achter de schermen "Geen één tunnel is waterdicht" Een lezer krijgt een kijkje in de keuken bij een bedrijf of gebied waar normaal geen publiek is toegestaan. Adrie de Roo (66) uit 's-Heer Arendskerke heeft de bouw van de Westerscheldetunnel destijds met veel interesse gevolgd in de media Tegenwoordig rijdt hij er regelmatig door. Tijdens de onderhoudsnacht mag hij ook onder het wegdek kijken. "Je zou hier verdwalen." 16 Het is 21.00 uur als werkauto's van de aannemer de tunnel overnemen. Zo'n tachtig man is er in touw. Met tegels wassen, lampjes vervangen, vegen, wegbelijning reinigen en kolken zuigen. Ze gaan door tot 4.00 uur. Het is onderhoudsnacht bij de Westerscheldetunnel. Pooltemperaturen "Dat is een probleem", teamleider on derhoud Jacco Grootjans (48) wijst naar boven, waar een flinke ijspegel hangt. "Die is minimaal 1,5 meter lang. Als die naar beneden komt, komt-ie dwars door je autodak heen. Daarom schouwen we de tunnel ie dere dag twee keer en bij lage tempe raturen zelfs nog vaker." Een oorver dovend lawaai komt dichterbij. Het is een veegwagen van de firma Hoon- dert. Op de bumper gevolgd door zijn grotere broer. Jacco probeert er bo venuit te komen: "De voorste wagen veegt het wegdek en spuit reiniger op de belijning, de achterste zuigt het op." Ze zijn nauwelijks gepas seerd of een hoogwerker komt langs. De mannen in het bakje, gekleed op pooltemperaturen, inspecteren en reinigen de matrixborden. Wat doet u bij pech? In de dwarsverbinding, de ruimte tussen de twee tunnelbuizen, wordt het geluid van de werkzaamheden gedempt. Toch zegt Jacco: "Hier hoop je niet terecht te komen. Deze dwars verbinding wordt pas gebruikt als er geëvacueerd moet worden, bij brand bijvoorbeeld." Hij verduidelijkt: "Als je autopech hebt, ga dan niet naar zo'n groene deur. Die zitten altijd aan de overkant van de rijbaan en dat wil je niet. Bovendien zitten de deuren op slot." Een vluchtdeur die op slot zit, zie je Adrie denken. Jacco licht toe: "Onze operators houden alles in de gaten. Op een moment dat vluchten echt moet, worden de deuren automatisch ontgrendeld. Het is puur voor de veiligheid dat ze niet open zijn. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als je in de andere buis terechtkomt terwijl daar verkeer rijdt. Wat wel? "Wat iemand wel moet doen bij au topech? Knipperlichten aan, motor af en direct de auto verlaten. En de sleutels erop laten zitten. De grootste stress bij een operator is als iemand in z'n auto blijft zitten." Hij vervolgt: "Om de vijftig meter is een hulppost. Deze rode kast doe je open en met de hoorn heb je direct contact met de operator." Een veilige plek om te wachten is voorbij je auto op de betonnen rand. Bij de Westerscheldetunnel werken 65 medewerkers. De operators zijn de ogen en oren van de tunnel, tolgaarders zijn het gezicht en tunnelwachten bieden de helpende hand bij pech. Veiligheid en klantgerichtheid staan hoog in het vaandel. Via twitter, sms, e-mail, RSS en een app houdt de tunnel mensen op de hoogte van de beschikbaarheid van de tunnel. 17 door Linda van Dijke Jacco Grootjans en Adrie de Roo Nacht in de tunnel

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2013 | | pagina 9