Groot onderhoud wegen
in de steigers
geknoopt. Mosselzaadjes zweven
door het water en kunnen door het
grote touwoppervlak makkelijker
vasthechten. De lijnen gaan
in maart in het water. In juli/
augustus is het oogsttijd en worden
de mosselen uitgezaaid op de
kweekpercelen. Cobie: "Eigenlijk
kun je wel concluderen dat mosselen
uit zichzelf niet erg actief zijn."
Ontzanden
Met pet, overjas en oordopjes gaan
we naar de kade. Een kraan haalt
de mosselen uit het ruim van het
schip en stort deze in een trechter.
Door het wervelen van het water in
de trechter zakken stenen naar de
bodem en blijven de mosselen boven.
De allergrootste stenen zijn er op
het schip uitgehaald. De mosselen
worden in bakken gestort en met de
heftruck naar een ruimte gereden
voor ontzanding. Het water dat
hiervoor wordt gebruikt is met uv
behandeld. Dat doodt de bacteriën
die in het water zitten.
Ontbaarden en ontpokken
Vervolgens gaat de bak richting de
productielijn. Aquamossel heeft vijf
productielijnen, waarvan één bijna
volautomatisch. Mosselen worden
met borstels 'onttrost' en vervolgens
ontbaard. Mosselen met veel pokken
gaan door de schraapmachine.
IJskoud
Voordat een machine de mosselen
op dikte sorteert, worden ze eerst
handmatig geïnspecteerd. Bij de
volautomatische lijn gebeurt dit door
scans. Via lopende banden gaan
de mosselen naar een van de tien
koeltanks van wel 6 meter hoog.
De temperatuur van het water is
ongeveer 2 tot 3°C. In deze tanks
scheidt de mossel het zand uit
dat nog in het maagdarmkanaal
zit. Bas en Cobie zijn danig onder
de indruk van alle machines,
metershoge watertanks en de vele
transportbanden. "Wauw, wat
geweldig is dit!
Na de koeltanks volgt nog een
laatste handmatige inspectie voordat
ze naar de inpakmachine gaan. De
machine weegt de mosselen af en
stort deze in bakjes van 2 kg. De
bakjes worden automatisch verpakt
en voorzien van de benodigde
stickers. Na een laatste controle
gaan de mosselen in de koeling van
ongeveer 2°C. Julien: "Er is steeds
meer vraag naar 1 kg en 750 grams
verpakkingen. Wij verpakken nog
niet in 750 grams bakken maar een
collega-mosselverwerker wel."
Bas en Cobie zijn een stuk wijzer
geworden. Cobie: "Ik kijk nu toch
anders tegen een bakje mosselen
aan. Wat een werk en techniek zit
erachter!
18
Asfalt verweert door invloeden van het
weer en natuurlijk het rijdend verkeer.
In de loop van de tijd ontstaan scheurtjes,
kale plekken en sporen. Jaarlijks
beoordelen we onze wegen en bepalen
we welke in aanmerking komen voor
groot onderhoud.
"Vorig jaar na de bouwvak,
ben ik alweer begonnen met de
voorbereidingen voor het groot
onderhoud van dit jaar." Zodoende
is Hans Dieleman vanaf het begin
betrokken bij het werk. Eerst wordt
er een grove selectie gemaakt van
wegen die in aanmerking komen.
Aan de hand van het beschikbare
budget wordt een definitieve selectie
gemaakt. "Van die wegen meten we
alles op, hoe de staat van het asfalt
is en of er doorgroeistenen aanwezig
zijn. Aan de hand hiervan bepalen we
hoeveel asfalt er op welke weg wordt
gedraaid. En of er bijvoorbeeld een
slijtlaag opkomt. Met spuitbussen
geven we nog steeds aan waar de
slechte plekken zijn. Die repareren
we eerst voordat er een definitieve
nieuwe laag wordt gedraaid.
's Morgens neem ik met de uitvoerder
de dag door. Meestal loop ik dan de
eerste uren mee met de ploeg. Ook
controleer ik de wegafzettingen en
of de omleidingsborden goed staan.
Daarnaast doe ik de administratie en
controleer ik of de aannemer de juiste
asfaltmengsels gebruikt. Ja, best
wel lange dagen als je weet dat ik om
6.45 uur al op het werk ben. Maar
het blijft altijd weer mooi om te zien
hoe zo'n asfaltploeg, perfect op elkaar
ingespeeld, zo'n klus klaart."
En dat ondanks de wegafzetting
fietsers nog steeds denken dat dit
niet voor hen geldt, bewijzen de twee
e-bikers die tussen de asfaltwagens,
het zojuist gekleefde wegdek en de
wals, bijna over mijn tenen rijden...
19
Links: Cobie en Bas Souman met
Julien Barbé.
Linksonder: de mosselen worden
verpakt in 2 kg-bakken.
Rechtsonder: de kapotte mosselen
worden er eerst uitgehaald.
Scheldestromen zomer 2017
180 kilometer asfalt
34.400 ton asfalt
95.000 m2 slijtlager
8600 m2 grasbetontegels
7,5 miljoen euro
werk loopt door tot
de bouwvak
Kwakkelsedijk
Zaamslag
door Rudy Visser
Scheldestromen zomer 2017