Een bijzondere duiker van beton en steen
in de steigers
Onder: De onderhoudsloods lijkt op
een hangar.
zoet water de sluis in of uit kan
stromen. Het zoute water loopt door
de geperforeerde bodem van de sluis
en via de riolen en het uitlaatwerk
naar het laagwaterbekken,
terwijl er door de openstaande
wandschuiven evenveel zoet water
de sluis binnenstroomt. Het zoete
en zoute water raken niet vermengd,
omdat het zoute water zwaarder
is. Het zoete water vervangt dus
van bovenaf het zoute, dat door de
sluisvloer wegloopt.
De centrale bedieningskamer
heeft uitzicht op de sluizen.
De sluiswachters werken in acht
uur durende shifts en staan via
marifoonverkeer in verbinding met
de schepen die de sluizen willen
passeren. Per dag zijn dit zo'n 140
beroepsvaartschepen. Gedurende
het hele recreatieseizoen passeren er
zo'n 33.000 recreatievaartuigen.
Waarom scheiden?
De reden dat de sluis is aangelegd is
dat er geen zout water in het zoete
Volkerak-Zoommeer mag komen.
Het meer voorkomt verzilting van het
achterland, zodat het water gebruikt
kan blijven worden voor de land- en
tuinbouw. Richard is erg onder de
indruk van het systeem, maar ook
van het enorme betonnen complex
met reusachtige afmetingen.
Peter: "Toen het complex gebouwd
moest worden, was dit het grootste
betonwerk dat Rijkswaterstaat
ooit aanbesteedde en geloof me,
we hebben heel wat betonwerken
aanbesteed!"
Toekomst
De werking van de sluizen is
bijzonder. Toch heeft Rijkswaterstaat
besloten om op een ander,
innovatief systeem over te gaan:
het zogenoemde 'bellensysteem'.
Via een aangelegde installatie op
de sluisbodem worden luchtbellen
en zoetwater met een bepaalde flow
de sluis in geblazen. Via schuiven
in de sluisdeuren ontstaat een
zoetwaterstroom die het zoute water
de sluis uit spoelt. Deze manier is
goedkoper en laat het schutproces
sneller verlopen.
18
We onderzochten 350 cultuur
historische sluizen en duikers
en kozen er 13 die we de komende
jaren restaureren.
Een van de duikers die we
restaureren is deze duiker aan de
Weihoekweg bij Poortvliet.
Marc Serier is projectleider: "Deze
duiker met gronddekking uit 1933
is bijzonder omdat de constructie uit
betonnen en gemetselde onderdelen
bestaat. De zijkant van de duiker, de
zogenaamde landhoofden, bestaan
uit gemetselde ijsselstenen en het
bovendek is gemaakt van een in het
werk gestorte betonconstructie."
"Delen van het beton en de
fundering waren afgebrokkeld
doordat het regenwater door het
beton heen is gesijpeld. Hierdoor
is het wapeningsstaal geërodeerd
en het beton gaan splijten. Ook de
onderkant van de duiker pakken we
aan. Het oude, slechte beton van de
duiker beitelen we eerst weg. Er wordt
nieuwe wapening aangebracht en een
nieuwe betonlaag tegenaan gespoten.
Op de bovenkant van de duiker is
een dunne laag epoxy aangebracht.
Epoxy is een waterdichte, flexibele
kunststof afdeklaag, die het beton
zo droog mogelijk moet houden. De
landhoofden van de duiker bestaan
uit ijsselstenen. De losse stenen zijn
weggebeiteld en opnieuw ingemetseld
De houten schuif in de duiker was
in zeer slechte staat en is vervangen
voor een compleet nieuwe schuif van
Azobé, een hardhout. Vroeger diende
deze schuif om het achterliggende
gebied af te sluiten bij hoge
waterstanden."
"Deze duiker is de tweede die we
restaureren. De duiker aan de
Meliskerkseweg in Meliskerke is eind
vorig jaar aangepakt."
19
Links: De 57 wandschuiven zorgen
ervoor dat zoetwater de sluis in of
uit kan stromen.
Scheldestromen lente 2018
Aannemer:
Bouwbedrijf Schrijver BV
Totale kosten: 35.000,-
Materialen:
reparatiemortel, epoxy,
spuitbeton, ijsselstenen, Azobé
Gereed: maart 2018
Sluizen die de komende jaren
worden gerestaureerd:
Beaufortsluis, Walsoorden
Zaagmolendijk, Nieuw- en Sint
Joosland
Spuikomweg, Biervliet
Kruising Stoofweg-Veerweg,
Stavenisse
Weihoekweg,
Poortvliet
door Chantal de Putter
Scheldestromen lente 2018