De Schoppestele J bijzonder gevonden i BS" - hand van Thelen. Nijmegen, San Francisco, Antwerpen, Hasselt, Berlijn en Heerlen hebben hun eigen murals. Stefans fascinatie voor duiven ontstond toen hij fotografeerde in leegstaande fabrieken. "Daar was je niemand tot last en het enige wat ik er tegenkwam, waren duiven. En nu gebruik ik ze vaak in mijn werk. Ik vergelijk ze met mensen. Je hebt straatduiven, sierduiven, stadsduiven, net zo kleurrijk als mensen." Gammele ladder Op mijn vraag hoe het hem lukte om in één nacht een metershoge duif op een vervallen pand in Rastertekening In Goes maakte hij voor het mural festival een schildering van 12 meter breed en 35 meter hoog op een flat. Vier dagen werkte hij eraan, vanuit een hoogwerker. Hij maakt in zulke gevallen eerst een ontwerptekening met een raster zodat hij de werkelijke tekening in rasters van vierkanten kan verdelen. "Een beetje vergelijkbaar met een plattegrond waarop je een straatnaam zoekt. De rastertekening is mijn basis voor de grote schildering. Vaak zet ik eerst de grote vorm op en daarna volgt de detailinvulling." Goes te schilderen, zonder gezien te worden, vertelt hij: "Ik had me er uiteraard goed op voorbereid. Overdag had ik de twee bomen die voor de muur stonden al een stuk ingezaagd. Tijdens het schilderen hielpen de bomen me buiten beeld te blijven. Toen ik klaar was, heb ik ze omgezaagd om juist mijn resultaat 'in beeld' te krijgen. Ik had gekozen voor een makkelijk ontwerp. Dus dat lukte me makkelijk in één nacht. Overigens zonder licht en op een gammele ladder die uit drie delen bestond." Thelen: "Het maken van een mural is hard werken. Het gave ervan is dat jong en oud het mooi vindt. De jonge vader met een kindje op zijn fiets, het bejaarde stel. Ik krijg altijd enorm veel reacties als ik in de openbare ruimte bezig ben. En: je hoeft het er niet mee eens te zijn. Dat is het mooie." 22 Een hoop bombarie rond dit gedenkteken bij de Westkapelse kreek. Het herinnert aan het bombardement op de zeedijk bij Westkapelle in oktober 1944. De Schoppestele heet-ie in de volksmond. Een robuuste spade die de wederopbouw symboliseert? Kunstenaar Rudi van der Wint heeft zich nooit echt uitgelaten over de bedoeling, weet Jan Kaland. Hij was destijds als ambtenaar betrokken en schreef er zelfs een artikel over: 'Trammelant om een monument'. De feiten: Het eerste ontwerp eind jaren tachtig viel niet in goede aarde bij de gemeentebestuurders. Bovendien werd de kunstenaar van plagiaat beschuldigd. Na een hoop gedoe kwam hij met een ander ontwerp, een zeven meter hoog, natuurstenen beeld. Jan Kaland schrijft hierover: 'Hij lichtte zijn ontwerp toe, sprak van een granieten monoliet, waarvan het bovenste dwarsstuk moest wijzen naar de plaats van de herkomst van het materiaal, ergens in Zweden. Door al het gedoe was ook de bevolking wakker geworden. Wie zat er te wachten op een modern, controversieel, onbegrepen kunstwerk?Wegens bezuinigingen werd het kunstwerk met een soort bitumen uitgevoerd in plaats van graniet. Er werd niet veel ruchtbaarheid gegeven aan de onthulling in oktober 1990 en het raakte in de vergetelheid. Totdat het in de zomer van 1998 tot twee keer toe in brand gestoken werd. Lange tijd gebeurde er weinig. De verroeste restanten werden een aanfluiting voor het dorp en daarom werd in 2010 een geheel vernieuwd, nu metalen beeld, teruggeplaatst. 23 #1 Links: Stefan heeft z'n atelier samen met andere kunstenaars in 's-Heer Arendskerke. Midden: Muurschilderingen doet hij slechts af en toe. 'Gewone' schilderijen nemen zijn meeste tijd in beslag. Onder: Hij is ook thuis in de 3D-creaties. Dit is het prototype van een robot. Drie waterschapslocaties krijgen een mural: de zuilen bovenop de rioolpersgemalen Goes-West en Arnestein (Middelburg) en de grote blinde muur van gemaal Cadzand. Via de murals maken we het werk van Scheldestromen zichtbaar. Scheldestromen herfst 2017 Westkapelse kreek door Linda van Dijke Scheldestromen herfst 2017

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2017 | | pagina 12