Een heeft geen rem "Een remweg van 8 kilometer!" "Verkeerscentrale Hansweert, Friendship meldt zich bij Baarland", schalt het door de marifoon. Op een grijze dinsdagmiddag houden Mark Snel en Ard Buteijn van Rijkswaterstaat het scheepvaartverkeer vanaf de verkeerscentrale Hansweert in de gaten. 16 Op de verkeerscentrale Hansweert begeleiden ze schepen om vlot en veilig over de Westerschelde te varen. Van grote zeevaartschepen tot lange binnenvaartschepen en van recreatiejachten tot kleine zeilboten. Peentjes zweten "Groot en klein, dat gaat niet samen", vertelt Mark. "Het is hier een druk knooppunt, schepen in verschillende soorten en maten kunnen hier van tien richtingen komen. Noodzakelijk dus om deze verkeersstroom op het water in goede banen te leiden." De 56-jarige Noord-Bevelander werkt elf jaar als verkeersleider en heeft af en toe letterlijk peentjes gezweet. "Er zijn wel eens penibele situaties", vertelt hij. "Schepen die vastlopen, zwemmers die te dicht in de buurt van schepen komen of zeilboten die in de weg varen voor grote schepen. We kunnen een hoop ellende voorkomen door met een helikopterview mee te kijken en ondersteuning te bieden." Schipper mag ik overvaren? De verkeerscentrale Hansweert is onderdeel van de Schelderadarketen. Samen met andere radarposten houdt ze de scheepvaart in de gaten vanaf Zeebrugge tot Antwerpen. De verschillende sensoren zenden signalen uit waardoor objecten (schepen) op het water gedetecteerd en gevolgd kunnen worden. Dit gebeurt door 22 onbemande radartorens, de verkeerscentrales Vlissingen, Terneuzen, Hansweert, Zandvliet, Zeebrugge en Uitkijk Zelzate. Vanuit de verkeerscentrale begeleiden ze schepen bij het oversteken van water en het in en uit varen van kanalen en havens. Continu in gesprek Mark: "De bemande centrales zijn 24 uur per dag bezet door minimaal twee personen. Om en om zitten we achter de radar, na ongeveer twee uur wisselen we. Dan is het lekker dat de druk er even af is en om even iets anders te doen. Achter de radar is best intensief." In de ruimte staan naast elkaar verschillende computerschermen opgesteld waarop schepen te volgen zijn, gegevens van het schip (naam, diepgang, lengte, reisgegevens) in te zien zijn en waarop gegevens als windrichting en -snelheid, waterstanden, stroomrichting en -snelheden zichtbaar zijn. "We zijn eigenlijk continu in gesprek Van de radar 17 door Janneke la Gasse Scheldestromen herfst 2017 schip Om het scheepverkeer nog nauwkeuriger in beeld te krijgen bouwt Rijkswaterstaat twee nieuwe radartorens langs de Schelde. Bij Hansweert en bij Ossenisse zijn twee onbemande torens in aanbouw. Bij Hansweert wordt een dode hoek opgevuld met een zogenoemde 'gap filler' zodat straks de snelheid van schepen nog beter ingeschat kan worden. Bij Ossenisse wordt de onbemande radartoren toegankelijk gemaakt voor publiek door een trap en bordes aan de buitenkant. Scheldestromen herfst 2017

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2017 | | pagina 9