaar mee, denkt Jos. "Maar ik hoop dat ze natuurlijk veel langer meegaan", besluit hij. 19 Het werk is zeer divers: van het monteren van printplaten, tot het testen van elektronica. Scheldestromen zomer 2019 Nieuwe oevers Tholen Aannemingsbedrijf J. Thijssen In totaal 7 km betuinim Winterpeil -2,30 meter Zomerpeil -2,10 meter Uitvoering: begin januari - half april 2019 Kosten: +/- 300.000, door Willem ten Klooster Sint-Maartensdijk v1 .i ti Scheldestromen zomer 2019

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2019 | | pagina 10