Oproep! in de steigers is; len aantreffen, kunnen we ons werk veiliger doen als we bewapend zijn", licht Piet toe. In de Bijleveldhaven gaan we mee met een visitatie. Dietmar: "Vroeger werd dat de 'zwarte bende' genoemd. De zwarte bende zette een schip van onder tot boven op zijn kop." Piet bevestigt: "Dit doen we nog steeds, maar het heet nu de visitatieploeg." De visita- tieploeg controleert het schip, niet de lading. De lading kan worden gecontroleerd met speurhonden of met mobiele scans. Piet ver telt: "Vanuit Rotterdam krijgen we controle-opdrachten, daar weten ze namelijk precies welke schepen aankomen. Niet ieder schip wordt gecontroleerd. Dit kan niet en hoeft ook niet. Ons systeem maakt een risico-selectie. Of er wel eens wat gevonden wordt? Ja. Maar meer mag ik daar niet over zeggen." Bananenboot? Via een wankele loopbrug gaan we het schip op. Wat een bedrijvigheid. De lading bananen van het schip wordt gelost en ondertussen wordt de visitatie uitgevoerd. De visitatie ploegleider vertelt: "We bekijken alle ruimtes in het schip. Alles wat open kan, gaat open." Tijdens de visitatie lopen, klimmen en klauteren we via steile trappen door verschillende ruimtes en gangetjes. Dietmar: "Je wilt niet weten hoeveel plekken er op een schip zijn." Dietmar is blij met dit kijkje achter de schermen: "Leuk dat dit kan en mag, het was erg interessant om te zien wat jullie allemaal doen. Piet: "Zoals je hebt gezien komt er veel kijken bij zo'n visitatie. Als Douane moetje altijd keuzes maken in wat je doet, je kunt niet alle schepen controleren." Dit schip mag in ieder geval weer het ruime sop kiezen. Projectleider Jan den Engelsman vertelt: "Uit een zogenoemde slibstra- tegiestudie is gebleken dat hiermee veel winst te behalen valt. Het slib van de overige zuiveringen wordt in tankauto's naar Terneuzen gebracht en daar behandeld om er energie uit op te wekken. Het slib komt terecht in een slibopslagtank, waarna het naar een nieuw te plaatsen bandindikker wordt getransporteerd. Deze is nodig om het slib in te dikken, zodat het langer vergist kan worden. Het volume neemt maar liefst met de helft af." de gaswinning zes weken stil, dus maken we van de gelegenheid gebruik om ook de slibvergistingstank te inspecteren en te reinigen. Daarnaast wordt het membraan van de gashouder vervangen." "Ook wordt er een struvietreactor geplaatst, waarmee het fosfaat uit het slib gehaald kan worden. Het slib wordt hiermee nog droger", vertelt Jan. Het eindproduct wordt afgevoerd naar Slibverwerking Noord-Brabant in Moerdijk. "We betalen per kilo, dus hoe droger het slib, hoe lager de kosten. Tel uitje winst!" De zuivering kan straks meer gas produceren, dat wordt omgezet in elektriciteit. Daarvoor is een aanpas sing van de elektrische installatie nodig en wordt er een nieuw hoofd verdeelstation geplaatst. "Er worden ook nieuwe gasmotoren geïnstalleerd met een warmtekrachtkoppeling. Het uit het slib gewonnen gas wordt daar mee omgezet in elektriciteit. Een behoorlijke klus. We proberen de verschillende werkzaamheden zoveel mogelijk tegelijk uit te voeren. Tijdens de ombouw van de gasmotoren, ligt 19 Links: lezer Dietmar Kramer weet zelf ook behoorlijk wat te vertellen. Linksonder: de hond speurt de verstopte drugs moeiteloos op. Rechtsonder: douanepersoneel doorzoekt alle ruimtes van een schip. Ook ergens achter de schermen kijken? Mail naar communicatie scheldestromen.nl en we gaan ons best doen! Frankrijkweg 8 Terneuzen Projectbudget 6.000.000 September 2013 - juni 2014

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2013 | | pagina 10