Een
heeft geen rem
"Een remweg van
8 kilometer!"
"Verkeerscentrale Hansweert, Friendship meldt
zich bij Baarland", schalt het door de marifoon.
Op een grijze dinsdagmiddag houden Mark
Snel en Ard Buteijn van Rijkswaterstaat het
scheepvaartverkeer vanaf de verkeerscentrale
Hansweert in de gaten.
16
Op de verkeerscentrale Hansweert
begeleiden ze schepen om vlot en
veilig over de Westerschelde te
varen. Van grote zeevaartschepen
tot lange binnenvaartschepen en
van recreatiejachten tot kleine
zeilboten.
Peentjes zweten
"Groot en klein, dat gaat niet
samen", vertelt Mark. "Het is hier
een druk knooppunt, schepen in
verschillende soorten en maten
kunnen hier van tien richtingen
komen. Noodzakelijk dus om deze
verkeersstroom op het water in
goede banen te leiden." De 56-jarige
Noord-Bevelander werkt elf jaar
als verkeersleider en heeft af en
toe letterlijk peentjes gezweet.
"Er zijn wel eens penibele situaties",
vertelt hij. "Schepen die vastlopen,
zwemmers die te dicht in de buurt
van schepen komen of zeilboten
die in de weg varen voor grote
schepen. We kunnen een hoop
ellende voorkomen door met een
helikopterview mee te kijken en
ondersteuning te bieden."
Schipper mag ik overvaren?
De verkeerscentrale Hansweert is
onderdeel van de Schelderadarketen.
Samen met andere radarposten
houdt ze de scheepvaart in de gaten
vanaf Zeebrugge tot Antwerpen.
De verschillende sensoren zenden
signalen uit waardoor objecten
(schepen) op het water gedetecteerd
en gevolgd kunnen worden.
Dit gebeurt door 22 onbemande
radartorens, de verkeerscentrales
Vlissingen, Terneuzen, Hansweert,
Zandvliet, Zeebrugge en Uitkijk
Zelzate. Vanuit de verkeerscentrale
begeleiden ze schepen bij het
oversteken van water en het in en
uit varen van kanalen en havens.
Continu in gesprek
Mark: "De bemande centrales zijn
24 uur per dag bezet door minimaal
twee personen. Om en om zitten
we achter de radar, na ongeveer
twee uur wisselen we. Dan is het
lekker dat de druk er even af is
en om even iets anders te doen.
Achter de radar is best intensief."
In de ruimte staan naast elkaar
verschillende computerschermen
opgesteld waarop schepen te volgen
zijn, gegevens van het schip (naam,
diepgang, lengte, reisgegevens) in
te zien zijn en waarop gegevens
als windrichting en -snelheid,
waterstanden, stroomrichting
en -snelheden zichtbaar zijn.
"We zijn eigenlijk continu in gesprek
Van de radar
17
door Janneke la Gasse
Scheldestromen herfst 2017
schip
Om het scheepverkeer nog
nauwkeuriger in beeld te krijgen
bouwt Rijkswaterstaat twee
nieuwe radartorens langs de
Schelde. Bij Hansweert en bij
Ossenisse zijn twee onbemande
torens in aanbouw. Bij Hansweert
wordt een dode hoek opgevuld
met een zogenoemde 'gap filler'
zodat straks de snelheid van
schepen nog beter ingeschat
kan worden. Bij Ossenisse wordt
de onbemande radartoren
toegankelijk gemaakt voor
publiek door een trap en bordes
aan de buitenkant.
Scheldestromen herfst 2017