Groot onderhoud wegen in de steigers geknoopt. Mosselzaadjes zweven door het water en kunnen door het grote touwoppervlak makkelijker vasthechten. De lijnen gaan in maart in het water. In juli/ augustus is het oogsttijd en worden de mosselen uitgezaaid op de kweekpercelen. Cobie: "Eigenlijk kun je wel concluderen dat mosselen uit zichzelf niet erg actief zijn." Ontzanden Met pet, overjas en oordopjes gaan we naar de kade. Een kraan haalt de mosselen uit het ruim van het schip en stort deze in een trechter. Door het wervelen van het water in de trechter zakken stenen naar de bodem en blijven de mosselen boven. De allergrootste stenen zijn er op het schip uitgehaald. De mosselen worden in bakken gestort en met de heftruck naar een ruimte gereden voor ontzanding. Het water dat hiervoor wordt gebruikt is met uv behandeld. Dat doodt de bacteriën die in het water zitten. Ontbaarden en ontpokken Vervolgens gaat de bak richting de productielijn. Aquamossel heeft vijf productielijnen, waarvan één bijna volautomatisch. Mosselen worden met borstels 'onttrost' en vervolgens ontbaard. Mosselen met veel pokken gaan door de schraapmachine. IJskoud Voordat een machine de mosselen op dikte sorteert, worden ze eerst handmatig geïnspecteerd. Bij de volautomatische lijn gebeurt dit door scans. Via lopende banden gaan de mosselen naar een van de tien koeltanks van wel 6 meter hoog. De temperatuur van het water is ongeveer 2 tot 3°C. In deze tanks scheidt de mossel het zand uit dat nog in het maagdarmkanaal zit. Bas en Cobie zijn danig onder de indruk van alle machines, metershoge watertanks en de vele transportbanden. "Wauw, wat geweldig is dit! Na de koeltanks volgt nog een laatste handmatige inspectie voordat ze naar de inpakmachine gaan. De machine weegt de mosselen af en stort deze in bakjes van 2 kg. De bakjes worden automatisch verpakt en voorzien van de benodigde stickers. Na een laatste controle gaan de mosselen in de koeling van ongeveer 2°C. Julien: "Er is steeds meer vraag naar 1 kg en 750 grams verpakkingen. Wij verpakken nog niet in 750 grams bakken maar een collega-mosselverwerker wel." Bas en Cobie zijn een stuk wijzer geworden. Cobie: "Ik kijk nu toch anders tegen een bakje mosselen aan. Wat een werk en techniek zit erachter! 18 Asfalt verweert door invloeden van het weer en natuurlijk het rijdend verkeer. In de loop van de tijd ontstaan scheurtjes, kale plekken en sporen. Jaarlijks beoordelen we onze wegen en bepalen we welke in aanmerking komen voor groot onderhoud. "Vorig jaar na de bouwvak, ben ik alweer begonnen met de voorbereidingen voor het groot onderhoud van dit jaar." Zodoende is Hans Dieleman vanaf het begin betrokken bij het werk. Eerst wordt er een grove selectie gemaakt van wegen die in aanmerking komen. Aan de hand van het beschikbare budget wordt een definitieve selectie gemaakt. "Van die wegen meten we alles op, hoe de staat van het asfalt is en of er doorgroeistenen aanwezig zijn. Aan de hand hiervan bepalen we hoeveel asfalt er op welke weg wordt gedraaid. En of er bijvoorbeeld een slijtlaag opkomt. Met spuitbussen geven we nog steeds aan waar de slechte plekken zijn. Die repareren we eerst voordat er een definitieve nieuwe laag wordt gedraaid. 's Morgens neem ik met de uitvoerder de dag door. Meestal loop ik dan de eerste uren mee met de ploeg. Ook controleer ik de wegafzettingen en of de omleidingsborden goed staan. Daarnaast doe ik de administratie en controleer ik of de aannemer de juiste asfaltmengsels gebruikt. Ja, best wel lange dagen als je weet dat ik om 6.45 uur al op het werk ben. Maar het blijft altijd weer mooi om te zien hoe zo'n asfaltploeg, perfect op elkaar ingespeeld, zo'n klus klaart." En dat ondanks de wegafzetting fietsers nog steeds denken dat dit niet voor hen geldt, bewijzen de twee e-bikers die tussen de asfaltwagens, het zojuist gekleefde wegdek en de wals, bijna over mijn tenen rijden... 19 Links: Cobie en Bas Souman met Julien Barbé. Linksonder: de mosselen worden verpakt in 2 kg-bakken. Rechtsonder: de kapotte mosselen worden er eerst uitgehaald. Scheldestromen zomer 2017 180 kilometer asfalt 34.400 ton asfalt 95.000 m2 slijtlager 8600 m2 grasbetontegels 7,5 miljoen euro werk loopt door tot de bouwvak Kwakkelsedijk Zaamslag door Rudy Visser Scheldestromen zomer 2017

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2017 | | pagina 10