Fietspad Korenweg in de steigers rem gaan staan om even snel tot stilstand te komen. Er varen hier schepen voorbij waarbij de remweg zo'n acht tot tien kilometer(!) is. Dan moet je wel vooraf bedenken welk schip wanneer mag oversteken." In elkaars vaarwater De gesprekken via de marifoon verlopen via een bepaalde gespreksdiscipline. "Mensen moeten op ons kunnen vertrouwen. Als ze ons vragen stellen, moeten ze direct weten waar ze aan toe zijn. Ons antwoord moet dus klip en klaar zijn. Dat is ook de reden dat we tegenwoordig Nederlands als eerste voertaal hebben en Engels als tweede. In noodgevallen kan Frans of Duits ook. Maar wanneer een schipper van een groot schip zich niet verstaanbaar kan maken, kunnen we ook verplichten om een loods aan boord te halen. Wanneer schippers zich niet aan de regels houden of vreemd vaargedrag vertonen, kunnen ze daar door onze collega's op aangesproken worden en kan dit een proces verbaal opleveren." "We proberen natuurlijk vooral mensen te helpen. Soms gebeuren er toch dingen waardoor grote problemen kunnen ontstaan en dat moeten mensen wel beseffen. Belangrijkste tip voor zeilboten is dat ze stuurboordzijde van het vaarwater aanhouden. Dit wordt vaak onderschat, maar zo blijven ze uit het vaarwater van de beroepsvaart." met schippers en/of loodsen om informatie en bijzonderheden door te geven of afspraken te maken dat een schip bijvoorbeeld vaart mindert om een ander voor te laten." Andere koers "Ogen, verrekijker en de radar zijn het belangrijkst voor monitoring. Ook houden we contact via de marifoon. Alle beroepsvaart is verplicht zich bij op- en afvaart te melden via de marifoon. Voor Hansweert gaat dat via marifoon blokkanaal 65. Voor recreatievaart is dat niet verplicht. Voor ons is dit contact het belangrijkst want zo weten we dat contact mogelijk is voor het geval dat. De situatie zoals hier is uniek in Europa. De combinatie van zee-, binnen- en recreatievaart vind je nergens terug." "Op een schip heb je geen rem en geen richtingaanwijzers. Je kunt niet net als bij een auto op de Over de Korenweg bij Lewedorp rijden veel fietsers, maar ook veel auto's en landbouwvoertuigen. Verschillende soorten weggebruikers met verschillende snelheden. Het is dus niet voor niets dat mensen in de omgeving graag een fietspad langs deze weg wilden. Jaren geleden zijn we begonnen met de voorbereiding. Ingewikkelde grondaankoop zorgde echter voor een flinke vertraging. Zesde variant Marnix van den Manacker is als projectleider de afgelopen anderhalf jaar betrokken geweest. "Er zijn heel wat verschillende ontwerpen voor het fietspad besproken. Toen ik met het project aan de gang ging, was de zesde variant helemaal uitgewerkt. Vorig jaar hebben we alle onderzoeken naar archeologie, niet gesprongen explosieven en grondkwaliteit afgerond. Toen konden we aan de slag." Eigen wijze Er was vooraf veel vastgelegd in het ontwerp. Toch is de aannemer vrij om z'n werkwijze zelf te kiezen. Marnix: "Hij mag met één of met twintig kranen werken, zolang hij zich maar aan alle wetten en regels houdt." Marnix vindt het leuk dat we in het fietspad iets toepassen dat nog maar weinig wordt gedaan. "We hebben namelijk de fundering opnieuw gebruikt. De fundering is eruit gefreesd en gemengd met nieuw materiaal. Daaroverheen ligt een gesloten asfaltlaag. Zo waren er minder transporten voor aan- en afvoer van materiaal en was er dus minder overlast voor de omgeving." Op 5 oktober wordt het fietspad officieel geopend. De oude sloot is gedempt, de nieuwe is gegraven en alle kabels en leidingen zijn verlegd. In juni konden we beginnen met de aanleg van een fietspad langs de Korenweg bij Lewedorp. Links: Op de radar zien we twee boten met dezelfde naam: Phanta Rhei. Dit komt vaker voor. Boten met de naam Scaldis varen er hier soms wel vier of vijf tegelijk. Onder: Bij Hansweert is de drukte op het water onvoorspelbaar. Wilt u ook ergens achter de schermen kijken? Ergens in Zeeland waar u normaalgesproken niet kunt komen? Laat het ons weten! Wie weet gaan we dan binnenkort met u op pad. Scheldestromen herfst 2017 Start werk: juni 2017 Opgeleverd: september 2017 Totale kosten: 1,6 miljoen euro Lengte fietspad: 1.700 meter Aannemer: BAM Infra uit Breda door Danielle Steijn-Laing Scheldestromen herfst 2017

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2017 | | pagina 10