Fietspad Korenweg
in de steigers
rem gaan staan om even snel tot
stilstand te komen. Er varen hier
schepen voorbij waarbij de remweg
zo'n acht tot tien kilometer(!) is.
Dan moet je wel vooraf bedenken
welk schip wanneer mag
oversteken."
In elkaars vaarwater
De gesprekken via de marifoon
verlopen via een bepaalde
gespreksdiscipline. "Mensen moeten
op ons kunnen vertrouwen.
Als ze ons vragen stellen, moeten
ze direct weten waar ze aan toe
zijn. Ons antwoord moet dus klip
en klaar zijn. Dat is ook de reden
dat we tegenwoordig Nederlands als
eerste voertaal hebben en Engels
als tweede. In noodgevallen kan
Frans of Duits ook. Maar wanneer
een schipper van een groot schip
zich niet verstaanbaar kan maken,
kunnen we ook verplichten om een
loods aan boord te halen.
Wanneer schippers zich niet aan de
regels houden of vreemd vaargedrag
vertonen, kunnen ze daar door onze
collega's op aangesproken worden
en kan dit een proces verbaal
opleveren."
"We proberen natuurlijk vooral
mensen te helpen. Soms gebeuren
er toch dingen waardoor grote
problemen kunnen ontstaan en
dat moeten mensen wel beseffen.
Belangrijkste tip voor zeilboten
is dat ze stuurboordzijde van
het vaarwater aanhouden.
Dit wordt vaak onderschat, maar
zo blijven ze uit het vaarwater van
de beroepsvaart."
met schippers en/of loodsen om
informatie en bijzonderheden door
te geven of afspraken te maken dat
een schip bijvoorbeeld vaart mindert
om een ander voor te laten."
Andere koers
"Ogen, verrekijker en de radar zijn
het belangrijkst voor monitoring.
Ook houden we contact via de
marifoon. Alle beroepsvaart is
verplicht zich bij op- en afvaart
te melden via de marifoon.
Voor Hansweert gaat dat via
marifoon blokkanaal 65. Voor
recreatievaart is dat niet verplicht.
Voor ons is dit contact het
belangrijkst want zo weten we dat
contact mogelijk is voor het geval
dat. De situatie zoals hier is uniek
in Europa. De combinatie van zee-,
binnen- en recreatievaart vind je
nergens terug."
"Op een schip heb je geen rem en
geen richtingaanwijzers. Je kunt
niet net als bij een auto op de
Over de Korenweg bij Lewedorp
rijden veel fietsers, maar ook veel
auto's en landbouwvoertuigen.
Verschillende soorten weggebruikers
met verschillende snelheden. Het is
dus niet voor niets dat mensen in de
omgeving graag een fietspad langs
deze weg wilden. Jaren geleden zijn
we begonnen met de voorbereiding.
Ingewikkelde grondaankoop zorgde
echter voor een flinke vertraging.
Zesde variant
Marnix van den Manacker is als
projectleider de afgelopen anderhalf
jaar betrokken geweest.
"Er zijn heel wat verschillende
ontwerpen voor het fietspad
besproken. Toen ik met het project
aan de gang ging, was de zesde
variant helemaal uitgewerkt.
Vorig jaar hebben we alle
onderzoeken naar archeologie,
niet gesprongen explosieven en
grondkwaliteit afgerond. Toen konden
we aan de slag."
Eigen wijze
Er was vooraf veel vastgelegd in
het ontwerp. Toch is de aannemer
vrij om z'n werkwijze zelf te kiezen.
Marnix: "Hij mag met één of met
twintig kranen werken, zolang hij
zich maar aan alle wetten en regels
houdt." Marnix vindt het leuk dat
we in het fietspad iets toepassen
dat nog maar weinig wordt gedaan.
"We hebben namelijk de fundering
opnieuw gebruikt. De fundering
is eruit gefreesd en gemengd met
nieuw materiaal. Daaroverheen ligt
een gesloten asfaltlaag. Zo waren
er minder transporten voor aan- en
afvoer van materiaal en was er dus
minder overlast voor de omgeving."
Op 5 oktober wordt het fietspad
officieel geopend.
De oude sloot is gedempt, de nieuwe
is gegraven en alle kabels en leidingen
zijn verlegd. In juni konden we beginnen
met de aanleg van een fietspad langs de
Korenweg bij Lewedorp.
Links: Op de radar zien we twee
boten met dezelfde naam: Phanta
Rhei. Dit komt vaker voor. Boten
met de naam Scaldis varen er hier
soms wel vier of vijf tegelijk.
Onder: Bij Hansweert is de drukte
op het water onvoorspelbaar.
Wilt u ook ergens achter de
schermen kijken? Ergens in Zeeland
waar u normaalgesproken niet kunt
komen? Laat het ons weten!
Wie weet gaan we dan binnenkort
met u op pad.
Scheldestromen herfst 2017
Start werk: juni 2017
Opgeleverd: september 2017
Totale kosten: 1,6 miljoen euro
Lengte fietspad: 1.700 meter
Aannemer: BAM Infra uit Breda
door Danielle Steijn-Laing
Scheldestromen herfst 2017