Oproep!
in de steigers
is;
len aantreffen, kunnen we ons werk
veiliger doen als we bewapend zijn",
licht Piet toe. In de Bijleveldhaven
gaan we mee met een visitatie.
Dietmar: "Vroeger werd dat de
'zwarte bende' genoemd. De zwarte
bende zette een schip van onder tot
boven op zijn kop." Piet bevestigt:
"Dit doen we nog steeds, maar het
heet nu de visitatieploeg." De visita-
tieploeg controleert het schip, niet
de lading. De lading kan worden
gecontroleerd met speurhonden
of met mobiele scans. Piet ver
telt: "Vanuit Rotterdam krijgen we
controle-opdrachten, daar weten
ze namelijk precies welke schepen
aankomen. Niet ieder schip wordt
gecontroleerd. Dit kan niet en hoeft
ook niet. Ons systeem maakt een
risico-selectie. Of er wel eens wat
gevonden wordt? Ja. Maar meer mag
ik daar niet over zeggen."
Bananenboot?
Via een wankele loopbrug gaan we
het schip op. Wat een bedrijvigheid.
De lading bananen van het schip
wordt gelost en ondertussen wordt
de visitatie uitgevoerd. De visitatie
ploegleider vertelt: "We bekijken alle
ruimtes in het schip. Alles wat open
kan, gaat open." Tijdens de visitatie
lopen, klimmen en klauteren we via
steile trappen door verschillende
ruimtes en gangetjes. Dietmar: "Je
wilt niet weten hoeveel plekken er op
een schip zijn."
Dietmar is blij met dit kijkje achter
de schermen: "Leuk dat dit kan en
mag, het was erg interessant om te
zien wat jullie allemaal doen. Piet:
"Zoals je hebt gezien komt er veel
kijken bij zo'n visitatie. Als Douane
moetje altijd keuzes maken in wat
je doet, je kunt niet alle schepen
controleren." Dit schip mag in ieder
geval weer het ruime sop kiezen.
Projectleider Jan den Engelsman
vertelt: "Uit een zogenoemde slibstra-
tegiestudie is gebleken dat hiermee
veel winst te behalen valt. Het slib
van de overige zuiveringen wordt in
tankauto's naar Terneuzen gebracht
en daar behandeld om er energie uit
op te wekken. Het slib komt terecht in
een slibopslagtank, waarna het naar
een nieuw te plaatsen bandindikker
wordt getransporteerd.
Deze is nodig om het slib in te
dikken, zodat het langer vergist kan
worden. Het volume neemt maar liefst
met de helft af."
de gaswinning zes weken stil, dus
maken we van de gelegenheid gebruik
om ook de slibvergistingstank te
inspecteren en te reinigen.
Daarnaast wordt het membraan van
de gashouder vervangen."
"Ook wordt er een struvietreactor
geplaatst, waarmee het fosfaat uit
het slib gehaald kan worden. Het slib
wordt hiermee nog droger", vertelt
Jan. Het eindproduct wordt afgevoerd
naar Slibverwerking Noord-Brabant
in Moerdijk. "We betalen per kilo,
dus hoe droger het slib, hoe lager de
kosten. Tel uitje winst!"
De zuivering kan straks meer gas
produceren, dat wordt omgezet in
elektriciteit. Daarvoor is een aanpas
sing van de elektrische installatie
nodig en wordt er een nieuw hoofd
verdeelstation geplaatst. "Er worden
ook nieuwe gasmotoren geïnstalleerd
met een warmtekrachtkoppeling. Het
uit het slib gewonnen gas wordt daar
mee omgezet in elektriciteit.
Een behoorlijke klus. We proberen de
verschillende werkzaamheden zoveel
mogelijk tegelijk uit te voeren. Tijdens
de ombouw van de gasmotoren, ligt
19
Links: lezer Dietmar Kramer weet
zelf ook behoorlijk wat te vertellen.
Linksonder: de hond speurt de
verstopte drugs moeiteloos op.
Rechtsonder: douanepersoneel
doorzoekt alle ruimtes van een
schip.
Ook ergens achter de schermen kijken?
Mail naar communicatie
scheldestromen.nl en we gaan ons best
doen!
Frankrijkweg 8
Terneuzen
Projectbudget 6.000.000
September 2013 - juni 2014